Bulk ingave

Avatar oniria
5
Waarschijnlijk zal ik hier wel oude koeien uit de gracht halen...

Maar als je hier nieuw bent, en zo'n duizend strips wilt ingeven, dan wordt je (ik althans) niet gelukkig van als je 1 per 1 moet klikken, aanvinken, aanvinken, invoeren en opnieuw...
Dat is zo'n 4000 kliks zonder de zaken dan nog op te zoeken!
Gebruiksvriendelijk is andere, niet?

Dus is er geen handigere manier om alles in te geven?

Voorbeeldje, ik zoek de serie psy op.
Mooi, alles mooi op een lijntje.
En ik mankeer enkel de laatste.
Dus zou toch heel handig zijn mocht ik alles kunnen selecteren (behalve de laatste) en dit toevoegen aan mijn collectie?
Geplaatst op 01/12/2013 Citeren
Avatar
oniria
Geplaatst op 01/12/2013
Welkom op de site!

Zoals je al dacht, is deze discussie al eens gevoerd. Het probleem is dat er meestal wel meerdere uitgaven per album zijn: herdrukken en andere talen. Wat moet er dan gebeuren? Allemaal aanvinken, maar bij vele uitgaven kan je dan plots 20 extra albums in je collectie hebben in plaats van 1. Of standaard 1 uitgave toevoegen, maar welke? De eerste druk? Als je dan Kuifje aanvinkt, of Blake en Mortimer, geeft dat meer dan waarschijnlijk een verkeerd beeld van je collectie.

Ik begrijp je frustratie hoor, ik heb er ook voorgestaan. Maar als je alleen Nederlandstalige albums hebt, gaat het vrij vlot. Die staan namelijk al meestal in de database, zodat je niet zelf nieuwe albums moet toevoegen aan de database (wat uiteraard meer tijd kost).
Om je een idee te geven: mij heeft het 2 jaar gekost om zo'n 6000 albums erin te krijgen, maar ik had redelijk wat manga en comics die er niet in stonden. En ik heb zeker niet elke avond zitten toevoegen.
Geplaatst op 01/12/2013 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 01/12/2013
Dit hebben "we" vroeger wel kunnen doen. Toen kwamen er van iedere (de meeste) stripalbums meerdere verschillende uitgaven "boven water".

Dus is het nu veel eenvoudiger per strip aan te geven welke je hebt dan stomweg bulk invoeren en later uitvinken welke je niet hebt.
Van dat vroegere bulk invoeren heb ik nu last, er zijn nog albums in mijn verzameling waarvan nog steeds een verkeerde uitgave aangevinkt staat.

Als het een troost mag wezen, 1000 albums is niet zoveel, ik heb er ruim 10 x zoveel en nog steeds ontdek ik in mijn verzameling boekjes die nog niet zijn aangevinkt. Zo blijf je lekker bezig.

welkom trouwens en sterkte, zo zie je alle boekjes weer eens een keer
Geplaatst op 01/12/2013 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 01/12/2013
Avatar oniria
5
Huh, voor iemand die in de IT werkt, is 1000 records manueel ingeven heel veel.
Wij zijn meestal heel lui als het op zulke zaken aankomt. ;)

En ik vrees dat er ook veel mensen afhaken om eraan te beginnen. :$
Als je je volledige collectie kan ingeven op 4u ipv op 2 jaar, zou dit beter aanspreken.


Volgens mij is het probleem hier niet om de zaken in bulk te kunnen ingeven, maar is het probleem dat er dubbel entries zitten voor bepaalde strips. Niet? Dus is het misschien aangewezen om hier een oplossing voor te zoeken? Een optie om verschillende entries samen te voegen?

