Naslagwerk

Weet er iemand een goed naslagwerk over de Europese - of toch zeker de Franco-Belgische - strips? Ik vind genoeg boeken over specifieke auteurs, maar een goed all-round boek heb ik nog niet gevonden. De taal waarin het is maakt mij niet veel uit (enfin, iets Germaans of Romaans - niet met Chinees of Arabisch afkomen :)) Ik weet dat er een "Het grote boek van de stripgeschiedenis" is uit 1986, maar die is nogal beknopt (+/- 60 pagina's) en beperkt (interbellum tot jaren 50); en Engelstalige boeken over het thema schijnen niet te weten dat er een wereld buiten Marvell Comics is.

Ik hoop wat op een Belgische, Nederlandstalige uitgave, omdat er enkele reeksen zijn die ook in Franstalige uitgaven niet aan bod zouden komen wegens nooit vertaald (bv. Piet Pienter en Bert Bibber).
Geplaatst op 22/03/2014 Citeren
Avatar
jjanssens
Geplaatst op 22/03/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
Wat NL-talige strips betreft is dit mss iets?
http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=46884
Geplaatst op 23/03/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 23/03/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
Heb ooit in boekhandel in St Pancras Londen een boek gezien dat als titel iets had in de zin van "100 strips die je moet gelezen hebben"
Was uiteraard in het Eng, maar herinner me de juiste titel niet meer.
oa Verdronken wagen van Guus Slim stond er in
Geplaatst op 23/03/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 23/03/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
Moest ik heel veel tijd hebben zou ik zo een naslagwerk dolgraag maken, verbanden tussen auteurs, wie wie beïnvloed heeft, chronologisch catalogeren van de werken...

Een soort stripipedia ;)
Geplaatst op 23/03/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 23/03/2014
chronologisch weergeven kan je hier hoor.
En als je zin hebt, mag je gerust aan de auteursbio beginnen...
Sla alles al ergens op, wanneer Surya klaar is met programmeren kan je dan opvullen.
:P

Owel verbeter je wikipedia en leggen we daar linken naar...
Geplaatst op 23/03/2014 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 23/03/2014
Origineel geplaatst door Fumetti
Wat NL-talige strips betreft is dit mss iets?
http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=46884


Tot zover ik zie is dat echt niet meer dan een - zeer uitgebreide - catalogus. Ik bedoel meer iets, zoals in je lagere post, de invloeden van auteurs op elkaar verteld en zo. Bijvoorbeeld hoe Morris en Franquin even bij Jijé woonden of samen naar Amerika trokken om daar van alles op te steken over tekenfilmanimatie; of hoe Vandersteen door Hergé gedwongen werd Suske en Wiske aan te passen aan het publiek en de stijl van Tin-Tin; of hoe Uderzo en Goscinny in Brussel verzeild geraakt zijn enz. enz. enz.

Ik heb een aantal uitgaven van Lekturama waarin een hoop zulke informatie staat (oa. Lucky Luke en Guust) en in Yoko Tsuno #20 is er ook een hele katern met achtergrondverhaal bij de ontwikkeling van de reeks. Dat soort weetjes vind ik ontzettend interessant.
Geplaatst op 23/03/2014 Citeren
Avatar
jjanssens
Geplaatst op 23/03/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
Dupuis gaf in de jaren 80 een aantal werken uit met achtergrondinfo over de ontstaansgeschiedenis, vaak ook in het kader van een integrale. Vb Stany Derval of Joris Jasper, beide van MiTacq.
Ook de integrales van Guus Slim worden zo ingeleid.De reeks Jeugdzonden en Debuut hadden ook soms, maar niet altijd een dergelijke inleiding.
In zekere mate kan je dergelijke info ook vinden op Wikipedia, maar zonder altijd het overzicht te behouden. Wie wat wanneer uiteraard wel, maar invloeden veel minder.

Een deel van mijn collectie heb ik trouwens per invloedsfeer gezet: Peyo staat dan naast Walthery bvb. En aansluitend ook German, omdat de scenarist van een aantal albums de zoon van Peyo is.

Elk systeem is mogelijk hé :P
Geplaatst op 23/03/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 23/03/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
@ Chris: "Als ik nog eens 5 minuutjes tijd heb..."
het filmpje over de (ik denk) Aarschotse stadsarbeiders indachtig...
Geplaatst op 23/03/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 23/03/2014
Crew
Avatar woelfie
4125
In Spirou hebdo staat tegenwoordig (allé, toch al een gigantisch lange tijd) een rubriek "Les aventures d'un journal".
Zo deze week iets over Jijé die in Jerry Spring een eerbetoon brengt aan Derib.
Het gaat natuurlijk enkel over strips in en de geschiedenis van Robbedoes/Spirou.
Ze mogen voor mij part al die afleveringen wel eens vertalen en bundelen.
Geplaatst op 23/03/2014 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 23/03/2014
Origineel geplaatst door woelfie
In Spirou hebdo staat tegenwoordig (allé, toch al een gigantisch lange tijd) een rubriek "Les aventures d'un journal".
Zo deze week iets over Jijé die in Jerry Spring een eerbetoon brengt aan Derib.
Het gaat natuurlijk enkel over strips in en de geschiedenis van Robbedoes/Spirou.
Ze mogen voor mij part al die afleveringen wel eens vertalen en bundelen.


Hier een goed overzicht van wat je zegt: http://www.toutspirou.fr/Raconteparluimeme/Spirou_raconte_par_lui_meme.htm. Dat mogen ze inderdaad wel eens bundelen. 't Verwondert me zelfs dat ze dat nog niet gedaan hebben: 't is niet dat ze bij Dupuis geen verstand hebben van 'commerce' doen :D
Geplaatst op 24/03/2014 Citeren
Avatar
jjanssens
Geplaatst op 24/03/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
Ben na eeeeeeeuwen nog eens in de bib geweest en vond daar een catalogus van een tentoonstelling: Het Belgische stripverhaal: een kruisbestuiving.
Mss is dat wel iets?
Geplaatst op 04/04/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 04/04/2014