Rangschikking populairste strips

Avatar Herbert
1105
Hoe wordt de rangschikking van het lijstje "Populairste strips" bepaald ?

Het is me namelijk niet duidelijk waarom "Alle tranen van de hel" van XIII met 36 stemmen en een score van 8,3/10 op de achtste plaats staat, terwijl "De erfgenaam" van Largo Winch met precies dezelfde score op de tweede plaats staat ...

Of nog: waarom doet "Asterix en het gouden snoeimes" het met 22 stemmen en een score van 7,6/10 beter (op de zesde plaats) dan "De schaduwen voorbij" van Thorgal met 39 stemmen en een score van 8,1/10 op de zevende plaats ?

?(
Geplaatst op 25/03/2008 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 25/03/2008
Crew
Avatar Veter
7845
Wordt populairste niet afgemeten aan hoeveel mensen dat album in hun bezit (of in hun collectie) hebben?
Ik denk dat dit niets te maken heeft met score of aantal stemmen.
Geplaatst op 25/03/2008 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 25/03/2008
Avatar Herbert
1105
Origineel geplaatst door Veter
... hoeveel mensen dat album in hun bezit (of in hun collectie) hebben?


Zou het dan niet interessant zijn die info er (ook) bij te vermelden ?
Geplaatst op 25/03/2008 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 25/03/2008
Crew
Avatar Surya
13273
Ja en ja :)
Geplaatst op 25/03/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 25/03/2008
Avatar Herbert
1105
Sterk (én jammer) eigenlijk, hoe weinig er dus gestemd wordt : van de 224 bezitters van "Zwarte vrijdag" hebben er maar 46 een score gegeven aan het album.

:(
Geplaatst op 25/03/2008 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 25/03/2008
Crew
Avatar Surya
13273
Inderdaad. Ik weet niet goed hoe we gebruikers ertoe kunnen motiveren, maar ik zou graag veel meer stemmen zien!
Geplaatst op 25/03/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 25/03/2008
Avatar Voske
248
Ik geef een album pas een cijfer als ik het net gelezen hebt; als je dan een flinke collectie hebt staan van unrated albums haal je dat niet 123 in...

Wellicht dat meer stripinfo leden dit 'probleem' hebben? Of zijn er ook leden die geheel niet stemmen en enkel deze site gebruiken ter vastlegging van hun collectie?

Persoonlijk vind ik het cijfer mechanisme TOP; het helpt mij mede bij de aanschaf/verlanglijst van nieuwe reeksen/albums.
Geplaatst op 26/03/2008 Citeren
Avatar
Voske
Geplaatst op 26/03/2008
Crew
Avatar Surya
13273
Origineel geplaatst door Voske
Ik geef een album pas een cijfer als ik het net gelezen hebt; als je dan een flinke collectie hebt staan van unrated albums haal je dat niet 123 in...

Je bent inderdaad niet alleen, maar van vele strips die ik vroeger gelezen heb heb ik toch nog wel een idee. Het zal niet 100% accuraat zijn, maar wel goed in de buurt liggen.

Origineel geplaatst door Voske
Of zijn er ook leden die geheel niet stemmen en enkel deze site gebruiken ter vastlegging van hun collectie?

Ik heb het nog niet gechecked, maar aan de cijfers te zien, kan het bijna niet anders

Origineel geplaatst door Voske
Persoonlijk vind ik het cijfer mechanisme TOP; het helpt mij mede bij de aanschaf/verlanglijst van nieuwe reeksen/albums.

Aha, zo wil ik het horen zie :)
Geplaatst op 26/03/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 26/03/2008
Avatar ignoramus
602
Ik vind het een beetje moeilijk om cijfers te geven, bij gebrek aan een duidelijke omschrijiving van de waardenschaal.
Bv, Een vijf is voor mij "geslaagd" : goed gemaakt, boeiend genoeg om uit te lezen. een zes heeft al originele trekjes bovenop, en een zeven moet toch al lichtjes naar het geniale neigen.
Als ik het zo bekijk zitten dan bij de huidige zevens en achten een hoop vijfjes en zesjes - wat voor mij nog altijd goed is, maar hier toch enigszins anders ervaren wordt, dacht ik.
Geplaatst op 26/03/2008 Citeren
Avatar
ignoramus
Geplaatst op 26/03/2008
Crew
Avatar Surya
13273
Wel, ieder moet dat voor zich uitmaken he. Op IMDb zeggen ze ook niet welke films je een 5 of 10 moet geven he. Uiteindelijk heeft iedereen andere criteria, maar als een album echt goed is, zal de score zeker hoger liggen dan bij een slecht album, en dat is waar het om gaat :)

