Buck Danny classic 3 De spoken van de rijzende zon
4 Duivelseiland

Ik denk dat menig vliegtuigstripliefhebbers hart wat sneller ging slaan toen Ballon Media de aankondiging deed dat ze de Buck Danny Classic reeks gingen vertalen. Want geef maar toe, die high tech nieuwe gevechtsvliegtuigen zijn wel knap om naar te kijken, maar een luchtgevecht waarbij een piloot naar een radarschermpje kijkt en dan een raket lanceert om zoveel kilometer verder een ander vliegtuig neer te halen is toch niet echt leuk om te lezen. Met deze classic reeks sloten de makers weer aan met het begin van de reeks toen er nog sprake was van echte luchtduels.

In het eerste tweeluik keerden de makers nog terug naar de Koreaanse oorlog, met dit tweede tweeluik gaan we nog een stapje terug in de geschiedenis want dit verhaal begint met het gooien van de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki en de daaropvolgende capitulatie van Japan.
Een groepje Japanners, gesteund door Duitse militairen willen de nederlaag niet onder ogen zien en plannen een stoutmoedig plan. Ze stelen een B-29 bommenwerper met de derde atoombom, die voorzien was om op Tokyo te droppen als de Japanners niet zouden capituleren, en brengen die naar een geheime basis in de Banda zee. Ze willen die bom gebruiken om San Francisco in puin te leggen als wraak.
Tijdens de zoektocht naar de geheime basis van die groep wordt Bucks P47 Thunderbolt geraakt door de bliksem. Hij stort neer in zee, bij het Duivelseiland. Hij kan zich net redden, maar het eiland heeft zijn naam niet gestolen. Het is niet alleen het eiland waar de geheime basis ligt. Naast de nazi's en de Japanners moet Buck Danny ook rekening houden met zeekrokodillen, giftige slangen en de Dayaks, een stam koppensnellers . Gelukkig kan hij al vlug rekenen op de steun van de Britse antropoloog Andrew Lassiter, die in de jaren dertig op het eiland de Dayaks kwam bestuderen, maar door de oorlog vast raakte op het eiland.

Het verhaal van Marniquet en Zumbiehl is klassiek en rechtlijnig, en in de lijn met de verhalen die Charlier ook schreef. De tekeningen van Arroyo liggen ook in de lijn van de klassieke tekeningen van Hubinon, en hij tekent met zorg de vliegtuigen. Voor een keer steekt de humor van Sonny eens niet tegen, meer nog hij ontpopt zich deze keer als redder des vaderlands!
Leuk is dat het volgende verhaal al wordt aangekondigd, dit keer gaan we minder ver terug in de tijd en zullen we een koude oorlog verhaal voorgeschoteld krijgen met als titel “operatie ijzeren gordijn”.