Stopzetting Midgard

Crew
Avatar Project_Z
1156
Slecht nieuws voor de fans van Steven Dupre en zijn reeks Midgard. Er komt geen derde deel wegens geen interesse van de uitgeverijen...

Bron : Midgard Facebookpagina

Beste vrienden van Midgard,

Het is zeer lang zeer stil gebleven rond jullie favoriete (?) strip, waarvoor mijn excuses. Velerlei redenen heben bijgedragen aan deze lange stilte.
Tot mijn grootste spijt kan ik jullie helaas enkel melden dat zoals de zaken er nu voor staan die lange stilte vanaf nu zo goed als zeker permanent zal worden.
Strips maken is mijn beroep. Het enige beroep dat ik ooit heb uitgevoerd. Ik heb er beslist veel plezier aan beleefd en heb met vele prachtige mensen mogen samenwerken. Het is wellicht een van de mooiste beroepen die ik me kan indenken, zoniet hét mooiste, en ik prijs mezelf dan ook gelukkig dat ik het al een kleine 28 jaar mag uitoefenen. Zo lang ik maar aan mijn tekentafel zit, tenminste. Meestal toch. En soms ook niet. Het is immers verdomd hard werken, in een harde business.
Het uitoefenen van dit beroep houdt in zich dat ik me dus al een kleine 28 jaar lang voornamelijk binnenskamers opsluit gedurende gemiddeld 10 uur per dag en soms langer. En dit zes dagen per week en soms meer. Mijn schamele vrij tijd vulde ik tot niet eens zo lang geleden voornamelijk met signeersessies ter promotie van mijn albums in binnen-en buitenland. Waaruit ik hoop dat u begrijpt dat ik leef voor mijn werk.
Maar wat krijg ik voor al dat hard labeur in ruil is iets wat ik me de laatste tijd meer en meer begin af te vragen.
Achttien van de voorbije achtentwintig jaar bestonden voor het merendeel uit het boven het water houden van mijn hoofd, met een inkomen dat lager lag dan dat van een gemiddelde al dan niet in het zwart tewerkgestelde poetsvrouw uit die tijd.
Verschillende keren speelde ik toen met het idee er de brui aan te geven of deed ik dat effectief. Drie keer, om precies te zijn. Tot er zich weer een kans aanbood en ik opnieuw op de trein sprong. Ik geef toe; telkens bij gebrek aan een alternatief.
Later heb ik ook behoorlijk mijn brood verdiend. Vergelijk mijn inkomen in deze vette periode met dat van een gemiddelde ambtenaar, evenwel zonder de sociale voordelen van het statuut van deze laatste. In ieder geval genoeg om ruim tevreden te zijn met mijn bestaan als stripmaker. En toch...
Terwijl ik onafgebroken albums produceerde waarvan er enkele vrij tot zeer succesvol en anderen dan weer amper, stelde ik temidden van deschommelingen en bochten die de rollercoaster van mijn carriëre was, vast dat er één constante doorheen liep. Namelijk dat ieder project dat ik aanpakte en dat volledig uit mijn eigen koker gerold was, dat dus zowel door mij geschreven als getekend werd, vroegtijdig aan zijn einde kwam. Uitgezonderd voor Sarah & Robin werd die beslissing steevast door anderen genomen. Voor Midgard, mijn meest recente persoonlijke project is dat niet anders.
De franstalige uitgaven door uitgeverij Casterman financierde mee de Nederlandstalige uitgaven bij de Stripgilde uitgeverij. Casterman hield er na amper twee delen mee op.
Terwijl ik genoodzaakt was om op zoek te gaan naar andere bezigheden en inkomsten –die ik gelukkig ook vond, zij het dan aan marktconforme voorwaarden vergelijkbaar of erger dan die waartegen ik twintig jaar geleden ook al werkte niettegenstaande mijn sedertdien opgebouwde ervaring en expertise- heb ik me daarnaast ook onledig gehouden met de zoektocht naar een manier waarop Midgard weer nieuw leven en een vervolg en alsnog verdergezet en afgewerkt zou kunnen worden.
Gisteren kreeg ik het bericht dat het me opnieuw niet gelukt is.
Men heeft niet enkel Midgard stopgezet, men heeft Midgard ook voor andere eventuele uitgevers verbrand. Ik beweer niet iedere denkbare Franstalige uitgeverij naar hun interesse gepolst te hebben, maar wel velen onder hen, waaronder verscheidene waarmee ik eerder samen heb gewerkt aan andere albums. Geen enkele uitgever wilde zich er aan wagen.
Ik gooi dus bij deze ook de handdoek in de ring. Midgard is helaas vroegtijdig gestorven. Binnenkort wordt ook deze facebookpagina gewist.
Ik wil jullie danken voor het vertrouwen dat jullie in mij stelden, ook al moet ik nu dat vertrouwen beschamen. Ik moet jullie danken voor de vele enthousiaste reacties op mijn werk en eerlijk is eerlijk; ook voor het inkomen dat jullie door Midgard temidden van alle andere beschikbare titels aan te schaffen voor mij en mijn gezin genereerden.
Maar wat nu? Wat na Midgard?
Ik hoop nog steeds op een dag een persoonlijk boek te kunnen afleveren waar ik trots op mag zijn, waar jullie plezier aan kunnen beleven en waarvan het sop de kool wél waard mag blijken te zijn.
Tot het zo ver is dien ik nog de contractuele verplichtingen waartoe ik gebonden ben na te komen. Er zullen dus nog door mij getekende strips verschijnen de eerstkomende jaren.
Wat daarna komt kan ik jullie momenteel met de beste wil van de wereld niet vertellen. Gelukkig rest er mij nog wat tijd om daarover na te denken.
Nogmaals mijn excuses en hasta la vista,
Steven Dupré
Almogia, 23 mei 2015

Geplaatst op 23/05/2015 Citeren
Avatar
Project_Z
Geplaatst op 23/05/2015
Crew
Avatar witam
5316
Damn.. dat is jammer!
Geplaatst op 23/05/2015 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 23/05/2015
Crew
Avatar fluiten
7764
Origineel geplaatst door witam
Damn.. dat is jammer!


