Stripboek prijzen

De prijzen van hard- en softcovers zijn de laatste jaren erg omhoog gegaan. Ik merk dat ik de laatste jaren geen nieuws series start of gewoon een los album koop. Ik kocht voorheen alles wat ik dacht leuk te zijn en was per maand > € 100 kwijt en had dan ook vaak 6-9 albums en ik mag tegenwoordig blij zijn dat ik 4-6 albums heb voor deze prijs.

Ik heb ongeveer 2800 stripboeken, waarvan 400 Engels stripboeken uit Europa dus geen Amerikaanse superhelden, hoewel ik wel een aantal van Bisley en Gorben heb als uitzondering.

Mijn pijn zit in het feit dat de prijzen van hardcover heel snel van 17,50 naar tegenwoordig 25 euro is gegaan en dat is ook zo voor soft-covers. Ik vermoed dat het einde nog niet in zicht is qua prijsverhogingen en het zorgt ervoor dat ik al drie jaar geen nieuwe series begin en veel minder koop. Ik was het afgelopen jaar 580 euro kwijt aan strips en het jaar ervoor 790 en dat terwijl ik voorheen minimaal 1200 euro per jaar kwijt was.

Wat me gewoon tegenstaat is voor een hardcover tussen de 25-35 euro te betalen voor 60-110 pagina's en dat is een uiteindelijk mijn keuze. Het is niet dat ik het niet kan betalen, maar 23,50 voor 50 pagina's is of 24,99 voor 60 pagina's is voor mij op dit moment een NO-GO net zoals de huisprijzen.

Ik vraag me af hoe ander mensen ernaar kijken ? en ook voor de toekomst !
Geplaatst op 13/12/2023 Citeren
Avatar
eppolam
Geplaatst op 13/12/2023
Crew
Avatar Surya
13262
Dit is inderdaad behoorlijk vervelend. Strips zijn nooit goedkoop geweest natuurlijk. Ik herinner me nog goed dat mensen achterover vielen toen Talent zijn Vinci strips aan BEF 300 (EUR 7.50) begon te verkopen en Blitz Millennium strips aan BEF 350 (EUR 8.75). Maar dat was 20 jaar geleden. De inflatie in rekening gebracht is EUR 10 voor een softcover dus niet zo verbazingwekkend veel. Helaas zijn er wel SCs die een pak meer kosten dan dat tegenwoordig.

Ik moet wel zeggen dat het bij HC strips meer op valt. Daar lijken prijzen van boven de EUR 20 de norm en dat is echt wel veel. En gezien het soort strips dat ik koop, is HC meestal de enige optie. Dat loopt dus al snel op.

Gelukkig kan ik niet veel kopen. Ik kom maximaal 1x per jaar in Belgie en heb een beperkte hoeveelheid plaats in mijn baggage om strips mee te nemen. Als ik er 10 koop, dan heb ik al zot gedaan. Vroeger kocht ik makkelijk 10 strips per maand. Maar ik ben sinds dien VEEL kieskeuriger geworden. Niet enkel omdat ik moet, maar de meeste strips interesseren me gewoon niet meer. Conceptreeksen doe ik niet, oorlogsstrips, de meeste actie strips, de meeste avonturenstrips... hoeft niet meer voor mij.
Geplaatst op 14/12/2023 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 14/12/2023
Crew
Avatar woelfie
4108
Back in 1995 kocht ik de HC van Isabelle avondrood voor ongeveer €,750. Er waren ook "exclusieve uitgaven" van Sherpa, zoals De terugkeer van Cromwell Stone, HC met stofomslag, genummerd op 900 exemplaren, maar die kostten wel 999 Belgische franken, of omgerekend.... €25.
't is wel 30 jaar geleden, maar voor die prijs heb je nu amper een gewone HC. Dat heet inflatie

Maar als je weet dat het verschil in productie voor een HC t.o.v. een SC amper een euro is, dan zijn die eigenlijk wel relatief duur.
Geplaatst op 14/12/2023 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 14/12/2023
Een goed punt inderdaad dat de verhouding soft covers vs hard covers erg uit elkaar groeien, terwijl de hardcover zelf niet veel duurder hoeft te zijn, mischien gebonden wat 50-75 cent meer kost afhankelijk van de oplage en stuk karton is geen 10 euro :)....

Zoals een softcover van 11,50 is qua prijs als hardcover minimaal 23,50 ... . Ik koop tegenwoordig dus ook steeds meer softcovers dan voorheen, net zoals in mijn studenten tijd, maar toen had ik minder geld en dat is nu niet de issue.

Ik ben benieuwd wat jullie van de toekomst denken en niet alleen de prijs, maar ook voor de winkels die ze verkopen etc. ,
Geplaatst op 14/12/2023 Citeren
Avatar
eppolam
Geplaatst op 14/12/2023
Crew
Avatar Surya
13262
Ik hoop al jaren SC als ik die optie heb want het is niet enkel goedkoper maar het neemt ook minder plaats in. En ik heb een gelimiteerde hoeveelheid plaats in de kast en wil geen tweede kast.

