Magasin General INT A1 Integraal 1

Soms is er eigenlijk geen enkele goede reden om iets niet te doen, en doe je het toch... niet. In dit geval heb ik de reeks Magasin General altijd links laten liggen. Niet voor een bepaalde goede reden, maar gewoon omdat ik geen zin had in een traag verhaal, wat men me vertelde dat dit was. En dan komt er een integrale en neem je hem alsnog ter hand..

Marie woont in een onooglijk klein dorpje ergens in Canada. De eerste auto heeft net zijn intrede gemaakt, maar grotendeels is dit nog steeds een ruraal dorpje waar men nog gaat jagen en houthakken om te overleven. Marie is net weduwe geworden en zet de zaak, de enige dorpswinkel, van haar man verder. Echter het leven valt hard en ze twijfelt of ze nog wel zal blijven. Maar door een dom toeval komt er een vreemdeling binnen gewaaid in het dorp en niks zal nog hetzelfde zijn.

Het klopt, dit is een traag verhaal. Maar traag is soms mooi en dit verhaal bewijst dat. Een heerlijk lezing waarbij eerst de omgeving en het leven wordt getoond. Langzaam aan wordt je mee een deel van het dorp, een vriendelijke observator op de achtergrond, die de dingen en mensen waarneemt in hun grote momenten maar ook in hun kleine kantjes. En dan lost de bom, een vreemdeling arriveert, en we zien het uitdijend effect zoals de golven in het water nadat je er een steen hebt in geworpen. Benieuwd wat het eindresultaat zal zijn.. nog een paar integralen te gaan om dat uiteindelijk te weten en ik kijk er naar uit!

Natuurlijk moet ik het ook nog even over de tekeningen hebben. Ze zijn met zo'n warmte getekend en ingekleurd dat zelfs de ergste kleine kantjes van de mensheid met de mantel der liefde worden toegedekt. Dit boek straalt een warmte uit die we niet zo veel zien in de stripwereld. Genieten, echt genieten.

In het kort: aanrader