Euh, neen, dat is het niet.

;-)

Geplaatst op 23/05/2015 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 23/05/2015
Origineel geplaatst door fluiten
Origineel geplaatst door witam
Damn.. dat is jammer!


Euh, neen, dat is het niet.

;-)



Te veel pinten op zekers...
Geplaatst op 23/05/2015 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 23/05/2015
Crew
Avatar Iyo74
6897
Jammere zaak. Dat zal m'n goesting om het proberen van nieuwe reeksen bij kleinere uitgeverijen een stuk bekoelen. Er staan al teveel onafgewerkte verhalen in m'n kast (boekjes die ik eigenlijk beter eens zou verkopen, maar veel zal ik daar dus niet voor krijgen).
Geplaatst op 23/05/2015 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 23/05/2015
zeker jammer. Steven Dupré is een echt tekentalent. 't Is echt triestig dat zo iemand amper het zout op zijn patatten verdient. Ik hoop dat hij toch eens een successtrip te pakken krijgt. Maar uit de teneur van het artikel, begrijp ik dat hij er echt wel genoeg van heeft nu...
Geplaatst op 23/05/2015 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 23/05/2015
Waarom geen alternatieven uitproberen? Hij zal toch al een groot deel af hebben van deel 3?

Via het Web aanbieden, in een lees-only mode, gerichte reclame, en een leesvergoeding vragen dat moet toch iets opbrengen en je hebt geen enkele uitgever dat je in de weg zit.

Je kan zelfs reclame laten maken met recensies en wat gerichte reclame op online medium.

spijtige zaak is het wel... en het is zoals Chris zegt: hij heeft het blijkbaar voor het moment wel gehad van de uitgevers wereld.

Als nota moet ik wel zeggen dat Casterman en zijn sub-uitgaven de laatste tijd heel wat reeksen heeft gestopt, zou dat niet meer zeggen over de staat van Casterman dan het werk van Dupré en anderen...

ik heb die eerste 2 delen en die zijn verdomd steengoed en vindt dit dan ook een zeer jammere evolutie.
Geplaatst op 24/05/2015 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 24/05/2015
Crew
Avatar Fumetti
3673
Origineel geplaatst door Royale de luxe

zou dat niet meer zeggen over de staat van Casterman dan het werk van Dupré en anderen...



zo denk ik er ook over! Het is bijzonder jammer hoe mensen als Steven Dupré, maar ongetwijfeld ook vele anderen, gefnuikt worden in hun talent, enkel owv de € en $ tekens in de ogen van uitgevers.
Geplaatst op 24/05/2015 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 24/05/2015
Origineel geplaatst door Fumetti
Origineel geplaatst door Royale de luxe

zou dat niet meer zeggen over de staat van Casterman dan het werk van Dupré en anderen...



zo denk ik er ook over! Het is bijzonder jammer hoe mensen als Steven Dupré, maar ongetwijfeld ook vele anderen, gefnuikt worden in hun talent, enkel owv de € en $ tekens in de ogen van uitgevers.


tja, het probleem is dat een reeks blijkbaar alleen maar mag voortgezet worden als het een instant succes is. 5 albums wachten tot er een break-even wordt gedraaid, is er niet meer bij. Ik denk dat Casterman wat te veel zijn broek heeft gescheurd aan veel reeksen de laatste jaren. Als je ziet wat er in de tijd van A suivre uitgebracht werd, en de hoeveelheid die ze nu uitbrengen... Volgens mij heeft deze uitgever bijlange zo veel reserves niet meer. En dan moeten harde keuzes gemaakt worden.


Geplaatst op 24/05/2015 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 24/05/2015
Crew
Avatar Surya
13271
Ik had het wel al voelen aankomen - het duurde te lang - maar toch is het zeer jammer, ik vond het zeer fijn leesvoer.
Geplaatst op 25/05/2015 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 25/05/2015
Zo jammer.
Samen met Wolf een van de beste reeksen in mijn boekenkast.
En dat terwijl ook zoveel minderwaardige strips worden uitgegeven.
Echt jammer.
Geplaatst op 25/05/2015 Citeren
Avatar
Jan Martens
Geplaatst op 25/05/2015
Crew
Avatar Surya
13271
Zou hij geen crowdfunding kunnen doen? I'd fund it!
Geplaatst op 28/05/2015 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 28/05/2015
Crew
Avatar beus
1554
ik denk dat alleen een Nederlandstalige versie niet genoeg brood op de plank brengt want casterman stopt met de Franstalige versie maar de Nederlandstalige was al een soort eigen beheer
Geplaatst op 28/05/2015 Citeren
Avatar
beus
Geplaatst op 28/05/2015
Het idee achter crowdfunding is toch anders... je gaat pas drukken als je het targetdoel bereikt hebt. Het is toch een businessmodel dat meerderen eens zouden moeten uitproberen.
Geplaatst op 29/05/2015 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 29/05/2015
Crew
Avatar Iyo74
6897
Origineel geplaatst door Surya
Zou hij geen crowdfunding kunnen doen? I'd fund it!

2
De vraag is dan natuurlijk hoeveel geld hij daarvoor nodig heeft en of het een haalbaar doel is in het Nederlandstalig gebied.
Geplaatst op 31/05/2015 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 31/05/2015