De winkels verkopen wat hen aangeboden word door de uitgevers. De uitgevers kiezen SC of HC op basis van wat ze denken dat economisch het meest interessant is. Als ze merken dat iets in HC niet verkoopt, zullen ze in de toekomst mogelijks SC overwegen.

Silvester en Dark Dragon deden oorspronkelijk alles uitsluitend in HC, maar geven nu ook vaak SC albums uit.

Zelf vind ik de aanpak van Arboris en wijlen Talent het beste: gelimiteerde HC oplage en grotere SC oplage. Iedereen kan zelf kiezen.
Geplaatst op 14/12/2023 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 14/12/2023
Origineel geplaatst door Surya
Ik hoop al jaren SC als ik die optie heb want het is niet enkel goedkoper maar het neemt ook minder plaats in. En ik heb een gelimiteerde hoeveelheid plaats in de kast en wil geen tweede kast.


Ja ik ben ook al zo bezig en meer selectief en hierdoor besteed ik wel minder.

Ik heb nu bijvoorbeeld de strip Cortes -De Oorlog met Twee Gezichten gezien in HC voor 23,50 en ik wacht nu op de SC . Dit heb ik ook gedaan met Eoden, de Krijger en die is nu ook in SC. Dit is inderdaad 23 euro vs 47 euro en toch vind ik HC altijd mooier in de kast, maar een strip alleen in HC Druuna begin heb ik niet gekocht en dat is hetzelfde als met De kinderen van de Wind. Ik heb heb beide series eerste druk en laat het daarbij.

Het kopen en ik zie wel of het leuk is dat is weg voor mij . Ik kijk echt online in Frankrijk/ Belgie naar reviews en zoek naar pagina's van het album. Is het wat, wat is het verhaal en hoe is het getekend en bij twijfel laat ik het maar .. ik wil teveel alles maar kopen zoals voorheen en dat wil ik ook wel, maar de prijzen van HC zijn te snel gestegen.

Ik denk alleen aan de toekomst dat het voor winkels het moeilijker gaat worden om in te kopen qua aantal boeken en dat de verkoop nog sneller naar beneden gaat door hogere prijzen.
Geplaatst op 15/12/2023 Citeren
Avatar
eppolam
Geplaatst op 15/12/2023
Crew
Avatar Surya
13262
Origineel geplaatst door eppolam
Ik denk alleen aan de toekomst dat het voor winkels het moeilijker gaat worden om in te kopen qua aantal boeken en dat de verkoop nog sneller naar beneden gaat door hogere prijzen.

Het zou wel interessant zijn om het perspectief van een SSZ uitbater daarover te horen. Of meerdere.
Geplaatst op 16/12/2023 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 16/12/2023
Mijn stripleverancier probeert al van te voren een beetje van de vaste klanten te weten te komen wat en hoe ze het willen hebben. Daar past hij z'n bestellingen op aan. De rest is toch altijd afwachten. Van de duurdere boeken en de luxe besteld hij alleen wat er al "verkocht" is bij voorbaat.
Geplaatst op 17/12/2023 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 17/12/2023
Crew
Avatar $tripofiel
3314
Hier van hetzelfde, hij weet perfect wat ik zoek dus alles ligt opzij bij uitkomen.
Dus geen overstock meer. Ik tevreden dat ik niet meer moet zoeken achter een of ander uitverkocht album en hij omdat hij geen extra moet steken in onverkocht materiaal.
Geplaatst op 17/12/2023 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 17/12/2023
Wel mooi hoe iedereen toch wel selectief is en dat stripwinkels blijkbaar kijken en zelf informeren om te kijken wat ze op de plank zetten.
Geplaatst op 23/12/2023 Citeren
Avatar
eppolam
Geplaatst op 23/12/2023
De prijzen zijn m.i. harder gestegen dan de inflatie.

Dat heeft een aantal gevolgen voor mijn aankoopgedrag:
- Impulsieve aankopen vermijd ik. Jammer, vroeger kon je zo soms nieuwe pareltjes ontdekken.
- Ik start bijna geen nieuwe reeksen meer, enkel heel soms als ze hard aanbevolen worden, o.a. hier op Stripweb. Hierbij komt ook nog het vaak niet weten of de volledige reeks helemaal zal worden uitgegeven, en hoeveel delen het zal zijn. Als ik een nieuwe reeks start, wacht ik vaak tot er al enkele albums zijn uitgegeven, ook om het verloop van de kwaliteit in te schatten.
- Heel bewust ben ik gestopt met het vervolledigen van reeksen die zijn overgeschakeld op HC, en geen SC meer uitbrengen. Vb Golden City koop ik niet meer. Uit principe zal ik dat blijven doen, ook al vind ik het heel jammer.
(Hier verwees ik eerst foutief naar Aquablue. Dat komt nog steeds uit in SC, en blijf ik volgen).
- HC koop ik enkel als ik het geld waard vind, dus voldoende kwaliteit én voldoende pagina’s. Meestal koop ik enkel HC one shots of graphic novels.
- Het struinen in SSZ is grotendeels vervangen door het struinen in tweedehandszaken en op rommelmarkten. Het plezier om die ontbrekende albums te ontdekken is des te groter.
- De prijzen van SC vind ik ook vaak volledig onlogisch: vergelijk de prijzen van bv. Galaxa (6 minuten lezen) met die van bv. Blacksad (half uurtje lees- en kijkplezier én daarna nog veel herlees-plezier).

