US comics

Crew
Avatar Fumetti
3673
Wie kan me eens wegwijs maken in al die US uitgeverijen, zoals DC, Vertigo, Marvel...
Hebben die elk een bepaalde "specialiteit"? Welke grote spelers zijn er nog "over the pont"?
Geplaatst op 27/06/2015 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 27/06/2015
over the pont?

goh, Dc en marvel zijn de grootste momenteel (en de oudste overblijvende) en focussen zich vooral op superhelden. Vertigo is een imprint van DC en produceert volwassenstrips.
Image is een uitgeverij die zowat alles doet, maar het grootste verschil ligt em in de toebedeling van auteursrechten: bij image zijn de reeksen creator-owned, bij DC en Marvel niet (een uitzondering niet te na gelaten). Deze uitgeverij produeert momenteel de meeste goeie reeksen...
Verder heb je Dark Horse (Hellboy en zo), en de laatste jaren IDW, Dynamite, ...
maar voor de rest heb je massa's kleine uitgeverijen, meestal self-publishers.

Geplaatst op 27/06/2015 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 27/06/2015
Crew
Avatar woelfie
4107
Wonderbaarlijk, om nog eens iemand tegen te komen die niets kent van comics.
Nooit te laat om te leren, zou ik zeggen.
Geplaatst op 28/06/2015 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 28/06/2015
Crew
Avatar Fumetti
3673
Klopt, Woelfie
Ben al blij dat je niet zegt "oud" ipv "laat" :-)

Ik begin nog maar te ontdekken wat er in de comicwereld allemaal leeft en dat is het ontdekken meer dan waard. Idem manga: tot voor paar jaar had ik nooit 1 vast gehad.
Was nogal francobelgisch georienteerd, een overblijfsel uit mn jeugd
Ben de eerste om toe te geven dat ik al veel vroeger mn antennes naar andere werelddelen had moeten uitsteken :-)
Geplaatst op 28/06/2015 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 28/06/2015
Avatar MartinMnd
686
Het lastige bij met name DC en Marvel is het kaf van het koren te scheiden. Die geven zoveel uit, dat is niet meer normaal.

CVDM geeft inderdaad een goede opsomming van wat de grote uitgeverijen uitgeven. RW maakt een mooie selectie van DC/Vertigo. Daar zitten haast geen slechte titels bij voor zover ik kan beoordelen.

Ik vind Dark Horse en Image echter de meest interessante uitgevers van de groten. Hier komt regelmatig nog iets verrassends uit de koker. Met name bij Image is de diversiteit gigantisch. Deze uitgever wordt soms ook wel het nieuwe Vertigo genoemd.

IDW heeft dan weer een aantal grote franchises... TMNT en Transformers. En zij hebben ook niet te vergeten Locke & Key!! IDW geeft ook veel klassiek werk uit (newspaper comics).

Ook Fantagraphics geeft ook veel newspaper comics en classics uit (Snoopy, Barks Donald Duck, Prince Valiant etc.) Tevens geven zij ook veel mooie graphic novels uit. Net als uitgever Drawn & Quarterly. Mooie graphic novels komen regelmatig ook van First Second, Top Shelf en Pantheon.

Let ook op de Britse uitgevers SelfMadeHero en Nobrow. Ook hier verschijnen geregeld echt toptitels. SelfMadeHero brengt ook regelmatig vertalingen van Europese strips. Ook veel vertalingen van Europese strips doet Humanoids, de Amerikaanse tak van Les Humanoïdes Associés. Humanoids brengt met name omnibussen uit (meestal op US comics formaat) van hele reeksen. Daedalus en Arboris doen daar soms jaren over om een reeks te completeren.

Afijn... ik loop zelf maandelijks door de previews heb van deze uitgevers op zoek naar mooie nieuwe titels. Dat raad ik je dan ook aan " if you want to spread your wings".
Geplaatst op 28/06/2015 Citeren
Avatar
MartinMnd
Geplaatst op 28/06/2015
Crew
Avatar fluiten
7767
Totaal naast de kwestie maar ik vind de titel wel leuk. 'US comics'. 'k Wist niet dat comics nog van ergens anders kwamen?


;-)
Geplaatst op 05/07/2015 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 05/07/2015
Crew
Avatar woelfie
4107
UK, BIJVOORBEELD >:(
Geplaatst op 05/07/2015 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 05/07/2015
Origineel geplaatst door Fumetti
Wie kan me eens wegwijs maken in al die US uitgeverijen, zoals DC, Vertigo, Marvel...
Hebben die elk een bepaalde "specialiteit"? Welke grote spelers zijn er nog "over the pont"?

Als je hier pas aan begint kan het allemaal wat veel lijken (en dat is het ook echt wel).
Een goede raad, geef hier of in je plaatselijke comic-shop aan wat je graag leest uit het Europese gamma (eventueel aangevuld met welke series en films je graag kijkt) en vraag om aanbevelingen. Het aanbod is nl. zo groot, genres zo divers, dat je best begint met dingen die je zeker aanspreken.
Geplaatst op 07/07/2015 Citeren
Avatar
hellspawn
Geplaatst op 07/07/2015