Het meisje van Paname 1 Deel 1

Dit tweeluik verscheen al vijf jaar geleden in de prestigieuze collectie getekend van le lombard. Blijkbaar vonden ze het niet interessant genoeg om ook te vertalen, alhoewel Kas en Galandon toch al een aardige reputatie hebben opgebouwd. Kas verdiende al zijn strepen als tekenaar van Hans en Halloween Blues. Galandon maakte de laatste jaren furore met scenario’s zoals “de wilde vlucht” of “het vervloekte kind”. Door uitgeverij INdruk kunnen we nu toch van dit tweeluik genieten.

Paname is een bijnaam van Parijs die door de inwoners werd gebruikt op het einde van de negentiende eeuw. Dit verhaal speelt dan ook volop in de Belle Epoque. Het Parijs van de apachen, bendes die elkaar beconcurreren en graag met elkaar of de politie op de vuist gaan.
Amélie is een knappe jonge vrouw, ze droomt van de grote liefde en lijkt die te vinden bij Matelot, maar de jonge man kan haar niet veel bieden. Als hij na enkele maanden een job voor haar heeft gevonden laat ze hem in de steek. Ze ziet het niet zitten om zich net als haar moeder dood te werken. Ze wil gemakkelijk geld verdienen. Dan schieten er niet veel mogelijkheden meer over. Haar toekomst ligt dan ook op straat als straatmadelief. Eerst werkt ze samen met Belle-Hélène, een vrouw die haar de knepen van het vak leert en op haar onafhankelijkheid staat. Amélie is echter nogal naïef en laat zich gemakkelijk door mooipraters verleiden die misbruik van haar maken. Al gauw raakt ze dan ook verstrikt in het web die Bouchon, een pooer, voor haar heeft gespannen.

Ieder hoofdstuk wordt voorafgegaan door een grote prent zoals toen gebruikelijk was in de krant “le Petit journal”. Dit soort details zorgt er voor dat de sfeerschepping perfect is. Kas en zijn vrouw Graza zorgen daarnaast ook voor prachtige tekeningen en dito inkleuring. Het verhaal van Galandon is gebaseerd op het echte leven van Amélie Elie, kortom een aanrader die je alleen maar laat afvragen waarom dit zo lang op de vertaalplank is blijven liggen!