Het bos en de bomen (Help)

Ik verzamel (en lees ) al een aantal jaren strips maar soms zie ik het bos door de bomen niet meer.
Meestal begin ik een reeks omdat ik de tekenstijl leuk vind, de inhoud mij aanspreekt, … Na al die jaren zit ik ongeveer aan 700 strips ( ongeveer 50 reeksen ). Het is voor mij niet altijd duidelijk hoeveel albums er in een bepaalde reeks zullen verschijnen en waarom een reeks plots niet meer wordt verder gezet. Soms veranderen ze van uitgever, soms moet je jaren wachten, ….
Graag had ik geweten hoe jullie dit bijhouden, hebben jullie een bepaald systeem, … of is het ook zoeken en wachten.
Een voorbeeld is de reeks Kruistocht van Dufayx en Xavier. (Uitgeverij Le Lombard). Deel 5 noemt plots Nomade in plaats van Kruistocht. Vanaf deel 6 is het terug Kruistocht.
Of De Klaagzang van de verloren gewesten. Ik heb al jaren 5 delen en plots jaren later verschijnt er een nieuwe cyclus. Deel 1 is wel hetzelfde als het 5de deel van de eerste cyclus. Dus ik dacht niets nieuw maar er volgende er toch nog nieuwe …
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Geplaatst op 14/12/2014 Citeren
Avatar
Dirk_47
Geplaatst op 14/12/2014
Crew
Avatar Surya
13271
Tja, soms maken de uitgevers er inderdaad een potje van. Hier op de site proberen we dat duidelijk te maken door deze uitgaves aan elkaar te linken zodat je kan zien dat het eigenlijk het zelfde album is, ondanks de andere reekstitel of wat dan ook.
Geplaatst op 14/12/2014 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 14/12/2014
Meestal weten de auteurs ook niet hoeveel albums er zullen verschijnen in een reeks...
Als ze geen succes heeft, zullen er minder verschijnen, als ze succes heeft, meer.
Soms starten ze met drie albums voor ogen, maar worden het er 9.
Soms krijgt zelfs een one-shot een vervolg, jaaaren later.
Geplaatst op 14/12/2014 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 14/12/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
Het vervelendste is dat je wéét dat er van een bepaalde reeks nog albums verschenen zijn in de oorsprokelijke taal, vaak Fra, maar dat de vertaling gestopt is. Vermoedelijk dan toch... ("whitout notice")

Maar zoals Surya al aangaf: op deze website vind je vast al de nuttige info, desnoods via de weg die je nu bewandelt: het forum. You ask, somebody knows and answers! Heb hier op die manier al heel veel opgestoken!
Geplaatst op 14/12/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 14/12/2014