Zelf heb ik iets van
5: net geen onvoldoende, maar 't scheelde niet veel
6.5: doorsnee album (ik geef veeeeeeeeeeel 6.5en!)
7: net iets beter dan doorsnee
8: zeer degelijk
9: bijna subliem
10 subliem

Zo ongeveer toch :)
Geplaatst op 27/03/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 27/03/2008
Avatar Jean-Paul
384
Eens kijken hoe ik mijn schaalverdeling zou omschrijven...

4.5 of lager: zo slecht dat ik me er over op kan winden. Tot nu toe zeldzaam, maar goed: ik koop dan ook alleen strips die hoog aangeschreven staan of van tekenaars/scenaristen die me bevallen. Voorbeeld: Het geheime wapen.

5-6: mager. Tenzij de strip deel uitmaakt van een reeks die ook heel goede albums heeft, een goede kandidaat om verkocht te worden. Voorbeeld: Arin.

6.5: twijfelgevalletje. De strip heeft meestal voors en tegens (bijvoorbeeld mooie tekeningen maar een slap scenario). Kans dat ik de serie voortzet is klein, verkopen is een goede mogelijkheid bij dreigend ruimtegebrek. Voorbeeld: Bruce J. Hawker.

7-7.5: aardig. Spijt van aanschaf zal ik niet hebben, wie weet koop ik zelfs nog een volgend deel, maar ik ga mijn liefde ook weer niet van de daken schreeuwen. Voorbeelden: De cyclus van de twee horizonten, De kraai.

8: goed. Het cijfer dat ik een strip minstens hoop te kunnen geven, anders zou ik hem in de meeste gevallen niet aanschaffen. Voorbeelden: de betere Thorgals, XIII'en en Largo Winchen.

8.5: uitstekend, maar er is iets dat me ervan weerhoudt een 9 of hoger uit de kast te trekken. Voorbeelden: Magasin Général, Blacksad.

9 en hoger: geweldig; absolute aanrader, als het al geen klassieker is zou het dat moeten worden. Voorbeelden: Maus, Loopgravenoorlog.
Geplaatst op 27/03/2008 Citeren
Avatar
Jean-Paul
Geplaatst op 27/03/2008
Strips die ik niet gelezen heb, maar op de verlanglijst staan krijgen uiteraard geen score.
Voor zeer veel strips geldt dat het te lang geleden is om een juiste beoordeling te geven en dat laat ik dan ook achterwege. Ik kan me wel voorstellen, dat een ander dat anders aanpakt en zoals Surya toch punten toekent.

Waar ik wel punten toeken, doe ik dat op grond van onderstaande normen en motiveringen.


Een strip van voldoende kwaliteit zal nooit en te nimmer mogen vervelen. Strips zijn er in de eerste plaats voor de verstrooiing. Strips moeten amuseren, verbazing oproepen, spannend, romantisch, eng of leuk zijn. Dit houdt ook in dat strips niet te veel inspanning mogen vergen. Anders gezegd: de moeilijkheidsgraad mag niet te hoog zijn. Alles wat niet boeit of verveelt is kwalitatief niet voldoende en kan nooit met meer dan 5 gewaardeerd worden.

De waardering blijft uiteraard subjectief; wat mij boeit kan een ander enorm vervelen.

De cijfers onder de 5 stellen in de praktijk weinig voor. Naarmate de strips beter worden, wordt ook het onderscheid belangrijker.

1 abominabel
2 zeer slecht
3 slecht
4 onvoldoende
5 indifferent

De cijfers 6 t/m 8 hebben in de eerste plaats betrekking op de verstrooiing. Dit zijn strips die de lezer in ieder geval niet vervelen.

