De nieuwe avonturen van de Kiekeboes 1 Uranium-235

Een nieuwe wind blaast door het Vlaamse stripland, of eerder een tornado gezien de commotie die de nieuwe setting bij de Kiekeboes teweegbrengt. Merho stopt met het goudhaantje van Standaard Uitgeverij en dat zullen we geweten hebben. De laatste dagen is de reclame voor het nieuwe album niet weg te slaan. Verandering doet smaken of is het eerder een wrange nasmaak in dit eerste album ?

Fanny is 21 lentes geworden en net afgestudeerd. In lijn met haar studies maakt ze een vlog over nucleair afval en de verwerking ervan. Al snel krijgt ze echter de indruk achtervolgd te worden. Als ze thuis komt, staat haar deur op de koop toe open. Maar gelukkig blijken het Alanis en Tomboy te zijn die een verjaardagsfeest voor haar georganiseerd hebben. Ook Konstantinopel en Moemoe zijn van de partij, waarbij die laatste zich tegenwoordig bezighoudt met een cursus zelfverdediging. De volgende dag gaat Fanny bij het bedrijf Nu Clean op bezoek, waar ze het nucleair afval opbergen tot de radioactiviteit afgebroken is. Als ze terug het bedrijf verlaat, wordt ze opnieuw gevolgd. Maar nu weet Fanny zelf haar stalker te kunnen achtervolgen. Als dat maar goed afloopt..

De vergelijking maken met de oorspronkelijke reeks is uiteraard onvermijdelijk. De lay-out van de cover is zo goed als hetzelfde gebleven, met uitzondering van de 3 vriendinnen die nu linksboven prijken in plaats van de familie Kiekeboe. Het scenario wordt uitgewerkt door Nix (Buurtpolitie, Kinky&Cosy,..), waarbij hij een team vormt met tekenaar Charel Cambré (Kronieken van Amoras, Heden verse vis,…). Zij staan voor de zware taak om de Kiekeboes levend te houden, of toch althans Fanny. Het is jammer dat Marcel en Charlotte op de achtergrond blijven. In dit eerste deel valt meteen de serieuze ondertoon op, want veel humor is niet te bespeuren. Wel hier en daar de gekende woordmopjes, maar dit blijft voornamelijk beperkt tot de social media. Qua verhaal heeft dit album niet veel om het lijf, buiten wat moraliserend gedoe over kerncentrales. De tekeningen en inkleuring zitten wel snor maar die redden de strip helaas niet.

We geven de nieuwe reeks nog een (kleine) kans, maar dan zullen ze straffer uit de hoek moeten komen. De oorspronkelijke reeks haalde zijn sterkte uit de vele sterke karakters en de avonturen die beleefd werden; hopelijk komt dit terug aan bod in de volgende albums?