Veld met (aanschaf)waarde

Avatar Voske
248
Fantastisch dat je op deze site je collectie kunt bijhouden. Ik mis echter nog een invul 'veld' die wellicht ook nuttig is voor andere gebruikers (heb hem in mijn huidige Excel-lijst wel staan).

-> De aanschafwaarde van het stripboek.
-> De gemiddelde prijs per album in een serie
(-> De gemiddelde prijs die eenieder aan een album heeft uitgegeven)

Als dit geregistreerd kan worden dan lijken mij hier een aantal voordelen aan verbonden:
- je ziet wat de totale waarde van je collectie is (soms erg pijnlijk...;-) )
Handig ook voor de (inboedel)verzekering; ongemerkt gaat er toch behoorlijk veel geld in je collectie zitten.
- je ziet wat je gemiddeld voor een boek in een serie betaald. Handig voor op beursen om na te gaan of een boek in een serie nu duur of goedkoop is.
- Mochten meerdere leden de aanschafwaarde invullen dan kan wellicht een gemiddelde prijs weergegeven worden. Hiermee is er een indicatie wat een boek nu waard zou moeten zijn. Eigenlijk een on-line catalogus met weergave van (markt)waarde (zal niet 100% zuiver zijn daar de (handels)waarde in de loop der tijd kan vermeerderen/verminderen en eea zal ook afhankelijk zijn van de staat van een album).
- Indien de gemiddelde (markt)waarde voor alle albums weergegeven wordt, dan kun je zien wat je wishlist nog ongeveer zal moeten kosten.
- Wellicht handig pas de gemiddelde prijs per album weer te geven als er voldoende leden (>10 ?) een prijs hebben opgegeven.

Benieuwd of dit (technisch) mogelijk is en wat anderen hiervan vinden.

Michel
Geplaatst op 10/12/2007 Citeren
Avatar
Voske
Geplaatst op 10/12/2007
Crew
Avatar $tripofiel
3318
[i]- je ziet wat de totale waarde van je collectie is (soms erg pijnlijk...;-) )


Ik ken dit fenomeen, durf zelf nauwelijks te kijken!!! Twee maanden terug is m'n oude PC gecrasht en ben ik mijn collectie in excell kwijt ;(
Ben zelf een 5-tal jaar bezig en heb ondertussen +/- 5000 strips staan...maar de prijs durf ik hier niet te zetten?! Daarmee heb ik geen zin om opnieuw te beginnen :rolleyes:
Geplaatst op 10/12/2007 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 10/12/2007
Avatar Herbert
1105
Prima tip !

Alleen zal het zaak zijn om voldoende "kritische massa" te verzamelen om tot realistische catalogusprijzen te komen (zoals Voske trouwens zélf al aangeeft).

Je zou dit misschien nog kunnen aanvullen met het invoeren van prijzen die strips hebben gehaald op eBay en dergelijke (maar dat wordt dan wel een full time job voor iemand ...) ...
Geplaatst op 10/12/2007 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 10/12/2007
Crew
Avatar Surya
13273
Ik zal het veld in elk geval al toevoegen, of ik dan wat met de gegevens doe zie ik nadien wel nog.
Geplaatst op 10/12/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 10/12/2007
Crew
Avatar Surya
13273
Ik heb het toegevoegd aan de nieuwe versie van de site, dus van zodra die klaar is, kan je je prijzen gaan bijhouden.
Geplaatst op 11/12/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 11/12/2007
Avatar Voske
248
TOP! Ben benieuwd.

Is er naast het 'aanschafwaarde'-veld ook de mogelijkheid om
- de totaalprijs van je collectie weer te geven (optelsom)
- de gemiddelde prijs van een album in een reeks te bepalen (met het oog op aanschaf van andere delen, je weet dan ongeveer wat een album zou moeten kosten).

Op zich zijn deze 2 items geen must; eenieder kan de printexport ook in Excel dumpen en vervolgens de optelsom maken.

Ben benieuwd of veel gebruikers het veld gaan invullen en we zodoende tot een soort 'waarde' catalogus kunnen komen.

