Andere lectuur ...

Avatar Herbert
1105
Op het gevaar af hier stante pede en ingesmeerd in pek en veren van het forum weggedragen te worden, beken ik dat ik af en toe ook nog wel eens iets anders lees dan een stripverhaal.

En dan heb ik het niet over de krant, de Humo of de lotto-uitslagen ... maar over een "écht" boek !!


Momenteel lees ik "Engelse Passanten" van Matthew Kneale :

http://www.stukgelezen.nl/images/705_kneale.jpg.150.150.jpg

Het boek beschrijft de avonturen van een zootje ongeregelde zeelui op expeditie naar Tasmanië in 1857. Naast een boeiende beschrijving van de dagelijkse beslommeringen van de bemanning en van de expeditieleden, beschrijft Kneale op treffende manier de schrijnende levensomstandigheden van de Aboriginals in hun gedwongen nieuwe relatie met de Engelse kolonisten.
Geplaatst op 22/08/2008 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 22/08/2008
Avatar Jean-Paul
384
Na een heel lange pauze ben ik me weer eens aan wat Nederlandse literatuur aan het wagen. (Verplicht boeken lezen waar je nog niet aan toe bent op de middelbare school maakt meer kapot dan je lief is...) Momenteel bezig met het dunne Isabelle van Tessa de Loo; tot nu toe spannend en interessant.

Op het nachtkastje verder de sciencefictionklassieker Looking Backward 2000-1887 van Edward Bellamy, een boek uit 1887 over iemand uit dat jaar die naar het jaar 2000 getransporteerd wordt en vertelt over zijn ervaringen in de 'toekomst'. Mijn exemplaar stamt daadwerkelijk uit de negentiende eeuw (met dank aan eBay!), wat het lezen een erg speciale ervaring maakt...
Geplaatst op 22/08/2008 Citeren
Avatar
Jean-Paul
Geplaatst op 22/08/2008
Crew
Avatar Iyo74
6896
Jammer genoeg ontbreekt het mij de laatste jaren aan voldoende tijd om nog eens een boek te lezen. Ik heb er veel staan in m'n kast en hoop dat -eens de kindjes wat ouder zijn- het er weer eens van komt om er enkele te (her)lezen. Ik beperk mij hierin trouwens tot de 'betere' science-fiction.
Geplaatst op 24/08/2008 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 24/08/2008
Avatar Deecee1
1350
Tijdens mijn 4 weken vakantie heb ik welgeteld 4 strips gelezen en een 8tal romans ( Aspe, Deflo, Grisham, Coelho, Rankin, ...)....ge moet idd tijd hebben om " door te kunnen lezen".
Geplaatst op 24/08/2008 Citeren
Avatar
Deecee1
Geplaatst op 24/08/2008
Avatar Waldorf
479
Drie weken verlof gehad, maar geen strip gelezen, en mondjesmaat door 'In Europa' van Geert Mak gesukkeld. Kinderen, een verbouwing en een verhuis zijn dodelijk voor het lezen. En ook budgetair is verbouwen een zware dobber. :(
Geplaatst op 25/08/2008 Citeren
Avatar
Waldorf
Geplaatst op 25/08/2008
Crew
Avatar T.I.A
3656
Origineel geplaatst door Waldorf
Drie weken verlof gehad, maar geen strip gelezen, en mondjesmaat door 'In Europa' van Geert Mak gesukkeld. Kinderen, een verbouwing en een verhuis zijn dodelijk voor het lezen. En ook budgetair is verbouwen een zware dobber. :(


Doe zoals ik... lees op je werk :D
Geplaatst op 25/08/2008 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 25/08/2008
Crew
Avatar Veter
7841
Origineel geplaatst door Waldorf
Drie weken verlof gehad, maar geen strip gelezen, en mondjesmaat door 'In Europa' van Geert Mak gesukkeld. Kinderen, een verbouwing en een verhuis zijn dodelijk voor het lezen. En ook budgetair is verbouwen een zware dobber. :(


Ja, dat is niet ideaal...

