Largo Winch 24 Het gouden percentiel

Altijd leuk om de afloop te weten in een tweeluik waarin onze bekende miljardair de hoofdrol op zich neemt. Dit is het vervolg op de ‘Karmanlijn’ waarbij Largo en Jarod – een andere miljardair – op het eind van het vorige album doelloos rondzweven in de ruimte bij een testvlucht.

Intussen is Largo Winch tot bewustzijn gekomen en nadat hij Jarod wakker gemaakt heeft, krijgen ze een boodschap te zien van We Blue. Deze ‘groene’ organisatie wil een statement stellen door beide miljardairs te laten neerstorten met hun raket, gezien de rijke heren niets voor het klimaat doen. De volledige raket is gesaboteerd, waarop Largo en Jarod zich op spectaculaire wijze weten te redden net voordat de raket crasht op aarde. Ze zijn heelhuids in een Amerikaans nationaal park terecht gekomen, maar het gevaar ligt alweer snel op de loer. Via hun gps-trackers in hun ruimtepakken worden ze al snel terug onder vuur genomen. Tussendoor wordt Largo uitgenodigd door Jarod voor een bijeenkomst met het gouden percentiel, ofwel met alle rijkelui op aarde. Daar wil hij een grootse aankondiging doen. Maar eerst moeten ze weten te overleven.. Ook Tom – die dood gewaand werd in het vorige album – komt terug levend boven water, waarbij hij contact opneemt met Simon. Dan komt alles in een stroomversnelling.

Dat tekenaar Philippe Francq een ware kunstenaar op papier is, weten we intussen langer. Ook in dit album weet hij te verbluffen met prachtige landschappen en technische hoogstandjes die hij zonder schroom tot in het kleinste detail weet na te tekenen. Sinds een paar albums neemt Giacometti de fakkel als scenarist over van Van Hamme. Helaas schiet het verhaal in dit album wat te kort en weet het minder te boeien. Alles wordt netjes afgerond, zonder veel nieuwe complotten of verrassingen.

Er zat meer in dit album, gelukkig blijven de tekeningen van de bovenste plank maar dit album behoort niet tot het gouden percentiel van de strips.