Dit jaar is er geen Free Comic Book Day in Vlaanderen

Gezien het verloop van FCBD-Vlaanderen van verleden jaar wellicht niet echt een verrassing, maar toch spijtig dat het verdwijnt.

Mijn stripboerin vertelde me wel dat ze er verleden jaar 600 euro voor moest neertellen om mee te doen. Ik denk dat het toch wel heeft meegespeeld bij veel winkeliers.
Geplaatst op 25/03/2015 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 25/03/2015
Crew
Avatar Surya
13271
Da's wel een smak geld voor een markt waar de marges al behoorlijk krap zijn
Geplaatst op 25/03/2015 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 25/03/2015
Crew
Avatar Fumetti
3673
Hopelijk blijft de markt overeind. Elke verdwijnende SSZ is een steek in mn hart...
Geplaatst op 27/03/2015 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 27/03/2015
Avatar Gently
634
Origineel geplaatst door Fumetti
Hopelijk blijft de markt overeind. Elke verdwijnende SSZ is een steek in mn hart...


De markt blijft wel, de verkooppunten zullen enkel meer verschuiven. Zolang uitgeverijen maar met goed, degelijk materiaal komen.
Geplaatst op 27/03/2015 Citeren
Avatar
Gently
Geplaatst op 27/03/2015
Crew
Avatar Fumetti
3673
Verschuiven naar...???
Geplaatst op 27/03/2015 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 27/03/2015
online hé.
Geplaatst op 27/03/2015 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 27/03/2015
Crew
Avatar Fumetti
3673
had al schrik voor dat antwoord...
ik zit veel op computer om dingen te zoeken ivm strips, maar electronisch kopen is niet echt mijn ding. Wil in de SSZ gaan snuisteren en met zakken vol terug naar huis keren, brede smile op mn smoeltje
Geplaatst op 27/03/2015 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 27/03/2015
Avatar Gently
634
Origineel geplaatst door Fumetti
had al schrik voor dat antwoord...
ik zit veel op computer om dingen te zoeken ivm strips, maar electronisch kopen is niet echt mijn ding. Wil in de SSZ gaan snuisteren en met zakken vol terug naar huis keren, brede smile op mn smoeltje


zolang er fans als jij zijn zullen ze nooit volledig verdwijnen, maar dat ze zullen verminderen staat buiten kijf mits er extra inkomsten gegenereerd worden. Ik hoop dat er zo min mogelijk verdwijnen, maar ja...
Geplaatst op 27/03/2015 Citeren
Avatar
Gently
Geplaatst op 27/03/2015
Origineel geplaatst door Gently
Origineel geplaatst door Fumetti
had al schrik voor dat antwoord...
ik zit veel op computer om dingen te zoeken ivm strips, maar electronisch kopen is niet echt mijn ding. Wil in de SSZ gaan snuisteren en met zakken vol terug naar huis keren, brede smile op mn smoeltje


zolang er fans als jij zijn zullen ze nooit volledig verdwijnen, maar dat ze zullen verminderen staat buiten kijf mits er extra inkomsten gegenereerd worden. Ik hoop dat er zo min mogelijk verdwijnen, maar ja...


De grootste problematiek is dat veel van onze SSZ'en niet diversifiëren. Je kan niet meer overleven op het puur verkopen van nieuwe strips alleen op de langer termijn. Zij die zich halsstarrig aan dat businessmodel gaan houden moeten eruit.

De traditionele supermarkt is ook veranderd... kijk maar naar bakkers en beenhouwers. Die hebben ook een zeer traditioneel model en er zijn er veel die het heel moeilijk en al evenveel die er niet meer zijn.

Geplaatst op 28/03/2015 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 28/03/2015
Crew
Avatar Fumetti
3673
zoals in elke branche: als je maar kwaliteit levert zal je winkel volk trekken
maar hoe definieer je kwaliteit voor een SSZ? Voldoende aanbod? Ook (ruime) tweedehandskeuze? Niches opzoeken?

Denk dat een aantal SSZ zich mogelijk ook wel bezondigt aan te veel in stock hebben, wat dan een "dood kapitaal" vormt.

Moeilijk moeilijk moeilijk
Geplaatst op 31/03/2015 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 31/03/2015
Avatar Gently
634
Origineel geplaatst door Fumetti
zoals in elke branche: als je maar kwaliteit levert zal je winkel volk trekken
maar hoe definieer je kwaliteit voor een SSZ?


Ik zal niet zeggen dat het makkelijk is, maar start eerst eens met investeren in online verkopen - het is je concurrent, maar je kan er ook zélf van profiteren. Niet enkel qua verkopen, maar ook qua inkopen.

Daarnaast moet je jezelf profileren als iets interessants om naar toe te komen. Daarin denk ik dat SSZ-en zich verder moeten gaan organiseren en de handen inéén slaan om zo een 'Tour de Strip' te regelen voor tekenaars en/of auteurs. Samenwerking hierin met beurzen zou het beste hierin zijn. Maar dat is waarschijnlijk mijn optimistische geest :)
Geplaatst op 31/03/2015 Citeren
Avatar
Gently
Geplaatst op 31/03/2015
Crew
Avatar Iyo74
6897
Wat het differentiëren betreft: in Waregem is er een zaak die DVD's verhuurt. En ja, die bestaat nog, zelfs in deze tijden van online kijken of bestellen uit de Proximus-bibliotheek. De reden: ruim op tijd ervoor gezorgd dat ze de zaak anders organiseerden. Ze bieden nu ook (eigenlijk al een heel lange tijd) strips aan, verkopen pizza's, sigaretten, snoep, games,... Dat gecombineerd met interessante openingstijden van 11u tot 21 of 22u, zelfs op zondag (die uren zijn gegroeid vanuit hun core-business, waar dat bijna verplicht was) maakt er een veelbezochte zaak van.
Enfin, dit maar om te illustreren dat er heel wat mogelijk is (hoewel waarschijnlijk vaak niet evident).
Geplaatst op 31/03/2015 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 31/03/2015
En dat is een zaak die het begrepen heeft. De SSZ die ik frequenteer heeft Board en Cardgames erbij, alsook heel wat film prullaria.

En ik denk dat de inkomsten daar mooi verdeeld worden over de verschillende takken. Openingsuren zijn ook op sommige dagen lang maar dat is een keuze als je je cliënteel een goede service wil geven.

Online is zeker een noodzaak aan het worden voor velen, maar nog geen noodzaak + je moet al heel wat tijd hebben om je gehele inventaris daar in te steken. En laat ons wel wezen. Er zijn heel wat winkeltjes die nog geen digitaal kassa hebben, laat staan een inventaris systeem...
Geplaatst op 01/04/2015 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 01/04/2015