Ik heb tijdens de vakantiereis geen strip aangeraakt (tenminste, toch niet gelezen, wel enkele gekocht in een vreemde taal). Er ging zoals gebruikelijk wel een hele doos romans mee.
Omdat we een aantal lange daguitstappen gedaan hebben, is dit jaar de stapel niet helemaal doorgelezen. Maar toch genoten... :)
O.a.:
- Het lot van de familie Meyer (Charles Lewinksky)
- Malena (Almudena Grandes)
- De boekendief (Markus Zusak) (jeugdroman die mijn dochter meehad)
...
Geplaatst op 25/08/2008 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 25/08/2008
Avatar Waldorf
479
Origineel geplaatst door T.I.A


Doe zoals ik... lees op je werk :D


Ik zal het eens proberen. :D
Geplaatst op 25/08/2008 Citeren
Avatar
Waldorf
Geplaatst op 25/08/2008
Avatar Herbert
1105
Origineel geplaatst door Waldorf
... en mondjesmaat door 'In Europa' van Geert Mak gesukkeld.


Prachtig werk, hé (ben ik momenteel ook nog in bezig - ik heb de slechte gewoonte verschillende boeken tegelijkertijd te lezen).

Wist je dat je hier de uitzendingen van 'In Europa' op tv kan herbekijken ?
Geplaatst op 25/08/2008 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 25/08/2008
Avatar Waldorf
479
Ik ben eindelijk aan het laatste hoofdstuk begonnen. Het is inderdaad een schitterend boek. Het biedt een heel persoonlijke invalshoek bij de hele 20ste eeuw. Een aanrader voor iedereen. Het leest trouwens ook heel vlot.
De afleveringen herbekijken? En ondertussen het boek laten liggen? Hmmm, toch maar niet.
Geplaatst op 26/08/2008 Citeren
Avatar
Waldorf
Geplaatst op 26/08/2008
Avatar Herbert
1105
Origineel geplaatst door Waldorf
De afleveringen herbekijken? En ondertussen het boek laten liggen? Hmmm, toch maar niet.


Eerst het boek lezen en dan de uitzendingen bekijken ter illustratie van wat je gelezen hebt.

Toch maar doen !
't Is écht de moeite (ook interessant voor geschiedenisliefhebbers die niet aan het boek toekomen ...)
Geplaatst op 26/08/2008 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 26/08/2008
net uitgelezen: "Bwana Kitoko en de koning van de Bakuba - Een vorstelijke ontmoeting op de evenaar" over de eerste Congo reis van Koning Boudewijn, en een journalist die 50 jaar later ter plaatse op zoek gaat naar getuigen van een conversatie tussen B en een invloedrijk stamhoofd.
Weird: op oude fotos lijkt Boudewijn getekend in de "klare lijn". Bestaan er goede strips over hem trouwens?

te beginnen: "Bang voor de Bom - Vlamingen over hun Koude Oorlog", ter mentale voorbereiding op hetgeen zou kunnen ontsporen in Zuid-Ossetie.

http://www.devriesboeken.nl/images/boeken/l/978908/9789085420200.jpg http://www.verzet.org/images/stories/boeken_en_films/boek410.jpg
Geplaatst op 30/08/2008 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 30/08/2008
Crew
Avatar cuppenh
1519
Meestal lees ik afwisselend een stapel strips, dan boeken zonder veel plaatjes, strips, boeken etc.
Momenteel ben ik bijna door mijn stripstapel heen (zit nog middenin de Olivier Blunder-reeks en heb reeds wat lectuur uitgezocht waarmee ik dan verder kan lezen:
Eerst beginnen met Rome at War, een strategisch/tactische analyse van de veldslagen tijdens de opkomst en ondergang van het Romeinse Rijk.
Vervolgens wat SF herlezen: Glory Road (Het Pad van de Roem) van Heinlein, De totale robot (alle robot-verhalen) van Asimov.
En twee wat luchtigere boekjes over mijn favoriete onderwerp binnen de SF (het tijdreizen): The Technicolor Time Machine van Harrison en het hilarische Sam, of de Pluterdag van Paul van Herck. (Nou ja, zeer humoristisch) (humoristisch, dan?)
(Ik ben er vrij zuinig mee om het te zeggen, maar dit laatste boekje vind ik een echte aanrader)
Geplaatst op 30/08/2008 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 30/08/2008
Avatar Herbert
1105
http://www.signed-books.co.uk/acatalog/DevilMayCareBigCat.jpg

Sebastian Faulks schreef naar aanleiding van de honderdste geboortedag van Ian Fleming een James Bond-boek: "Devil May Care". Het verhaal speelt zich af in volle Koude Oorlog en bevat natuurlijk alle klassieke Bond-elementen: snelle wagens, knappe vrouwen, Brits flegma, enz.
Leest vlot en blijft onderhoudend, hoewel je natuurlijk van te voren al weet dat de slechterik het ook dit keer weer niet haalt.

