Bestellen bij Fantagraphics Books: Hoe risicovol?

Hallo mede-strippers :),

Ik overweeg een bestelling te doen bij Fantagraphics Books.com. Het totale lijstje kwam op $600,- (maar mogelijk dat ik het lijstje iets korter, en daarmee het pakettje toch iets kleiner maak). Echter nu waarschuwen zij hun niet Amerikaanse klanten dat hun post kan worden opengemaakt, door bv douanes. En dat is waar ik me toch even zorgen over maak.

Warning to International Customers

Customs officials in several countries, including Canada and the United Kingdom, sometimes break open packages and confiscate (or destroy) materials of which they don't approve. This usually means specifically erotic material (such as Manara, Crepax, the EROS graphic novels), but can also include underground material (Crumb, Spain, etc.). So far as we know, there is no recourse for the customer once this material has been taken.

While we sympathize with our customers, Fantagraphics cannot take responsibility for the oppressive practices of other countries. If you live in one of these benighted places, please be aware that you are ordering this material at your own risk; that your order may be jeopardized by nosy customs drones; and that Fantagraphics is not obligated to replace or refund orders that are lost as a result of customs interference.

We recommend that customers ordering X-rated material outside the U.S. keep their orders relatively small ($50 or less) for two reasons. One, the bigger the package, the more likely customs officials are to give it a look-through. Two, if it's a small package, you're risking less if it is seized or destroyed.


M'n bestelling zal ondermeer inhouden: Charles Burns - Black Hole, Peter Bagge, en Chriss Ware

Kortom: Wat denken jullie? Auteurs als Charles Burns en Peter Bagge passen die ook in het risico-rijtje van Manara en Crumb? Wie is er tevreden (of juist ontevreden) over Fantagraphics Books - bestellingen? Kwamen pakketjes ook wel eens beschadigd aan?
Graag zie ik uit naar jullie antwoord.

Groet, Marco ;)

P.S. Fijn, dat ik een goed strip-forum heb gevonden.
Geplaatst op 24/09/2008 Citeren
Avatar
Cycle Maniac
Geplaatst op 24/09/2008
Hallo Marco,

zelf heb ik nog geen ervaring met het bestellen van comics uit de US maar het zou me verbazen, moest de Nederlandse douane Burns en Ware tegenhouden. In West-Europa lijkt me dat uitgesloten.

Iemand anders hier ooit problemen gehad met de customs?
Geplaatst op 24/09/2008 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 24/09/2008
Crew
Avatar cuppenh
1519
Bij zendingen vanuit Amerika en niet-EU landen kan ik hier iets in het algemeen vertellen met betrekking tot de nederlandse douane. (Tenslotte heb ik al veel meegemaakt in de 35 jaar dat ik comics vanuit Amerika bestel)

Bij kleinere pakjes worden er steekproefgewijs pakjes geselecteerd voor controle. Bij grotere pakjes is controle bijna altijd aanwezig.
Als de inhoud alleen bestaat uit comics, TPBs, hardcovers (dus leesvoer in het algemeen) is er niets dat door de douane in beslag zou worden genomen.
Het grotere gevaar ligt meer in het feit dat je dan invoerrechten en BTW op het zaakje moet betalen.
Voor een pak van $600 kunnen de invoerrechten behoorlijk duur zijn en meestal wordt je ook nog gen***d doordat ze 19% BTW berekenen ipv 6.

Al jaren hou ik rekening met deze gang van zaken en bestel meestal pakjes van plusminus $100, die vallen onder de kleinere variatie en dus soms door de controle glippen (hoewel: via Amsterdam/Schiphol wordt bijna alles gecontroleerd, via Rotterdam gaat dat een stuk beter) (Bovendien is surface mail een stuk goedkoper als air mail)

Hou dus bij bestellingen in Amerika en niet-Eu landen dit zeker in de gaten:
Kosten items + kosten transport + invoerrechten douane = eindbedrag te betalen!
Geplaatst op 24/09/2008 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 24/09/2008
Avatar Voske
248
Indien mogelijk, dan is t beter Engelstalige comics te bestellen via de UK. Is binnen de EU en dan heb je geen invoerrechten (vrij handelsverkeer). Scheelt gedoe bij de douane...