Wat ook een rol speelt is dat sommige albums slecht vertaald zijn, of slecht gedrukt (vouwen, inktsmeren). Heel jammer dat je dan veel geld uitgeeft. Zeker bij erbarmelijke vertalingen stop ik de reeks onmiddellijk, en die uitgevers mijd ik ook vaak.
Geplaatst op 28/12/2023 Citeren
Avatar
Jan Martens
Geplaatst op 28/12/2023
Crew
Avatar Surya
13262
Origineel geplaatst door Jan Martens
- Heel bewust ben ik gestopt met het vervolledigen van reeksen die zijn overgeschakeld op HC, en geen SC meer uitbrengen. Vb Aquablue koop ik niet meer. Uit principe zal ik dat blijven doen, ook al vind ik het heel jammer.

Huh? Die zijn toch allemaal in SC beschikbaar bij Daedalus? Of heb ik iets gemist?

Origineel geplaatst door Jan Martens
- De prijzen van SC vind ik ook vaak volledig onlogisch: vergelijk de prijzen van bv. Galaxa (6 minuten lezen) met die van bv. Blacksad (half uurtje lees- en kijkplezier én daarna nog veel herlees-plezier).

Tja, da's een keuze van hoe ze het verhaal vertellen, maar het is nog altijd bijna even veel tekenwerk natuurlijk, en dat is vooral waar je voor betaalt bij strips. Maar je hebt gelijk: liever een goed verhaal waar wat in zit.
Geplaatst op 28/12/2023 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 28/12/2023
- Heel bewust ben ik gestopt met het vervolledigen van reeksen die zijn overgeschakeld op HC, en geen SC meer uitbrengen. Vb Aquablue koop ik niet meer. Uit principe zal ik dat blijven doen, ook al vind ik het heel jammer.[/quote]
Huh? Die zijn toch allemaal in SC beschikbaar bij Daedalus? Of heb ik iets gemist?

Groot gelijk, Surya, ik ben verkeerd. Ik bedoelde Golden City. Aquablue blijf ik volgen.
Bedankt om me erop te wijzen, dat zal me leren te snel te willen typen.
Geplaatst op 29/12/2023 Citeren
Avatar
Jan Martens
Geplaatst op 29/12/2023
Crew
Avatar Surya
13262
Ah. same here. Lees ook nog Aquablue, ben gestopt met Golden City. Ik moet er ook bij zeggen dat Aquablue vrij goed is gebleven, Golden City kon me na een tijdje niet meer boeien.
Geplaatst op 29/12/2023 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 29/12/2023
Crew
Avatar pepzaza
902
Het is toch ook een beetje jammer als een SSZ enkel inkoopt wat vaste klanten op voorhand willen. De charme is juist dat je daar rondstruint en allerlei nieuwe dingen leer kennen.

Een van de oorzaken is de schaarste aan papier (lees de vele kartonnen dozen voor de online-verkoop) die de prijs omhoog duwt.

Maar ook kleinere uitgevers die nu duurdere uitgaves in kleinere oplages op de markt brengen. Nadeel, het is duur, voordeel, anders werden ze nooit vertaald. En hardcovers worden dan regelmatig gebruikt om de hogere prijs te verantwoorden.

Een van de redenen dat manga's zo zijn doorgebroken in Frankrijk, is dat ze goedkoper waren dan de reguliere albums (traditiegetrouw in hardcover). Dus prijs maakt wel een verschil.

Ik stel voor dat we allemaal het stripvirus verspreiden zodat de oplages weer omhoog kunnen en de prijzen naar beneden.
Geplaatst op 04/04/2024 Citeren
Avatar
pepzaza
Geplaatst op 04/04/2024
Crew
Avatar $tripofiel
3314
Mijn zoon verslind elke week een 10-tal strips en boeken, maar dit is eerder een uitzondering.
In het begin was dat enkel F.C. De Kampioenen die hij van zijn zus heeft geërfd.
Daarna wat SU diversen en momenteel leest hij de reeks van Kiekeboe.
Hopelijk kan ik hem nog wat anderen dingen laten lezen en blijft hij lezen.
Toekomst zal het uitwijzen …
Geplaatst op 04/04/2024 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 04/04/2024