Het rijk (Boiscommun) 1 Het seizoen der demonen

Een wereld zonder mensen, maar wel nog met de gevolgen van een mensdom. Met dat laatste wil ik zeggen dat we het weer-systeem en andere natuurlijke systemen zo ontregeld hebben dat deze 'nieuwe' wereld nog steeds op regelmatige basis geteisterd wordt door wereldrampen. Een lichtpuntje in de duisternis is wellicht dat de overlevende dierensoorten ver voorbij hun evolutieniveau zoals wij dat nu kennen, zijn geëvolueerd. Nadeel is dat ze de slechte gewoontes van de mensen blijkbaar gewoon overnemen.

Er komt weer een slecht seizoen aan, eentje waar de wereld lijkt te vergaan en bijgevolg trekken de dieren zich terug in de versterkte plaatsen die de mensheid heeft achtergelaten. Echter omdat het mogen betreden van deze plaatsen nogal duur is, en niet iedereen de middelen heeft, vinden er onderweg nogal wat overvallen plaats. Oh ja, het meest gegeerde betaalmiddel zijn slaven (andere dieren)... je ziet zo heel veel is er niet veranderd.

We volgen één familie, een rijke familie, op hun tocht naar zo een veilige plaats. Maar al gauw zijn hun bewakers dood door de aanvallen van andere dieren en maken ze gebruik van huurlingen. Of het daardoor veiliger wordt?

Op mijn meest cynisch zou ik zeggen dat dit een vooruitblik is naar een periode waarin het klimaat volledig ontspoord is en de mensen terug geslagen zijn naar een veel primitievere leefwereld. Alleen zijn het nu dieren dat we zien. Ach, wellicht wordt het niet zo erg en is dit niet meer dan een leuke denkoefening. En leuk is het wel. Zo'n losgeslagen wereld waar de rollen gespeeld worden door intelligente (nu ja meestal toch intelligent) dieren is eentje dat me weet te boeien. Er is gezorgd voor een juiste, interessante combinatie van karakters en men heeft dan ook nog de juiste omstandigheden gecreëerd om ze allemaal te laten schijnen of net te laten afgaan als een gieter. Mooi toch?

Ook de tekeningen en inkleuring verdienen lof. Niets van die zware en duistere stijl die we al eens te zien krijgen in zulke apocalyptische verhalen, maar net verrassend warme kleuren en een open tekenstijl. En toch is er al heel veel dreiging aanwezig in de pagina's. Niks is zo onschuldig dan het op eerste zicht lijkt.

In het kort: een goed begin..