Zie bv. deze link voor Black Hole
Geplaatst op 25/09/2008 Citeren
Avatar
Voske
Geplaatst op 25/09/2008
Crew
Avatar T.I.A
3656
Voor Superheroe comics moet het AM zijn (printed in america) dat zijn degene voor de verzamelaars die waarde hebben. Heb zo een vriend die dacht dat hij een duur boeksken had... tot hij zag dat het oude ding printed was in canada :D
Geplaatst op 25/09/2008 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 25/09/2008
Avatar Voske
248
Persoonlijk gaat het mij om het verhaal en maakt 't mij niet uit welke druk het is of waar geprint. Maar ieder heeft zo z'n voorkeuren... ;)

Echt mooie verhalen wel liever in hardcover... :D
Geplaatst op 25/09/2008 Citeren
Avatar
Voske
Geplaatst op 25/09/2008
Oke, mensen bedankt voor de goede tips! Die Engelse Bookdepository.co.uk site, ga ik zeker gebruik van maken.
En voor bestellen uit de VS; Het totaalbedrag rond de $100,- houden is ook een goede tip.

Bedankt tot zover. :) ;)

Groet, Marco
Geplaatst op 25/09/2008 Citeren
Avatar
Cycle Maniac
Geplaatst op 25/09/2008
Door men werk heb ik hier wel wat ervaring in. Pakjes worden bij de douane ad random gecontroleerd. Alle pakjes waar een invoice ( factuur ) bij zit lopen een groter risico. Vooral de manier waarop iets verstuurd wordt kan veel uitmaken. Zo vallen strips/ boeken vaak onder een douanevorm die niet moet worden aangegeven. Maar indien de afzender dit gewoon verstuurt als een commerciële bestelling zal je met een bedrag rond de 100 euro ook 99% kans hebben om zowel invoerrechten + btw of een gewoon forfait te betalen. Ik kan je verzekeren dat als je het eerste krijgt, je vaak groen zal lachen.
Je moet maar eens kijken naar de verzendkosten, maar probeer de verzendingen zo klein mogelijk te houden, onder de 30 euro loop je bijna geen risico. Vraag dat het verzonden wordt als " printed dox ( documents )" of als " gift ".
Geplaatst op 09/10/2008 Citeren
Avatar
Centauri167
Geplaatst op 09/10/2008
Crew
Avatar Surya
13261
Je kan de strips fan Fantagraphics bij de meeste Belgische SSZen bestellen. Er zijn 2 importeurs in België
Geplaatst op 09/10/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 09/10/2008
Crew
Avatar T.I.A
3656
Origineel geplaatst door Voske
Persoonlijk gaat het mij om het verhaal en maakt 't mij niet uit welke druk het is of waar geprint. Maar ieder heeft zo z'n voorkeuren... ;)

Echt mooie verhalen wel liever in hardcover... :D


Ga je mening volgen en heb de HC Besteld van de Red Hulk
En nu niemand afkomen "echt mooie verhalen" in HC :O
Voor mij is dat mooi en goed X( Comics !
Geplaatst op 09/10/2008 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 09/10/2008
@Centauri167: Thanks voor de hint.

@Sury: Als je een adres (of een link naar 'n website) hebt, houd ik me aanbevolen. Heb je ook adres/site afkomstig uit Nederland, dan is dat helemaal fantastisch.

Groet, Marco (uw Noorderbuur)
Geplaatst op 09/10/2008 Citeren
Avatar
Cycle Maniac
Geplaatst op 09/10/2008
Crew
Avatar Surya
13261
Ah ja, was me niet opgevallen dat je uit Nederland bent. Ik weet niet of www.sodacomics.be ook in Nederland levert?
Geplaatst op 09/10/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 09/10/2008
Avatar Waldorf
479
Ik heb Black Hole gewoon bij www.proxis.be gekocht.
Geplaatst op 10/10/2008 Citeren
Avatar
Waldorf
Geplaatst op 10/10/2008
Iemand ervaring met deze site ? Want na de miserie bij Stripweb, sta ik niet zo te springen voor strips via internet te bestellen.
Geplaatst op 10/10/2008 Citeren
Avatar
Centauri167
Geplaatst op 10/10/2008
Crew
Avatar Surya
13261
Origineel geplaatst door Centauri167
Iemand ervaring met deze site ?

Over welke heb je het dan? Bij mijn weten is soda betrouwbaar.
Geplaatst op 11/10/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 11/10/2008
Origineel geplaatst door Surya
Origineel geplaatst door Centauri167
Iemand ervaring met deze site ?

Over welke heb je het dan? Bij mijn weten is soda betrouwbaar.


Had het inderdaad over sodacomics. Ben van kindsaf een grote fan van Battlestar Galactica en daar ze er verschillende hebben, wou ik er wel bestellen. Maar eerst wat informeren zodat ik niet dezelfde miserie heb als met stripweb.
Geplaatst op 11/10/2008 Citeren
Avatar
Centauri167
Geplaatst op 11/10/2008