Ridiculand 1 Balthasar

Ridiculand, een naam die mij meteen deed denken aan één of ander Midden-Afrikaans, nieuw en exotisch vakantieland. Maar hoe men ook speurt op de wereldkaart of wereldbol, nergens valt van dit staatje ook maar het minste stipje te bespeuren. Tot onze euro valt, als blijkt dat Ridiculand ontsproten is aan het nimmer rust vindende brein van Wouter Goudswaard. Een 25-jarige Nederlandse jonge wolf, die ondanks of net omwille van zijn jeugdige leeftijd, goed op weg is om een mooie stripcarrière uit te bouwen. Reeds eerder konden we genieten van zijn: ‘Wouter Kabouter’, ‘Schaap en godin’ en: ‘Hoe Adam en Eva het paradijs werden uitgesodemieterd’ . Drie doldwaze en absurde strips goed voor een fijn halfuurtje leesplezier.

En net als in zijn voorgaande strips overheerst het absurde en doldwaze in zijn nieuwste creatie Ridiculand. Een koninkrijk, met zoals het hoort in stripland, bestuurd door een koning en koningin. Die onder hun beidjes zorgden voor een waardige, inmiddels 18-jarige troonopvolger. Alhoewel waardig? Balthasar, is niet maar zomaar een flink uit de kluiten gewassen stoere jongeman. Neen, hij gaat, of beter gezegd hij kruipt als een gepamperde baby door het leven. Maar dan wel een baby met een flinke snor, die omwille van zijn afmetingen mooi omheen zijn hoofd is gestrikt. Ondanks dit euvel, heeft het koningspaar unaniem besloten dat Balthasar maar op eens letterlijk en figuurlijk eigen benen moet staan. Met als ultieme opdracht dat hij de wijde wereld moet intrekken en verkennen. Gelukkig staat hij niet alleen in deze toch voor hem toch wel uiterst moeilijke klus. Als reisgezellen krijgt hij twee stoere mannen toegewezen. Het wordt een verrassende tocht, niet alleen leert Balthasar zijn toekomstige onderdanen beter kennen, maar tevens proberen de stoere mannen op alle mogelijke en onmogelijke manieren om onze kroonprins aan het lopen, of toch minstens aan het stappen te krijgen. Het wordt huilen met de pet op, boter aan de galg zoals al snel blijkt, om één of andere reden blijft ons prinsje voorlopig ingedeeld bij de afdeling viervoeters. Tot hij, als hij even niet uitkijkt, via een val van een helling, terecht komt bij een volkje met scherpe tanden en behept met een bijna niet te bedwingen haat tegen elke rechtopstaande persoon, die ook maar rent, loopt of stapt. Toch helpt dit bizarre volkje tegen beter weten in onze Balthasar uit de nood. Iets wat dan weer niet echt de goedkeuring van Balthasars mama wegdraagt.

Wouter Goudswaard weet dit alles mooi te brengen. Hij tekent een imaginaire wereld die hij bevolkt met de meest rare en vreemde figuren en hersenspinsels. Op iedere pagina treft de lezer wel een nieuw, maar goed doordacht figuurtje aan. Het scenario wordt opgevat als een modern sprookje, waarin alles kan en waarin de meest onverwachte wendingen en gebeurtenissen plaatsvinden. Wij hebben in ieder geval genoten van dit leuke en humoristische verhaal, dat beslist een jong en ouder publiek kan begeesteren. WG.