De schakelaar INT B1 Integraal 1

Als jonge snaak glipte ondergetekende midden de jaren tachtig van de vorige eeuw een obscure cinema binnen om naar de toen revolutionaire film Le Déclic te gaan kijken, zich nog niet bewust dat deze was gebaseerd op een erotisch stripverhaal van Milo Manara. De bioscoop heette Cameo en mensen die Brussel frequenteerden weten dus ook wat voor een genre programma deze had vanaf de jaren zeventig.

Het verhaal en tekeningen van De schakelaar horen dus bij het, zoals reeds gezegd, erotische genre, soms bij het pornografische af. Nochtans was het totaal niet de bedoeling van Manara om in dit vakje geduwd te worden. Het was meer humoristisch bedoeld ipv erotisch. Milo Manara wilde enkele moraalridders voor de gek houden, de woorden van André Breton, later gebruikt door Woody Allen in gedachten: "Pornografie is de erotiek van de anderen".
Het verhaal vertelt het leven van een seksofobe vrouw Claudia die heel erg preuts is. Dokter Fez, smoorverliefd op de vrouw, steelt een apparaatje van zijn confrator Kranz dat impotentie zou verhelpen door een simpele klik. Dit toestel is wel nog niet getest op mensen. Het lukt Fez om de ontvanger in de hersenen van Claudia in te planten en het kwaad is geschied. Elke draai die Fez aan het toestel doet zorgen ervoor dat zij veranderd in een losgeslagen nymfomane die open staat voor alles. Te pas en te onpas gebruikt hij het apparaat zodat ze op de meest genante momenten zo seksueel geprikkeld geraakt dat niets in haar buurt nog veilig is om haar lusten op bot te vieren.

Dit verhaal is ondertussen zevenentwintig jaar oud en heeft nog niets van zijn pluimen verloren. Door het succes en de tekenstijl van Manara is het verhaal dan ook wereldwijd uitgebracht en, ook al is het soms kantje boordje qua scene, gelezen door liefhebbers in alle lagen van de bevolking. Het boek, met deel 1 en 2 in, is verpakt in cellofaan met een waarschuwende stikker dat deze geschikt voor 18 jaar en ouder. De nieuwe inkleuring draagt natuurlijk bij tot een welverdiende upgrade.
Manara is gekend om zijn gezichtspunt wat Censuur betreft. Hij heeft hier een zekere afkeur van behalve dan dat men alles in zijn proportie moet bekijken. Bij erotische of pornografische films, scene's en dies meer moeten de acteurs niet alleen meerderjarig zijn maar ook met het hele gebeuren instemmen. "Delicten zijn uit den boze, anders dreigen er rechtszaken" zegt hij in de inleiding.

En toch is er een vorm van zelfcensuur. Er zijn twee pagina's uit het oorspronkelijke verhaal geweerd. Begrijpelijk omdat sinds het verschijnen van deze strip tot nu er een hele hetze is ontstaan over kindermisbruik en die pagina's hier betrekking op hebben. Claudia is namelijk op het strand met vrienden en enkele van hun kinderen waar dokter Fez het weer niet kan laten om aan het knopje te draaien. En hier bespringt Claudia één van deze kinderen en geeft deze jonge knaap een nietsverhullende fellatio.
Manara vond dat deze scene, het huidige klimaat in gedachte houdend, niet meer door de beugel kon en heeft deze verwijderd. Even zeggen dat dit ook reeds in een hele hieraan voorafgaande herdrukken is gebeurd. Voor alle duidelijkheid, dit doet niets af aan de gang van het verhaal.
De schakelaar is een onderhoudende strip die nog steeds kan bekoren. Zeer tot de verbeelding sprekend verhaal. veel mannen zouden veel geld geven om zo een "bakske" in handen te krijgen.

Voor de heren die een echtgenote hebben die over dit genre niet te spreken is is het misschien wel het ogenblik om een boekenkaft aan te schaffen want ook de cover spreekt boekdelen :-)

Link naar de film: Hiero en integraal te zien