Schaarste

Crew
Avatar Fumetti
3673
Net zag ik nog een reactie op een recensie waar terecht wordt aangehaald dat er soms "zotte prijzen" worden gevraagd, kwestie van vraag en aanbod zeker?

Maar als de oplage danig laag wordt gehouden creëer je als uitgever natuurlijk een schaarste, wat ik nog bij de integrale van Frommeltje heb moeten vast stellen. Circuleert wel al op ebay voor net geen 50 euro en is maar een goede maand uit maar belange niet meer overal te vinden. Ergens, iemand?

Uitgevrij Saga verdient hiervoor toch wel een portie billenkoek vind ik! Herdrukken die handel!
Geplaatst op 06/01/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 06/01/2016
Bij Saga verschijnt aan maand later altijd een softcover van hun HC's. Misschien dat je dan meer geluk hebt?
Geplaatst op 06/01/2016 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 06/01/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
van de integrale van Frommeltje? Laat ons hopen

Ze zijn dat idd wel val plan in dit jaar met alles wat Jim klaar heeft!
Geplaatst op 06/01/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 06/01/2016
Crew
Avatar witam
5316
Boh, ik weet niet..

Ik snap de logica om oud spul (hoe goed ook) af te drukken naar het aantal voorbestellingen + kleine marge. Je wil ook niet met voorraad blijven zitten (zoals al eens gebeurt bij DDB). Dat niet iedereen voorbestelt.. tja..
Geplaatst op 06/01/2016 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 06/01/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
Ah ik wist niet dat het via voorbestelling had gemoeten...
dan trek ik mn billenkoek natuurlijk terug, dan is het mijn eigen schuld
Geplaatst op 06/01/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 06/01/2016
Bij Saga heb je meestal de keuze tussen hc en sc maar niet voor al hun strips. Die Frommeltje had ik ook voorbesteld. Ik had de bui al voelen aankomen.
Geplaatst op 06/01/2016 Citeren
Avatar
blacktiger
Geplaatst op 06/01/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
is iets wat ik eigenlijk nooit doe, Het gaan stripshoppen is voor mij een deel van de charme. Tja...wie zn *** brandt moet op de blaren zitten dan hé
Geplaatst op 06/01/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 06/01/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
mijn "probleem" is ondertussen opgelost maar desondanks blijf ik beperkte oplages jammer vinden
Geplaatst op 06/01/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 06/01/2016
Origineel geplaatst door Fumetti
mijn "probleem" is ondertussen opgelost maar desondanks blijf ik beperkte oplages jammer vinden


Niet als je er op tijd bij bent
Geplaatst op 06/01/2016 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 06/01/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
het is nu toch ook niet zo dat de strip in kwestie al maaaaaanden geleden is verschenen, Chris?

Heeft er iemand trouwens zicht op wat de oplage is van kwaliteitsvolle strips in het Nederlands? Bij Arq stond het vermeld, 800, ook heel weinig eigenlijk.
Geplaatst op 06/01/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 06/01/2016
Origineel geplaatst door Fumetti
het is nu toch ook niet zo dat de strip in kwestie al maaaaaanden geleden is verschenen, Chris?

Heeft er iemand trouwens zicht op wat de oplage is van kwaliteitsvolle strips in het Nederlands? Bij Arq stond het vermeld, 800, ook heel weinig eigenlijk.


ik bedoel daarmee: als je het op tijd gekocht hebt , en je hoort dat de strip achteraf moeilijk te krijgen is, dat je verzameling dan meer waard is.

Arq was trouwens vooraf aangekondig dat het op 800 ewemplaren verscheen, de onverkochte stock zou vernietigd worden. Hoewel ik me niet kan voorstellen dat je met 800 exemplaren veel overstock hebt.
Geplaatst op 06/01/2016 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 06/01/2016
Avatar hego
50
Misschien is er geen schaarste zoals jullie denken. De doelgroep is zodanig dat de oplages van Saga en Sherpa gerechtvaardigd en ruim voldoende zijn.
Geplaatst op 06/01/2016 Citeren
Avatar
hego
Geplaatst op 06/01/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
Origineel geplaatst door hego
Misschien is er geen schaarste zoals jullie denken. De doelgroep is zodanig dat de oplages van Saga en Sherpa gerechtvaardigd en ruim voldoende zijn.


