Ulysses 1781 2 De cycloop (2/2)

Wendigo.. een monster uit de mythes en verhalen van de indianen. Hij komt hier in voor en zo weet je al dat we een licht fantastisch werk voor onze neus hebben. Ik ben altijd al een fan geweest van goden, mythes en andere sterke verhalen, dus begin ik hier met plezier aan.

De kapitein Ulysses is onderweg naar huis, na zijn bijdrage in de onafhankelijkheidsstrijd in de VS, want hij weet dat de Engelsen zijn familie gegijzeld hebben. Bijgevolg is er wel enige spoed geboden, maar hierdoor nemen ze een kortere sluipweg, die een slechte beslissing blijkt te zijn. De blanken hebben het hier zo bont gemaakt dat de indianen Wendigo hebben opgeroepen en dat wordt nu de tegenstander van de kapitein. Geen van beiden zijdes zal genade geven of verwachten...

Dit is een verschrikkelijke strijd, waarbij het niet aankomt om de sterkste te zijn, maar wel om het spel het slimst te spelen. Maar om juist te kunnen spelen, moet je alles en iedereen durven op het spel te zetten. Meedogenloos en hard is deze queeste om je eigen familie te beschermen. Er is dan ook geen les te leren maar gewoon genieten van heel wat actie en een behoorlijke bodycount.

Ik kan moeilijk zeggen dat dit opgewekte tekeningen zijn. Er is best een hoop zwart en schaduwen aanwezig in elke tekening. De warme en opgewekte kleuren die hier en daar ook zichtbaar zijn, kunnen het er niet van winnen. Maar dat creëert wel net een sfeer van hardheid en hopeloosheid, die het verhaal ondersteunt.

In het kort: behoorlijke actie-strip met een snufje fantasie