Enfin, ik ken natuurlijk de huidige opbouw van de db niet. M
aar mijn persoonlijke mening is mocht je de optie bulk ingave toelaten, je meer mensen over de streep zou kunnen trekken om ermee te beginnen.
Ik weet dat de ontwikkelaars dit niet graag zullen horen, maar is 'de' oplossing niet om dan met een geheel nieuwe db te beginnen? En dan deze te vullen met de huidige gegevens?
De gegevens op deze site zijn goud waard, maar in mijn ogen is het jammer dat de werkwijze niet meegegroeid is met de hoeveelheid data.

Als er mensen zijn die rond de problematiek rond tafel zouden willen zitten, laat maar weten... ;)
Geplaatst op 02/12/2013 Citeren
Avatar
oniria
Geplaatst op 02/12/2013
Avatar oniria
5
Origineel geplaatst door Chris Van de MeersscheHet probleem is dat er meestal wel meerdere uitgaven per album zijn: herdrukken en andere talen. Wat moet er dan gebeuren? Allemaal aanvinken, maar bij vele uitgaven kan je dan plots 20 extra albums in je collectie hebben in plaats van 1. Of standaard 1 uitgave toevoegen, maar welke? De eerste druk? Als je dan Kuifje aanvinkt, of Blake en Mortimer, geeft dat meer dan waarschijnlijk een verkeerd beeld van je collectie.


Ik heb hier nog niet over nagedacht (behalve de laatste 5 minuten dan), maar in mijn ogen zou je veel beter volgende opbouw hebben:

1 record per strip met opties zoals:
- eerste druk
- herdruk
- taal
- kleur
- afbeelding(en)
- ...

Zo heb je maar 1 striprecord, en vermijd je ongewenste dubbels.

Ik vermoed dat sommige mensen niet direct wakker liggen van welk soort uitgave er in hun collectie zit. :$
Ik ken veel mensen die het gewoon belangrijk vinden om een overzicht bij te hebben. Om zo de ontbrekende strips te kunnen kopen, of geen dubbele te kopen.
En als je met opties werkt, dan kan iedereen zelf bepalen welke opties hij gebruikt.
Geplaatst op 02/12/2013 Citeren
Avatar
oniria
Geplaatst op 02/12/2013
Crew
Avatar Surya
13262
Met de DB is niet veel mis hoor, momenteel.
Elke strip uitgave heeft zijn eigen record, met daarin een ID, een titel, jaar van uitgave, isbn, taalId... en een ID waarmee het aan andere uitgaves van deze zelfde strip gelinkt wordt.

Als ik nu een functie zou maken om een hele reeks aan de collectie toe te voegen, kan ik uiteraard vragen welke taal de gebruiker wenst toe te voegen, zodat alle uitgaves in andere talen al wegvallen. En dan zou ik per strip kunnen vragen welke specifieke uitgave de gebruiker wil toevoegen. En dan bij elke strip de eerst (of laatste?) uitgave automatisch aanvinken. Dan moet je enkel waar nodig een andere uitgave aanvinken.

Het probleem is echter reeksen als Sus & Wis. 300 albums met elk 3 tot 7 verschillende uitgaves in het Nederlands. Dan heb je dus VEEL klikwerk en opzoekwerk.

Ik ben er dus nog niet aan uit of dat zo een goede oplossing is.

Feedback welkom
Geplaatst op 02/12/2013 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 02/12/2013
Crew
Avatar fluiten
7767
Voor een verzameling van 1000 strips, voornamelijk Nederlandstalige uitgaven lijkt het me eenvoudiger om deze stuk per stuk toe te voegen. Rekening houdend dat daar waarschijnlijk hele reeksen in zitten zorgt er voor dat de tijd om dit in te brengen te relativeren is. CvdM had voornamelijk Manga's die nog niet in het bestand stonden. Dit wil zeggen dat de brave man elke strip heeft moeten aanmaken, scannen en invoeren. Dat dit twee jaar in beslag neemt ligt dan ook aan het feit dat hij niet continu op de site bezig is (niemand van ons op Veter na, dus. :] )

