Warship Jolly Roger 3 Wraak

We zitten nu al aan het derde deel en nog steeds was het mij niet duidelijk wat Jolly Roger als naam wel mag betekenen. Immers, als iemand de moeite doet om een ruimteschip te veroveren en zo te noemen, moet het toch iets speciaal zijn? Gelukkig hebben we in zo'n gevallen altijd wiki om op terug te vallen. De vlag van de piraten noemt blijkbaar zo. Dat brengt ons meteen naar het verhaal.

De kleine groep ontsnapte gevangen hebben al heel wat pech gehad op hun vlucht met de Jolly Roger. Enerzijds is dat echt te wijten aan dom toeval, waarbij ze onverwachts een schip van het leger tegenkomen, maar anderzijds ook deels aan de krachten die achter hen aan zitten. Het is een meedogenloze klopjacht en echt alle middelen zijn goed. Jammer voor hen die in de weg staan, er valt geen genade te verwachten. Hierdoor wordt de groep langzaam maar zeker ook gedwongen om drastischer te reageren, zeker wanneer het spel ineens ook zeer persoonlijk wordt gespeeld.

Dit is zo een verhaal waar je optimistisch aan begint. Ik bedoel daar mee dat je hoopt dat de underdog het gaat halen en die dikke nek eens goed op zijn plaats zet. Dat die laatste dan ook nog een politieker is, is alleen maar meegenomen. Maar in dit deel vraag ik me echt af of hier nog kan gewonnen worden. Wat heb je aan wraak als je niks meer hebt? Wat is je eer waard als er niemand meer is, waar jij om geeft die het terugwinnen ervan kan zien met jou? Dit lijkt echt hopeloos te zijn en toch... en toch hoop je nog steeds op een wonder. Dat laatste deel van dit verhaal heeft daardoor enorm aan belang gewonnen, je wil het weten... misschien wel tegen beter weten in of toch niet?

De tekeningen bevatten geen overvloed aan details. integendeel er wordt een eerder beperkt aantal details toegevoegd, genoeg om de sfeer te zetten maar niet zodanig veel dat je kan blijven ronddwalen in een tekening. Dit is een verhaal dat de snelheid er in houdt en dat wordt in de tekeningen bestendigd. Daarentegen zijn de mensen meestal wel verder uitgewerkt, in die zin dat ze een tikkeltje karikaturaal worden voorgesteld: ze stralen uit wat ze zijn.

In het kort: waar is dat laatste deel?!?