Rollenspel 1 Vooraf

Een verstripping van een roman zit duidelijk in de lift, denk maar aan onder andere ‘Tranen in het zand’ van auteur Bussi of ‘De duivelsprinsen’ van Jack Vance. Zo ook met dit ‘Rollenspel’ dat gebaseerd is op de boeken van auteur Pierre Lemaitre.

Alain Delambre, een schijnbare doordeweekse bediende, gaat het als manager van een bedrijf in juwelen goed voor de wind, tot de Oosterse landen massaal alles kopiëren en tegen dumpprijzen op onze markt aanbieden. Dat leidt tot zijn ontslag waarbij hij zijn eigenwaarde verliest en de kleinste jobs aanneemt om toch maar inkomsten te verkrijgen. Tot hij op een dag via Bertrand Lacoste van BLC Consulting van Exxyal de kans krijgt om HR manager te worden. Als selectietest moet hij een nepgijzeling uitvoeren op 8 leidinggevenden. Alain ziet dit als de grote doorbraak en verdiept zich – ondanks het misprijzen van zijn gezin in deze opdracht – in zijn rollenspel, door onder andere te betalen om meer te weten te komen over de leidinggevenden. De gijzeling loopt echter anders dan dat Alain zelf had voorzien..

We komen uiteraard nog niet alles te weten in dit eerste deel van een driedelige reeks, maar het zet voldoende intriges en complotten klaar om een boeiend verhaal voor te schotelen. Zo wordt het verhaal opgesplitst in het heden – waarbij Alain in de gevangenis zit – en in het verleden, wat meer vertelt hoe de gijzeling tot stand is gekomen. Deze pagina’s worden in het geel aangegeven, wat het overzichtelijk maakt. Scenarist Pascal Bertho (De Verhoeven Brigade, Kérioth,…) weet bijgevolg de roman mooi opgebouwd te verstrippen en de plot en mysteries beetje bij beetje prijs te geven. Tekenaar Giuseppe Liotti (Countdown) levert knap werk en weet stuk voor stuk alle personages een karakterhoofd mee te geven. Ook hun emoties brengt hij meesterlijk op papier, zo weet hij perfect medelijden op te wekken met Delambre.

De titel voor deze reeks kan niet sprekender zijn, Rollenspel brengt ons een verhaal vol intriges die hopelijk tot een suspense komen in het derde deel… een knap verhaal en spanning gegarandeerd in deze reeks!