Groten,
Michel
Geplaatst op 11/12/2007 Citeren
Avatar
Voske
Geplaatst op 11/12/2007
Avatar pacman
25
Ik vrees dat het er toch wat te veel nadelen zijn om een betrouwbaar resultaat te krijgen.
1. stel nu dat er 1 iemand zot veel, of zot weinig heeft betaald voor een strip. Dit kan een serieuze fout op het gemiddelde als gevolg hebben.

2. De ene heeft een eerste druk gekocht van een oud album, terwijl anderen gewoon een herdruk kopen. Je hebt dus een duidelijk verschil nodig tussen eerste druk en herdruk. Ik heb gezien dat er bij de strips vaak meerdere versies staan, maar soms geraak ik er zelf niet uit bij welke versie mijn strip thuis hoort bvb.

3. nieuw vs 2de hands, dit zorgt ook voor heel grote verschillen.

4. hoe weet je nog de prijs voor strips die al in je collectie zitten? Ik heb Thorgal volledig, bepaalde strips heb ik als geschenk ooit gekregen, anderen zelf gekocht in de winkel en nog anderen uit een tweedehandswinkel, maar weet absoluut niet meer wat ik voor elke strip heb betaald.


Dit wil niet zeggen dat zo iets helemaal niet nuttig is, maar het zal wel een aanpassing vragen van de indeling vrees ik.

PS: is er ergens een soort gebruiksaanwijzing om deze prachtige database op een goede manier te gebruiken? heb ze namelijk nog niet teruggevonden.
Geplaatst op 11/12/2007 Citeren
Avatar
pacman
Geplaatst op 11/12/2007
Crew
Avatar Surya
13273
Ik denk inderdaad dat de gemiddelde aankoopprijs van een album niet echt betrouwbaar zal zijn.

Stel

Een nieuwe strip komt uit, op 1000 exemplaren. Iedereen koopt 'm aan, laat ons zeggen, €6. 5 jaar later is de reeks een supersucces, maar het eerste deel is zeer zelfzaam. De gemiddelde aankoopprijs zal dan ietsje boven €6 liggen, omdat enkelingen veel meer betaald hebben, maar dat geeft geen realistisch beeld van wat op dat moment neergelegd moet worden voor het album.
Geplaatst op 11/12/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 11/12/2007
Crew
Avatar Veter
7845
Ik vind dit een leuk idee. Maar ik denk ook dat je gemiddelden met een grote korrel zout zal moeten nemen.
Als ik een versleten, stukgelezen album, eind jaren '70, 2de hands heb gekocht voor €0,25 (ik heb alle aankoopprijzen - in potlood - in mijn albums). En iemand koopt die nu in perfecte staat aan €25. De gemiddelde prijs is dan €12,63. Maar mijn exemplaar zal nog steeds weinig waard zijn, terwijl dat andere exemplaar niet in waarde zal verminderen.
Maar toch, een leuk idee!
Geplaatst op 11/12/2007 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 11/12/2007
Crew
Avatar Iyo74
6897
Het veld "prijs" is héél interessant (ik zet dat nu trouwens al in het vak 'opmerkingen'). Een vakje "totale waarde" voor de eigen collectie is ook wel leuk, maar niet noodzakelijk vind ik.
En wat de gemiddelde prijs van een album betreft: niet echt bruikbaar. Er zijn wellicht mensen die heel wat oudere albums hebben die nog 10 of 15 fr. werden betaald. Dit zou de prijs al kunnen naar beneden halen. En wat als ik zo zot was geweest om € 125 te betalen voor Vae Victis 9? Dan ging de gemiddelde prijs al onmiddellijk een heel stuk de hoogte in...
Geplaatst op 13/12/2007 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 13/12/2007
Hier kan toch met een soort 'Gauss'-verdeling gewerkt worden? Zo kan er een 'gewogen gemiddelde' berekend worden, waaarbij de hoogste en laagste 5% niet worden meegeteld bvb. Wel pas bruikbaar vanaf 10 prijzen of zo. Maar lijkt me wel zeer interessant en handig.
Geplaatst op 16/04/2008 Citeren
Avatar
Safetyboy
Geplaatst op 16/04/2008