XIII Mystery 14 Valstrikken en emoties

Naar aanleiding van het 40-jarige bestaan van de reeks XIII brengt scenarist Jean Van Hamme een hommage uit in de vorm van dit album. Het feit dat er 16 (!) grote namen van tekenaars mee werken aan dit album, wijst erop wat deze reeks teweeg brengt.

De spin-off ‘Mystery’ belicht telkens 1 personage uit de XIII-reeks. Dit album wijkt daar enigszins van af, want het brengt ons kleinere verhalen die meer achtergrond bieden over vroegere avonturen van verschillende personages. Zo zijn er 6 verhalen vooropgesteld, telkens getekend door een andere tekenaar. Er wordt gestart door Iouri Jigounov, die ook de huidige reeks momenteel tekent. Dit is meer een intro (over Giordino) om ons in de juiste sfeer te brengen. Het tweede verhaal is van de hand van Joël Callède (Damocles, High Security,…) en brengt ons het verhaal hoe geheim agent Eleanor, alias XX, gevat wordt. Dit wordt gevolgd door het langste verhaal in dit album, getekend door Philippe Xavier (Tango, De slang en de Coyote,…). Daarin volgen we de prille liefde tussen XIII en Maria Isabel in Costa Verde, waarin we nog een paar oude bekenden tegenkomen. Vervolgens komen we te weten wat Lullaby zoal uitstak vooraleer ze haar lingeriewinkel in Mexico open hield. Deze episode wordt getekend door Alain Henriet (Berentand, Black Squaw). Ook Gontran Toussaint (Louisana) komt aan bod en brengt ons een plot met Jason en Jones die achtervolgd worden door de NSA. Tenslotte mag Mikaël (Bootblack, Giant) afsluiten met meer achtergrondinformatie over Betty Barnowski.

Elke tekenaar heeft uiteraard zijn eigen stijl, maar allen leveren ze puik tekenwerk af die de reeks waardig is. Alles met het nodige oog voor detail en met een knappe inkleuring. Over de verhalen zelf kan ik niet veel uitweiden, ook al omdat ze allemaal niet veel om het lijf hebben. Alles blijft heel braafjes en brengt weinig nieuws onder de zon. Als er al een verhaal meerwaarde biedt, is het dit over Lullaby. Het album wordt voorzien met een extra katern voor het 40-jarige bestaan waarin oa Marini, Boucq, TaDuc, etc herwerkte pagina’s brengen van eerder verschenen albums van XIII. Dit is maar een matige aanvulling.

Dit album dient als afsluiter van de Mystery-reeks. Het is een mooie hommage geworden qua tekenwerk en grote namen in de stripwereld, maar verwacht geen grote openbaringen. Deze reeks verdient qua scenario wel beter.