6 voldoende
6,5 ruim voldoende
7 goed
7,5 meer dan goed
8 zeer goed

Boven de 8 moet de strip meer te bieden hebben dan alleen verstrooiing ! Wanneer dit het geval is mag ook de moeilijkheidsgraad hoger zijn. Op dit niveau maak ik gebruik van enkele speciale aspecten.

8,5 heel, heel erg goed
9 uitmuntend, briljant, excellent
9,5 geniaal
10 hors concours, hoogst mogelijke mondiale cultuurwaarde
Geplaatst op 27/03/2008 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 27/03/2008
Avatar Herbert
1105
Sublieme beschrijving van je quoteringen, Hans. :]

Geef je ons ook een paar voorbeelden (zoals Jean-Paul al voor je deed) ?
(Ik ben benieuwd welke strip van jou een "10" krijgt !)
Geplaatst op 27/03/2008 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 27/03/2008
Tot op heden is 'De Chninkel' de enige strip die ik een 10 heb gegeven. Dat wilde ik ook doen met 'Tom Poes en het kukel', maar dat is in dit bestand niet mogelijk en dat betreur ik zeer.

Overigens ben ik nog niet tevreden met de punten die ik tot nu toe heb toegekend en ben van plan alles nog een door te lopen.
Geplaatst op 27/03/2008 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 27/03/2008
Crew
Avatar Surya
13273
Origineel geplaatst door Hans Bekker
Dat wilde ik ook doen met 'Tom Poes en het kukel', maar dat is in dit bestand niet mogelijk en dat betreur ik zeer.

Hoe bedoel je?
Geplaatst op 28/03/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 28/03/2008
Bij mijn weten was de krantenstrip 'Tom Poes en het kukel' nooit als een apart album uitgegeven en kwam alleen in verzamelbanden voor. Nu kan men wel de band aanwijzen, maar niet een onderdeel. In deze database worden geen strips, maar albums bijgehouden. In de praktijk zal dat zelden een probleem vormen en ik dacht dat dit nu toevallig zo'n uitzondering was. Dat laatste blijkt echter niet waar te zijn, want na opnieuw goed kijken blijkt deze strip door 'De Bezige Bij' toch afzonderlijk te zijn uitgegeven en hier onder L1 te zijn ingevoerd.
Anders gezegd: ik meende op een tekort te wijzen, maar dat bleek niet waar te zijn. Mea culpa.

Desondanks: als L1 niet bestond, hoe had ik het dan moeten doen?
Geplaatst op 28/03/2008 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 28/03/2008
Avatar ignoramus
602
lijkt me inderdaad een probleempje dat voornamelijk bij nederlandse krantenstrips optreed. Die zijn, indien ze al uitgegeven zijn, meestal in bundelingen uitgegeven. Arman en Ilva bv, is ook eerst met twee verhalen gebundeld uigegeven ( nu is Sherpa ze opnieuw los - en schitterend :] - aan het uitgeven ). Uit de toonder studios bevat meestal ook meer dan 1 verhaal.
Maar goed, het is toch alleen maar een probleem als je echt aan 1 specifiek verhaal een zeer uitzonderlijke score wil toekennen, en hoe vaak komt dat voor ?
Geplaatst op 28/03/2008 Citeren
Avatar
ignoramus
Geplaatst op 28/03/2008
Toch blijft er een probleempje:
Om 'Tom Poes en het kukel' van een score te voorzien, moet ik een album als bezit opvoeren terwijl ik het niet bezit.
Geplaatst op 28/03/2008 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 28/03/2008
Avatar clips
126
vreemd,
heb al verscheiden strips die ik niet bezit een score gegeven.
je moet ze uiteraard wel eerst lezen-aanvinken.
dan lukt het wel.
Geplaatst op 28/03/2008 Citeren
Avatar
clips
Geplaatst op 28/03/2008
Sorry, dit was een gedachtekronkel van mij. Ik heb het meteen uitgeprobeerd en merk dat 'Tom Poes en het kukel' bij collectiebeheer wel te zien is met mijn score, terwijl het niet als bezit is aangemerkt; stripINFO is nog beter dan ik gedacht had. Mijn complimenten.
Geplaatst op 28/03/2008 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 28/03/2008