Kid Paddle S5 Monsters

De fans van Midam en Kidd Paddle hebben het enkele jaren zonder avonturen van hun favoriete held moeten stellen. Dit kwam vooral door de uitgeverperikelen van Midam. Hij richtte dan maar zijn eigen uitgeverij Mad Fabrik op om zijn strips van “Kid Paddle” en “Game Over” aan de man te brengen. Omdat er door die problemen een lange tijd zat tussen album 11 en 12 van de gameverslaafde jongen met de groene pet, heeft Midam een speciale uitgave gemaakt om de fans wat te sussen, en zo zijn reeks ook nog onder de aandacht te houden. Dit werd dit speciale monstersalbum dat al in 2010 verscheen.
In het Nederlands verschijnt Kid Paddle nu onder het label van Ballon Media. Ditmaal is het echter geen regulier album, op de cover staat er al vermeld dat het een album buiten reeks is, dit mag je wel letterlijk nemen. In tegenstelling tot de normale reeks die in softcover wordt uitgegeven, is dit verhaal enkel in een hardcoverjasje te krijgen. En om de estheten onder de verzamelaars nog wat meer voor het hoofd te stoten is het formaat van dit album ook een stuk groter dan het formaat van de gewone albums! Daardoor is de prijs van het album ook ongeveer het dubbel van een gewoon album.
Iedereen die Kid Paddle kent weet dat hij gek is van griezelfilms en monsters. Dit album is dan ook een soort van encyclopedie geworden van de bekendste filmcreeps en filmmonsters. Na een inleiding over allerhande monsterlijke filmsnacks komen we toe aan de hoofdfilm. Voor ieder monster zijn er twee pagina’s uitgetrokken: één met een grote tekening van het desbetreffende monster, maar dan in een Kid Paddle versie, dus met de onafscheidelijke groene pet. De andere pagina is dan eerder beschrijvend met van ieder monster een technische fiche, merkwaardige weetjes, historiek en natuurlijk nog een korte gag of cartoon. De schepsels die de revue passeren zijn allemaal gekend: van zombies, over predator, alien, dracula, Freddy Krueger tot de grote finale op het einde: Midam zelf!
Dit album is een leuk tussendoortje om de fans zoet te houden, maar kan totaal niet tippen aan de gewone gags uit de reeks. Neem daarbij het hardcoverjasje en de extra prijs en ik kan de mensen begrijpen die dit album daardoor zullen laten liggen. Waarschijnlijk was een softcover versie beter geweest om aan de man te brengen, maar misschien was deze uitgave technisch weer moeilijker door de grote platen met de tekeningen van de gedrochten. Een gemiste kans vind ik om het universum van Kid verder uit te breiden na de geslaagde spin-off met zijn avatar in “Game Over”.