Ulysses 1781 1 De cycloop (1/2)

Het verhaal start met een traditionele Indiaanse begrafenis door een moeder voor haar dode zoon. Daarna een sprong in de nabije toekomst van de inleiding, namelijk oktober 1781 in Annapolis. De stad is veroverd op koning George en dit is voornamelijk te danken aan slechts één man, kapitein Ulysses McHendricks, die zijn mannen weergaloos leidde naar de overwinning. Toch zal deze verovering slechts kort zoet smaken want tijdens een legale bokswedstrijd tussen hem en de robuuste Achilles jones komt zijn zoon op de proppen. Een zoon die hij weliswaar nooit gekoesterd heeft. Hij komt zich niet aanmelden voor de oorlog, neen de oorlog is naar hem gekomen. Zijn dorp werd bezet door de Britten en Ulysses vrouw verkeert in gevaar. Zij maakt deel uit van een bende plaatselijke vrijschutters die enkele leden van het Britse leger hebben vermoord en de kolonel zal er alles aan doen om deze daders te vinden.
Ulysses en zijn manschappen trekken dwars door Amerika om dit dorp van de bezetter te ontzetten en hij kiest hiervoor de kortste weg: dwars door de Wishita-vallei in Irokees gebied. Maar dat is niet het grootste obstakel. In die vallei waart nog een ander wezen, op bloed belust.
Met Xavier Dorison aan het roer kan er door den band genomen weinig verkeerd lopen. Dat heeft hij al honderd maal aangetoond met reeksen als W.E.S.T., Undertaker, Long John Silver en dies meer. Elk op zich blockbusters. Ook Ulysses 1781 zal in dit rijtje met topverhalen komen. Dit tweedelig verhaal start langzaam maar geeft de scenarist de tijd om alle personages voor te stellen. Eens de start wordt gegeven tot de tocht naar het bezette dorp krijgen we als een sneltrein de gebeurtenissen over ons heen.
Ook tekenaar Eric Hérenguel is niet aan zijn proefstuk toe. Na reeksen als Krän en Zilveren maan boven Providence weet je dat de realistische tekeningen van hem uiterst goed passen bij deze verhaalstijl. Niet alleen tekent hij zeer expressieve personages, ook de landschappen en voertuigen zijn van een bewonderenswaardig allooi.

Conclusie: een zeer goed verhaal, lovenswaardig getekend en uitgegeven in een prachtige hardcover. Meer heeft een mens toch niet nodig om gelukkig te zijn?