Wie kent deze strip

Avatar Kram00
2
Het moet al ongeveer 30 jaar geleden zijn, een strip die verscheen in het schooltijdschrift Zonneland of Top, uitgegeven door Averbode.
Het ging over een Canadees (bruin haar, baard) die verbonden was aan een wetenschappelijk instituut en/of milieu-organisatie en vreemde verschijnselen ging onderzoeken in de Canadese wildernis (onder andere een zilverachtige neerslag op de grond).
Uiteindelijk bleek het te gaan om een nucleair ongeval in de toekomst, waardoor delen van de kerncentrale in het verleden waren terecht gekomen.

Wie kan me helpen aan de naam van de auteur of de titel van de strip?
De naam van het personage ken ik ook niet meer, hoewel François vage belletjes doet rinkelen.
Geplaatst op 18/10/2016 Citeren
Avatar
Kram00
Geplaatst op 18/10/2016
Crew
Avatar fluiten
7767
Spontaan komt er bij mij Sandy en Hoppy in mijn gedachten, weer alleen niet waarom.
Geplaatst op 27/10/2016 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 27/10/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
dat is dan in de Outback in Australië, maar de beschrijving van het oudere personage klopt wel. En deze "beton in de woestijn was ook over buitenaardsen, maar neerslag herinner ik me niet echht
Sandy & Hoppy A16 Een straal maanlicht
Geplaatst op 27/10/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 27/10/2016
Crew
Avatar woelfie
4107
Die kan ik morgen eens opzoeken, dan weten we direct of dat de juiste was.
Geplaatst op 28/10/2016 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 28/10/2016
Crew
Avatar sennim
409
Ik heb het gevoel dat het hier om Maria en Giel gaat, beschrijving en beroep komen wel heel erg overeen...Interessant feitje is dat het hoofdpersonage Gilles Roux oorspronkelijk François had moeten heten. Voorts heb ik het vermoeden dat het gaat om een van de korte verhalen als verschenen in Super Kuifje daar de scenario omschrijving niet past bij een van de vier of vijf albums die zijn verschenen...
Geplaatst op 02/01/2017 Citeren
Avatar
sennim
Geplaatst op 02/01/2017
Avatar Kram00
2
Blijkbaar ging het om "Het Mysterie van Keewatin", een avontuur van François Silence en Louise St. Louis; gemaakt door Cary (=Magda Seron, tekeningen) en Christian Lamquet (scenario) voor studio Édouard Aidans.

Als ik het goed begrijp werd dit verhaal oorspronkelijk gepubliceerd in Tremplin (van Averbode, en dit verklaart dan ook de Nederlandse vertaling in Zonneland), en legde Lamquet vervolgens de reeks Giel en Maria voor (een gelijkaardig verhaal over twee ecologen), voor publicatie in Kuifje.

Ik vind geen verdere info over François Silence, dus ik vermoed dat het bij dit ene album is gebleven.
Geplaatst op 18/01/2017 Citeren
Avatar
Kram00
Geplaatst op 18/01/2017
noooooit van gehoord.
zo leren we weer iets bij zie
Geplaatst op 18/01/2017 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 18/01/2017
Crew
Avatar Veter
7841
Origineel geplaatst door Kram00
Ik vind geen verdere info over François Silence, dus ik vermoed dat het bij dit ene album is gebleven.


Het is zelfs nooit een album geworden, vandaar waarschijnlijk dat het ook zo moeilijk is er iets over te vinden.
Geplaatst op 18/01/2017 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 18/01/2017