Recensie

De Grizzly 1 Een enorme rotzooi


De naoorlogse periode was niet makkelijk voor iedereen, waarbij de economie zich terug moest zien te herstellen. Zo ook in het Parijs van de eind de jaren ’60, waar maffiapraktijken nog pertinent aanwezig waren. Laat dat nu de voedingsbodem zijn voor dit album.

Door een procedurefout komt gangster Bébert vervroegd vrij uit de gevangenis van Parijs. Als die zijn opgeborgen buit wilt ophalen, blijkt deze weg te zijn. Meteen verdenkt hij zijn oude compagnon Jo - die als enige de schuilplek weet - en bedreigt hem om het geld terug te vorderen. Waarop Jo zijn oude vrienden ‘de Grizzly’, alias Guy Roussel, en Toine optrommelt om hem te helpen. De Grizzly dankt zijn naam aan zijn verleden als bokser waarbij hij het voorkomen had van een beer door zijn breedgeschouderde, behaard lichaam. Tegenwoordig heeft hij een braaf leven als autoverkoper bij Citroën en wilt hij een leven opbouwen met zijn ‘mokkel’. Toine is dan weer gespecialiseerd in het gokken op paardenraces. Samen gaan ze naar de zaak van Bébert, waar ze bij de baas terecht komen. Dan zit het spel al snel op de wagen. Intussen wil de politie Bébert ook zo snel mogelijk terug achter de tralies. Als dit maar goed afloopt…

Dit album wordt in normaal formaat van hardcover geleverd en dat komt de tekeningen van Fred Simon (Mutations, Mermaid Project,…) enkel maar ten goede. De Moulin rouge, de Notre-Dame, de vele prachtige wagens (van een Simca tot een Citroën DS),… komen tot leven in dit verhaal. Ook de vele karakters zijn heel vlot en leuk getekend, waardoor ze een breed publiek zullen aanspreken. Het verhaal is opgemaakt door Matz (Tango, Slang en Coyote, Countdown,…) die al langer met dit idee rondliep (op het eind van het album wordt trouwens duidelijk vanwaar zijn artiestennaam komt). Het leest allemaal vlot door waarbij je wilt weten hoe het Grizzly en Toine zal vergaan. Naar het einde zit er nog een mooie plottwist in, waarna het verhaal (een beetje te braaf) afgerond wordt. Het verhaal zit ook doorspekt met vele ganstertermen, waarbij hoedje af voor vertaler Tonio van Vugt want dit is geen evidentie. Deze gangstertaal zorgt mee voor de nodige sfeer; achteraan krijg je een verklarende woordenlijst als je iets wilt opzoeken. Maar de meeste termen kan je uit de context afleiden.

Dit album kan je nog het best vergelijken als een mix tussen Sammy en Noir Burlesque, een leuk getekend verhaal met een goede plot. Dit betreft deel 1, wat doet vermoeden dat er in de toekomst nog een vervolg op dit album komt wat enkel maar toegejuicht kan worden!



Dit is een recensie van een gebruiker.