Digitaal maar illegaal ?/!

Deze site biedt blijkbaar gratis gescande digitale strips aan. Ter leerinck ende vermaak...

Het opzet is dat je een digitale kopie kunt oppikken van een stripalbum dat je in je verzameling zitten hebt, een beetje zoals je een kopie van een CD voor eigen gebruik mag maken.
Maar uiteraard kan die site niet controleren wat jij in bezit hebt...


Niet erg legaal, of zelfs heel erg illegaal volgens dit blog.

Moet de stripindustrie hier niet hard tegen optreden om erger te voorkomen? Of is het toch al te laat?

Die stripdatabank lijkt me trouwens gewoon die van Bonte die al door Google ingescand is...
Geplaatst op 01/02/2014 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 01/02/2014
We gaan hier geen illegaliteit promoten! Dus der uit met die link en de site ook. (heb de link verwijderd)

Ik denk dat in een industrie heel wat mensen afhankelijk zijn van ons koopgedrag. Of het dan goed is om illegaal dingen te gaan doen is een ander verhaal en tevens een discussie die we niet dienen te voeren. Als deze site LEGAAL opereert waarom niet maar dat doet hij niet, dus eruit!
Geplaatst op 01/02/2014 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 01/02/2014
heu, het was helemaal niet de bedoeling om promotie te voeren hoor.
Geplaatst op 01/02/2014 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 01/02/2014
Crew
Avatar woelfie
4125
Ik heb vroeger ook heel veel muziek gedownload omdat ik die op single had (voor de minder ouden onder ons: single = vinyl = 45 toeren plaat) en dat makkelijker was dan alles te digitaliseren. Op het randje van illegaal dus.
Maar ethisch gezien heb ik het altijd moeilijk gehad met muziek te downloaden omdat ik er niet wou voor betalen.

Hetzelfde met strips: als je niet wil betalen ga je naar de bibliotheek. Met het abonnement kunnen nieuwe strips gekocht worden, waarmee dan weer de auteurs kunnen betaald worden. En auteurs niet betaald wil zeggen: geen nieuwe strips.

Wat je zegt, fluiten: de industrie is uiteraard meer dan de auteurs, en naar wie de winst gaat is een andere discussie. Maar dat praat illegale download niet goed.
Geplaatst op 01/02/2014 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 01/02/2014
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
heu, het was helemaal niet de bedoeling om promotie te voeren hoor.


Begrijp ik wel. Maar ik denk dat in onze samenwerking met de Stripwereld we in geen geval illegale links moeten faciliteren, ook niet in discussie. En ik besef maar al te goed dat men er op andere manieren kan aangeraken, maar ik weet ook dat velen van ons er goed geld voor uitgeven waar we ook voor gewerkt hebben.

Ik ga niet zeggen dat ik zelf heiliger ben dan de paus en ik heb ook al gedownload, maar ik heb dat, sinds ik in een zeer zwaar getroffen industrie werk, dat meer en meer afgezworen. Als ik het me niet kan permitteren ga ik zoals Woelfie naar de bib of vraag het aan iemand anders waarvan ik weet dat hij het album liggen heeft.
Geplaatst op 01/02/2014 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 01/02/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
Het is al moeilijk genoeg voor stripauteurs en anders zijn wij de "zotten" die de albums nog wel kopen, die dan nog eens duurder worden ook wegens minder oplage! Dus idd niet promoten
Geplaatst op 02/02/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 02/02/2014
Crew
Avatar pepzaza
902
Geplaatst op 26/02/2014 Citeren
Avatar
pepzaza
Geplaatst op 26/02/2014