De onzichtbare oorlog 1 Het agentschap

De onzichtbare oorlog - Deel 1 – Het agentschap
Giroud – Galandon - Martin

Ik vind het eerste deel van "De onzichtbare oorlog” een strip die een veelbelovende aanzet biedt voor wat een boeiende trilogie belooft te worden. De mooi gelayoute 'classified note' van de CIA als inleiding brengt de lezer onmiddellijk in de sfeer van de naoorlogse inlichtingendienst.

Het verhaal mag dan wel iets traag op gang komen en enige actie missen, maar dat is begrijpelijk gezien het onderwerp: een undercover operatie om een Duitse nazi-ingenieur op te sporen en naar de VS over te brengen voor inzet in wetenschappelijke programma's tijdens de koude oorlog. Een thema dat op het eerste gezicht niet direct veel actie lijkt uit te stralen, maar gezien de huidige 'Oppenheimer-revival' is deze strip plotseling wel helemaal mee..

Het is te hopen dat Laurent Galandon voldoende vaardigheid aan de dag kan leggen om het scenario van de betreurde Giroud met vertrouwen voort te zetten. De belofte van een trilogie die zich afspeelt in de wereld van geheimagenten en internationale spanning is zeker intrigerend, en we kunnen niet wachten om te zien hoe het verhaal zich verder ontvouwt.

Wat betreft de tekenstijl van Olivier Martin, valt er weinig te betwisten. Elke tekenaar heeft immers zijn eigen stijl, en Martin's eenvoudige en minder gedetailleerde tekenstijl is een bewuste keuze. Hoewel sommigen misschien een meer gedetailleerde stijl prefereren, stoort het mij persoonlijk niet. Een dergelijke tekenstijl heeft evenveel recht om realistische verhalen over te brengen. Er zijn talrijke andere succesvolle voorbeelden van strips met vergelijkbare tekenstijlen. Uiteindelijk blijft smaak een subjectieve kwestie, en het is belangrijk om open te staan voor verschillende artistieke benaderingen.

"Het agentschap” is een intrigerende strip die veel potentieel heeft. Ondanks het trage begin en een gemis aan actie, boeit het verhaal door zijn historische relevantie en belofte van spionage en internationale intriges. Met een scenario van hoog niveau en een onderscheidende tekenstijl, heeft deze strip alles in zich om een spannende en meeslepende trilogie te worden.

Pjotr. 07-2023