Ik heb dus het gevoel dat de strips die jij in je verzameling hebt wel al zullen opgenomen zijn op Stripinfo.be. Het toevoegen aan je verzameling zal dan ook vermoedelijk heel wat lager liggen dan die twee jaar (vermoedelijk maximaal een maandje ingeven en de job is geklaard.)
Geplaatst op 02/12/2013 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 02/12/2013
Crew
Avatar Surya
13262
Er zijn hier overigens gebruikers die meer dan 26.000 (jaja, ik heb geen 0 teveel getypt) in hun collectie hebben toegevoegd :)
Geplaatst op 02/12/2013 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 02/12/2013
Avatar oniria
5
Ik ga hier zeker niet beginnen strijden hoe het zou moeten zijn.
Iedereen heeft zo zijn redenen.

Maar wees nu eerlijk, als je zegt dat je voor 1000 records een maandje moet uittrekken, dan klopt er toch iets niet?
Ik bezit bv alle 'Suske en Wiskes'. Dus dan zou het toch niet meer dan makkelijk zijn dat je in een trek dit allemaal kan toevoegen aan je databank? Waarom klik-klik-klik-klik, volgende....?
Ipv 4 dagen (?) zou dit maar 10 minuten mogen bedragen.

Zoals ik reeds aanhaalde, niet iedereen ligt wakker van welke versie van strip men heeft. Ik ben al blij dat ik weet dat ik nummertje 34 in mijn collectie zitten heb. :P
Dus als ik nu volgend zou hebben:
- serielijst met enkel nederlandstalige-kleurdruk-...
- hier aanvinken ja/nee
- importeren
Dan kan ik op die manier op een uurtje of 4 alles inputten (met enkele koffiepauzes).

Ik ga hier zeker niet het geheel afbreken/tegenspreken. De inhoud van jullie database is prachtig. Ik denk gewoon dat er nog wat verbetering kan gebeuren aan de GUI/gebruiksvriendelijkheid. :O
Geplaatst op 03/12/2013 Citeren
Avatar
oniria
Geplaatst op 03/12/2013
Crew
Avatar Surya
13262
Oh, ik heb een waslijst aan verbeteringen staan, en nog meer in m\'n achterhoofd. Maar onvoldoende tijd om het allemaal tot werkelijkheid te brengen. Nog eens een goed verlof waarin ik niets te doen heb zou goed van pas komen.

In elk geval kan ik je beloven dat zo\'n systeem er zeker ooit komt, en dat dat zeker niet voor de komende maanden zal zijn. Ik werk namelijk al enige tijd aan een nieuw forum, en dat wil ik nu eindelijk eens klaar hebben voor ik aan iets nieuw begin. Maar na het forum zal ik tal van kleinere verbeteringen toevoegen en de site responsive maken, zodat hij makkelijker werkt op smartphones.
Geplaatst op 03/12/2013 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 03/12/2013
Crew
Avatar Fumetti
3673
heb bij het ingeven van mn collectie er gewoon van genoten dit stuk voor stuk te MOGEN doen! En waren er meer dan 1000 hoor. Maar niemand zegt dat je dat ineens moet doen. Ik deed een schap per dag dat ik er tijd voor had.

En telkens ik nieuwe strips koop is mn 1e werk ze inbrengen!
Geplaatst op 13/12/2013 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 13/12/2013
Avatar the pope
1906
Kan zoiets miss een stap vooruit zijn?


http://i.imgur.com/KR0jUsp.jpg
↓ ...

met enkele tientallen uitgaven van een reeks bij elkaar op één pagina, per taal.
evt. met enkele auto-vinkmogelijkheden.
Geplaatst op 09/01/2014 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 09/01/2014
Avatar oniria
5
Zou al pak sneller zijn...

Mocht er nog ergens bovenaan een optie zijn "selecteer alles", dan vermoed ik dat het bijna perfect is. Zo kan je alles selecteren, de collectie overlopen, en hier en daar iets deselecteren.

