Jerome K. Jerome Bloks 25: Aïna

Crew
3673
Wie van strips houdt kent Jerome ongetwijfeld: een klungelende, onhandige privé-detective die door een portie geluk en met de hulp van enkele vrienden, waaronder de boksende pastoor Arthur en de kroostrijke kruidenier Burhan, menig complex raadsel oplost.

In zijn beginjaren deed Jerome het allemaal alleen, een bijrolletje voor zijn beeldschone vriendin Babs niet te na gesproken. Maar in dit album zijn de rollen bijna omgedraaid.

Een jonge Swahili, uit Mozambique nog wel (het wordt daar inderdaad ook gesproken) ontsnapt uit een auto en wordt achterna gezeten door een kolos. Eerst vlucht ze binnen bij Burhan, daarna (o toeval) in de kerk van Arthur.

Wanneer de jongedame door haar werkgever weer wordt opgeëist begint het echte speurwerk. Voor achtervolgingen moeten we bij kordate Babs zijn, en ook het speurwerk wordt mede door haar als door Arthur gedaan.

We staan dan ook mijlenver af van die eerste verhalen waarin het geklungel van Jerome legio was.

Dat maakte ook voor een stuk de charme uit van deze antiheld. En die is nu een stuk minder aanwezig.

Wat overblijft is een vakkundig detectiveverhaal waarbij de uiteindelijke plot best goed in elkaar steekt. Even vakkundig als zijn verhaal zijn de tekeningen van Dodier. Heel sfeervol,zoals we dat van hem gewoon zijn.

https://branchesculture.files.wordpress.com/2016/05/jerome-k-jerome-bloche-tome-25-aina-p-4.jpg

En dat is natuurlijk niet niks. Het blijft een detective die boven het gemiddelde zit. Maar het is voor mij toch niet meer de Jerome van vroeger.

Dodier heeft buiten deze reeks maar weinig albums op zijn actief staan. Enkel het sprookjesachtige Gully werd nog in het Nederlands vertaald. Gelukkig zijn er auteurs die liever kwaliteit dan kwantiteit leveren.

Van deze reeks bestaat er in het Frans een integrale. Eventuele uitgevers die zich er aan zouden wagen om ons ook in het Nederlands te verblijden zou ik enkel maar toejuichen!
Geplaatst op 11/05/2016 Citeren
Fumetti
Geplaatst op 11/05/2016
Ik wilde ook een reviewtje maken maar je was me voor :-)
Jerome K. Jerome is een serie waar na 25 delen nog steeds geen 'sleet' of verveling in zit en dat is toch best wel een applaus waard.

Daar waar Rik Ringers een hoog 'Scooby Doo' gehalte heeft en na een keer lezen nooit meer de kast uit komt, heeft de JKJ Bloks serie een hoog herlees gehalte.

Wij mij betreft mogen er in ieder geval nog wel wat albums volgen, al dan niet met meer of minder geklungel van Jerome.
Geplaatst op 13/05/2016 Citeren
RoyvdPijl
Geplaatst op 13/05/2016
Crew
3673
Klopt. Alle verhalen hebben een heel andere clou. Dodier levert zijn albums af a rato van ongeveer 1 per jaar. Als de man gezond blijft mogen we nog wel wat verwachten, hoop ik.
Geplaatst op 13/05/2016 Citeren
Fumetti
Geplaatst op 13/05/2016
Origineel geplaatst door RoyvdPijl
Jerome K. Jerome is een serie waar na 25 delen nog steeds geen 'sleet' of verveling in zit en dat is toch best wel een applaus waard.

Daar waar Rik Ringers een hoog 'Scooby Doo' gehalte heeft en na een keer lezen nooit meer de kast uit komt, heeft de JKJ Bloks serie een hoog herlees gehalte.

Ik had ooit eens deel 1 uit deze serie gekocht, maar ik kwam er niet doorheen. Het kwam wat saai op mij over. Hebben de latere delen meer vaart gekregen?
Geplaatst op 14/05/2016 Citeren
Anne-Marie123
Geplaatst op 14/05/2016
Crew
3673
Deze reeks moet je niet echt om de vaart en/of actie lezen. Maar de plots en het grafische evolueren wel, ja. Je kan best nog enkele latere albums lezen vooraleer je de hele reeks aan de kant zou schuiven. Het zijn allemaal losse delen, behalve het tweeluik 15-16, waardoor je op elk punt kan instappen.
Geplaatst op 14/05/2016 Citeren
Fumetti
Geplaatst op 14/05/2016
Origineel geplaatst door Anne-Marie123

Ik had ooit eens deel 1 uit deze serie gekocht, maar ik kwam er niet doorheen. Het kwam wat saai op mij over. Hebben de latere delen meer vaart gekregen?

Ik heb de daad bij het woord gevoegd en heb de hele reeks uit de kast getrokken.. De eerste delen lezen wellicht wat 'stugger' dan de latere. Bij deel 5 a 6 gaat de serie de vorm krijgen en worden de verhalen ook leuker en beter getekend
Geplaatst op 15/05/2016 Citeren
RoyvdPijl
Geplaatst op 15/05/2016
Crew
4264
Persoonlijk vind ik wel dat vanaf deel 1 de plot (nog wel niet van de hand van Dodier) goed zit.
Het zijn stuk voor stuk pienter uitgedachte plots waar serieus is over nagedacht.

Een van de betere detectives, abdoluut.
Geplaatst op 15/05/2016 Citeren
woelfie
Geplaatst op 15/05/2016
ondertussen ook , alhoewel over een tijdsspanne van enkele jaren als ik ze eens tegen kwam , deze reeks gaan appreciëren en koop nu regelmatig delen .
Lezen vlot , zitten qua opbouw en verhaallijn mooi ineen , zijn toch spannend en soms verbluffend ...
...enkel ...van wààr komt die naam Jérome K. Jérome ... of moet ik daar , met plezier , alle delenmoeten aanschaffen & lezen ...?...
Geplaatst op 21/09/2025 Citeren
lordbizarre
Geplaatst op 21/09/2025
1
Origineel geplaatst door lordbizarre
ondertussen ook , alhoewel over een tijdsspanne van enkele jaren als ik ze eens tegen kwam , deze reeks gaan appreciëren en koop nu regelmatig delen .
Lezen vlot , zitten qua opbouw en verhaallijn mooi ineen , zijn toch spannend en soms verbluffend ...
...enkel ...van wààr komt die naam Jérome K. Jérome ... of moet ik daar , met plezier , alle delenmoeten aanschaffen & lezen ...?...

Helemaal mee eens, de serie leest in één adem weg, heel fijn om in je collectie te hebben.
Geplaatst op 22/09/2025 Citeren
locka
Geplaatst op 22/09/2025