Ik veronderstel dat men inderdaad de afweging maakt en een soort van marktonderzoek doet. Lijkt me logisch, het blijft nog altijd een commerce en overstock is dodelijk. En ik besef ook wel heel goed dat we een heel kleine taalgroep zijn waardoor oplages sowieso klein uitvallen.

Maar anderzijds dacht ik (en denk dat nog steeds) dat het aantal exemplaren dat gedrukt wordt veel minder bepalend is in de kosten dan het "maken" van een album zelf. Of ben ik mis?
Geplaatst op 07/01/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 07/01/2016
Hebben jullie trouwens al de twee laatste delen van de strip "Er was eens", die ooit bij Standaard Uitgeverij onafgewerkt bleef al besteld. Verschijnt uitsluitend in hardcover bij Saga in januari, niet in softcover.
Geplaatst op 07/01/2016 Citeren
Avatar
blacktiger
Geplaatst op 07/01/2016
Neen, ben het een beetje beu dat dingen op zo een manier moeten. Ik kan niet bestellen als ik het niet weet, gelukkig voor mij vertel jij het nu maar wanneer gaan uitgeverijen nou eens beseffen dat er ook mensen zijn die niet op site's zoals deze komen... en het te laat te weten komen?

Vele SSZ's kunnen meestal niet meer dan 3-4 albums bestellen, om hun klanten die toch veel talrijker zijn voor deze reeks te bedienen.

Er staat zelfs niets over geschreven op hun site dat je dient "voor te bestellen... "
Geplaatst op 07/01/2016 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 07/01/2016
Avatar hego
50
Origineel geplaatst door blacktiger
Hebben jullie trouwens al de twee laatste delen van de strip "Er was eens", die ooit bij Standaard Uitgeverij onafgewerkt bleef al besteld. Verschijnt uitsluitend in hardcover bij Saga in januari, niet in softcover.


Eén er van is uitgesteld naar maart i.v.m misdruk, daardoor misschien wel alle twee. En hiervan is de oplage iets hoger als normaal, heb ik van goede bron vernomen. (distribituur)
Geplaatst op 07/01/2016 Citeren
Avatar
hego
Geplaatst op 07/01/2016
Dan ben ik blij dat mijn stripleverancier met mij meedenkt en dat we samen al vooruit kijken naar wat er komt. Als je een beetje op deze site kijkt (leest) en ook nog bij de stripspeciaalzaak op de site kijkt weet je (meestal) wat er ongeveer gaat komen. Als je dan met een bepaald boek achter het net vist ( wat kan gebeuren) dan heb je inderdaad erg pech, maar mijn ervaring leert dat veel "uitverkochte" boeken later weer op de markt komen (soms tegen betaalbare prijzen), dan moet je dus wel geduld hebben en niet als een gek mee gaan bieden op bepaalde sites want dan betaal je veel te veel.
Geplaatst op 24/01/2016 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 24/01/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
Je hebt overschot van gelijk. Zag de nauwelijks nog vindbare integrale van Frommelte op de beurs in Putte deze NM in een torentje van minstens 5 exemplaren liggen. Soms kan ik het allemaal niet zo goed volgen...
Geplaatst op 24/01/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 24/01/2016
Crew
Avatar fluiten
7767
Origineel geplaatst door Fumetti
Je hebt overschot van gelijk. Zag de nauwelijks nog vindbare integrale van Frommelte op de beurs in Putte deze NM in een torentje van minstens 5 exemplaren liggen. Soms kan ik het allemaal niet zo goed volgen...


Dat zal dan wel bij Buddy geweest zijn.

:-)
Geplaatst op 29/01/2016 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 29/01/2016
Crew
Avatar woelfie
4107
Ja, maar dat is dan wel de eerste druk van de integrale :D

Ik vraag me trouwens altijd af of er echt een schaarste is, of dat dat gewoon een gerucht is dat de ronde doet om de prijzen op beurzen wat naar omhoog te helpen. :?
Geplaatst op 29/01/2016 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 29/01/2016
Crew
Avatar fluiten
7767
Schaarste bestaat. Echt wel!
Geplaatst op 29/01/2016 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 29/01/2016