berlijn 1 de zeven dwergen

Ik was op zoek naar een graphic novels die gaan over de Tweede Wereldoorlog. Een paar mensen raadde me aan om "berlijn 1 de zeven dwergen" te lezen . Het was een heel goede boek en ik zou hem zeker aanraden als je graag dingen over de Tweede Wereldoorlog leest.
Geplaatst op 29/03/2014 Citeren
Avatar
de-witte
Geplaatst op 29/03/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
Inderdaad 1van de strips die bijzonder goed een detail van WO2 weergeeft: de doodsangst die de piloten moeten ervaren hebben bij een raid. Heeft mij erg aangegrepen.
Als je over de Holocaust wil lezen is Maus een aanrader, van Art Spiegelman.
De gevolgen van de atoombom op Hiroshima vind je zeer goed beschreven in Gen Barrevoets van Keijij Nakazawa. Dit is nog recentelijk in het nieuws geweest omdat een Japanse burgemeester deze manga uit de bib liet halen.
Hugo Pratt heeft ook meerdere werken over WO2 geschreven.

Over de bezetting in Frankrijk is dan wee Gibrat een aanrader. Zowel Het uitstel als Elke raaf pikt.

Heel boeiend als onderwerp :)
Geplaatst op 29/03/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 29/03/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
Dichter bij huis hebben zowel Comes als Servais aspecten van de oorlog in de Ardennen weergegeven. Ook Sokal, alhoewel het verhaal zich in Fra afspeelt: De man die niet meer schreef. Heel veel van die verhalen hebben als gemeenschappelijk uitgangspunt dat er vaak veel onder de mat gemoffeld is (what's in a word...) dat dan jaren later tot een bepaald gevolg leidt. Onverwerkte trauma's, haat, maar ook dankbaarheid.
Geplaatst op 29/03/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 29/03/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
En natuurlijk ook ander werk van Marvano: Grand Prix (3 delen) of De Joodse brigade (ook 3 delen, maar nog slechts 1 verschenen).
Berlijn is ook een trilogie maar deel 2 en 3 zijn anders van sfeer.
Geplaatst op 29/03/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 29/03/2014
Avatar MartinMnd
686
En vergeet ook niet Ik Rene Tardi, krijgsgevangene in Stalag IIB, m.i. toch wel het beste van 2012. We Are On Our Own van Miriam Katin is ook een aanrader over een joodse vrouw die samen met haar dochtertje op de vlucht gaat vanuit Budapest naar het Hongaarse platteland. Het dochtertje is Miriam zelf. Een soort vervolg op het boek is Letting It Go, al gaat dat eigenlijk niet meer over WOII, maar toch nog een aanrader. Dan is er nog De hel van het Oostfront (nu twee delen beschikbaar). Ook Der Boxer van Reinhard Kleist is een topper en recent ook in het engels vertaald!
Geplaatst op 29/03/2014 Citeren
Avatar
MartinMnd
Geplaatst op 29/03/2014
Crew
Avatar Surya
13271
Allemaal leuk, maar ik hoop stiekem toch dat Marvano hierna opnieuw iets met SF gaat doen :)
Geplaatst op 29/03/2014 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 29/03/2014
Crew
Avatar beus
1554
oorlog en liefde is ook een leuke reeks, een beetje de verhalen van de kleine man
Geplaatst op 31/03/2014 Citeren
Avatar
beus
Geplaatst op 31/03/2014
Avatar Rutger
763
De 4 tot nu toe verschenen delen van Airborne 44 waren geweldig...

Airborne 44

Stille helden... een mooi verhaal.

Stille helden

En iets meer uit mijn vroege jaren.... 2e wereldoorlog in strip. Wat vond ik dit destijds fantastisch leesvoer.

2e wereldoorlog in strip

Om er een paar te noemen....
Geplaatst op 31/03/2014 Citeren
Avatar
Rutger
Geplaatst op 31/03/2014