Als je bv een collectie hebt waar je 98 strips van de 100 hebt, dan selecteer je alles, en deselecteer je de 2 missende...
Geplaatst op 09/01/2014 Citeren
Avatar
oniria
Geplaatst op 09/01/2014
Crew
Avatar Iyo74
6896
Origineel geplaatst door the pope
Kan zoiets miss een stap vooruit zijn?


http://i.imgur.com/KR0jUsp.jpg
↓ ...

met enkele tientallen uitgaven van een reeks bij elkaar op één pagina, per taal.
evt. met enkele auto-vinkmogelijkheden.

Dat ziet er inderdaad erg netjes en bruikbaar uit! Voor erg grote reeksen met veel verschillende uitgaven zal het niet altijd even efficiënt zijn, maar goed dan gaat het maar over enkele reeksen. Als bv. kan geopteerd worden voor 'toon alleen Nederlandstalige uitgave' wordt het nog beter...
Geplaatst op 09/01/2014 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 09/01/2014
Avatar the pope
1906
Selectie op taal en automatische aanvinkmogelijkheden zouden inderdaad de bedoeling zijn.
kleine update:

http://i.imgur.com/XTCvGfg.jpg
Geplaatst op 09/01/2014 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 09/01/2014
Crew
Avatar Surya
13262
Nice thinking, ik noteer dit zeker!
Geplaatst op 10/01/2014 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 10/01/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
26000 strips inbrengen is 1 ding, maar die ook daadwerkelijk HEBBEN??? Als ik zie hoeveel plaats mijn collectie in beslag neemt...
en die allemaal gelezen hebben? dat is gedurende 50 jaar elke week 10 strips! OK bepaalde periodes zeker wel, maar gedurende 50 jaar onafgebroken???
Geplaatst op 10/01/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 10/01/2014
Avatar the pope
1906
Origineel geplaatst door Fumetti
26000 strips inbrengen is 1 ding, maar die ook daadwerkelijk HEBBEN??? Als ik zie hoeveel plaats mijn collectie in beslag neemt...
en die allemaal gelezen hebben? dat is gedurende 50 jaar elke week 10 strips! OK bepaalde periodes zeker wel, maar gedurende 50 jaar onafgebroken???


je zou er versteld van staan :)

HEBBEN en lezen is ook niet noodzakelijk hetzelfde...
Er zijn genoeg mensen die het bovendien leuk vinden vele verschillende uitgaves van dezelfde strip te HEBBEN.
Geplaatst op 10/01/2014 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 10/01/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
ja daar kan ik dan wel inkomen zie :-)
Geplaatst op 11/01/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 11/01/2014
Hallo,

Uit onvrede met de chaos van LibraryThing heb ik me hier aangemeld om mijn collectie digitaal te herbergen. Net als oniria ben ik ITer en verbaasd dat de ingave manueel moet gebeuren - iets wat ik niet zitten, al zijn mijn 1200 strips blijkbaar een bescheiden collectie als ik deze thread doorlees.

Ik snap het argument van de meerdere edities wel, maar dat is het kind met het badwater weggooien. Zoals oniria ook al zei: ITers zijn lui. Wij automatiseren repetitieve taken.

Voor de albums na +/- 1970 is er een perfect oplossing om bulk invoer te doen die jullie DB nu al ondersteunt: ISBN. Jullie kunnen een CSV upload met ISBNs en/of namen toelaten. De niet-geïdentificeerde albums kunnen dan op een 'wachtlijst' terecht komen alwaar ze geïdentificeerd worden kunnen worden met een systeem zoals the pope illustreerde.

Volgens mij is bulk toevoegen echt wel een belangrijke feature die deze voor de rest perfecte stripsite ontbeert.
Geplaatst op 21/03/2014 Citeren
Avatar
jjanssens
Geplaatst op 21/03/2014
Crew
Avatar Surya
13262
Het belangrijkste dat ontbreekt, is tijd om aan de site te werken, helaas. Ik probeer die ISBN import prioritair te behandelen!
Geplaatst op 22/03/2014 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 22/03/2014