(NB: Sebastian Faulks is ook de auteur van het voortreffelijke "Het Lied van de Loopgraven" (originele versie: "Birdsong"), waarin hij op zeer realistische wijze lief en leed vertelt van de ondergrondse mijnenoorlog en de Slag om de Somme in 1916.)


'k Ben inmiddels alweer halfweg "Leven en Werk van Leni Riefenstahl", een ongelooflijk verhaal over hoe de brandende ambitie van deze rücksichtlose dame haar in het centrum van de macht van het Derde Rijk bracht, waar ze de gelegenheid kreeg om de bekendste propagandafilm aller tijden te draaien ...

http://www.nnbh.com/base/68/images/9023426568.jpg
Geplaatst op 31/08/2008 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 31/08/2008
Crew
Avatar cuppenh
1519
Ik heb deze interessante LENI onlangs ook gelezen, voornamelijk omdat ik al sinds jááááren probeer een exemplaar van "Triumph des Willens" te bemachtigen.
(Voor alle duidelijkheid: puur voor analytische doeleinden. Gedachten gaan in deze al vlug de verkeerde kant op...)
[edit] Nu ik er toch weer aan dacht, heb ik de verschillende verkoopsites weer eens doorzocht en er werd er weer een aangeboden, dus maar weer een bestelling gepleegd. Tot nu toe waren alle items die ik besteld had "out of stock", dus ben ik benieuwd hoe het deze keer weer gaat...[endedit]
Geplaatst op 31/08/2008 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 31/08/2008
Avatar Herbert
1105
Origineel geplaatst door cuppenh
... omdat ik al sinds jááááren probeer een exemplaar van "Triumph des Willens" te bemachtigen.


Dat je hem niet hoeft te kopen, maar gewoon op Google Video kan bekijken wist je al, neem ik aan ?
Geplaatst op 01/09/2008 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 01/09/2008
Crew
Avatar cuppenh
1519
Ik ben van de oude stempel. Ik koop graag wat ik wil hebben. Alleen bekijken is niet genoeg, 'hebben' is ook een trekje van de verzamelaar, of course.
Geplaatst op 01/09/2008 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 01/09/2008
Avatar Herbert
1105
https://www.webshopboekhandel.nl/Webshop/ProductImages/9789022551295.jpg

Net "De een van de ander" van Philip Kerr achter de kiezen.
Eerder had ik al kennis gemaakt met zijn "Groesjko", waarin hij de harde Russische onderwereld schetst.

"De een van de ander" is een aanrader voor wie graag eens leest hoe het er in die duistere naoorlogse jaren in het bezette Duitsland kan aan toe gegaan zijn. Bernie Gunther, de hoofdfiguur, raakt verstrikt in het net van een paar "Alte Kameraden" ...


De volgende op m'n leesplank is het magnum opus van Harry Mulisch ...

http://home.deds.nl/~mulisch/omslagen/hemel1_s.jpg
Geplaatst op 28/02/2009 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 28/02/2009
Avatar Herbert
1105
Het debuut van de Amerikaanse auteur Patrick Somerville heeft me (zeer !) aangenaam verrast :

http://www.internetboekhandel.nl/base/4X/LBcover/902345684X.jpg

In "De Wieg" krijgt Matt Bishop de dwingende opdracht van zijn hoogzwangere echtgenote op zoek te gaan naar de antieke wieg waarin ze zelf als baby gelegen heeft, maar die haar moeder heeft genomen toen ze van de ene dag op de andere het huis uittrok.

Zijn speurtocht onthult heel wat onverwachte familiebanden en - geheimen.

Een aanrader voor wie van verrassende wendingen houdt !


Volgende op mijn lijstje :

http://4.bp.blogspot.com/_c6Mt0mYBZwQ/SWjIdFC9MZI/AAAAAAAAAT0/3rODbPYeYHc/s400/hape2.jpg
Geplaatst op 10/05/2010 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 10/05/2010
Avatar voske44
364
ik lees wel graag boeken, maar strips toch weer net iets liever, daarom gebruik ik de boeken die ik gelezen heb ook als boeksbespreking voor school: het laatste voor nederlands was de gedaanteverwisseling van Franz Kafka
http://3.bp.blogspot.com/_TjlEXCHmlDk/Spy-zYnDFdI/AAAAAAAAAn8/QfNZsDQy1rc/s320/kafka.jpg

en voor Engels was het: The time machine van H.G. wells
http://doctorbeatnik.files.wordpress.com/2009/11/time-machine.jpg
Geplaatst op 10/05/2010 Citeren
Avatar
voske44
Geplaatst op 10/05/2010