Qwibes, bewoner van de planeet Qubus 1 De blauwe meteoor

Een planeet zoeft door de zonnestelsels heen en heeft een totaal abnormale vorm, namelijk een kubus. Eén van de bewoners van deze planeet is Qwibes, het enige kereltje met 8 vingers. Al de andere bewoners hebben slecht zes vingers (drie aan elke hand, dus). Dit maakt hem heel gegeerd voor het helpen bij klusjes en het bouwen van boomhutten. Met acht vingers is het namelijk handiger werken dan met zes.
Qwibes is een zeer behulpzaam kereltje en gaat zelf water halen in het hele gevaarlijke gebied van de Dikke Platvoet. Dit doet hij om zijn vriend te plezieren, die troosteloos en met de ogen vol tranen voor zijn uitgedroogde veld staat. Qwibes ontdekt het water, vult zijn emmertje en wil terugkeren naar het veld met de verrimpelde groenten en fruit als de Dikke Platvoet, honger als die heeft, hem achtervolgt en hem tracht op te smikkelen. Gelukkig wordt Qwibes gered door een meteorietenstorm. En laat nu net één van deze meteorieten de Platvoet raken...
Wat later valt nog een verloren gelopen meteoriet vlakbij Qwibes neer en dan start het verhaal. Deze meteoriet zou wel eens van de blauwe planeet (de aarde) kunnen komen. Waarom voelt die zo koud aan? Wat zijn zijn magische krachten? Hoe komt het dat de planten plots zo hard beginnen te groeien?

Ivan Bulté ben ik tegen het lijf gelopen tijdens de beurs in Wilrijk van 2010 en wat je zeker kan zeggen is dat hij een zeer aimabel man is. Altijd klaar voor een babbel, met zijn typisch accent, en tekeningen op verzoek zijn geen probleem. Maar hier stopt dan ook mijn kennis van Ivan Bulté. Er is op het net weinig over hem terug te vinden, op een paar samenwerkingen en publicitaire publicaties na. Een nieuwe "aanwinst" dus voor ons Belgenlandje.

De strip zelf, dan. Deze strip is geschikt voor kinderen tot ongeveer tien à twaalf jaar. Het is een avontuur zonder al te veel uitleg over wat waar en hoe gebeurt. Je moet dus geen verklaringen verwachten over de samenstelling van de meteoriet. Neen, die is bijzonder en daar moet je het dan maar mee doen. Het verhaal is vlot verteld, maar hangt soms met haken en ogen aan elkaar. Het is ook heel voorspelbaar en soms wat saai. Gags die vijftig jaar geleden de mensen aan het lachen maakten, doen het nu niet zo goed meer. Er gebeuren dingen in die belangrijk zijn maar die een beetje aan hun lot worden overgelaten. Een voorbeeld: een personage slikt de meteoriet in. Hiij krijgt het koud en slaat alle kleuren van de regenboog uit, en het enige dat in de strip belangrijk is, is de steen terug uit dit wezen te krijgen. Vanwaar die rillingen, die kleurveranderingen, ..? Dat lijkt allemaal maar bijzaak te zijn. De strip start al totaal verrassend, wat niets hoeft af te doen aan een verhaal, maar als je het hele verhaal door dingen laat gebeuren zonder verklaring, dan zal ook een kind dit als vervelend en ongeloofwaardig ervaren.

De tekeningen zijn op zijn minst apart en kinderachtig (of kinderlijk?) te noemen. Overdreven gezichtsuitdrukkingen, houterige personages en een overdaad aan kleuren maken de strip niet aangenaam om naar te kijken.

Het is een mooi probeersel van Ivan Bulté en zijn eersteling zal waarschijnlijk voor hem een droom zijn die uitkomt, maar zelf zou ik de strip nooit kopen om aan mijn kinderen te geven. Dan ga ik toch nog liever naar de 600e Suske en Wiske of de 400e Jommeke. Jammer, maar Qwibes lijkt me een gemiste kans om de kindermarkt te veroveren.

Scenario: 4/10
Tekeningen: 5/10