WATCHMEN the movie

Avatar spock
3030
Trailer, posters, enz : http://movies.yahoo.com/feature/watchmen.html?showVideo=1

Ziet er goed uit !

En hier heeft de regiseur het over het gerucht van de verschillende eindes die hij zou gefilmd hebben (niet dus) en over de drie verschillende dvd versies :rolleyes: die zullen uitkomen :
- de bioscoopversie
- de korte director's cut
- de lange director's cut (met het piratenverhaal erin, denk ik).

Verder zijn op deze thread nog foto's, artikels en links te vinden. 8)

En nu nog een paar maand wachten tot we er hier onze mening over kunnen geven... :P

http://pwbeat.publishersweekly.com/blog/wp-content/2008/11/111008_watchmenexclfull.jpg
1 van de 6 (of meer) posters.
Geplaatst op 14/11/2008 Citeren
Avatar
spock
Geplaatst op 14/11/2008
Avatar Martini
60
Dat kapsel is niet echt mijn ding, maar kzou ze zeker nie van m'n bed afduwen.
Geplaatst op 14/11/2008 Citeren
Avatar
Martini
Geplaatst op 14/11/2008
Crew
Avatar Surya
13272
Ik blijf superheldenpakjes belachelijk vinden. Presies of je kan geen held zijn als je gewone kleren draagt :)
Geplaatst op 15/11/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 15/11/2008
Avatar Jean-Paul
384
Origineel geplaatst door Surya
Ik blijf superheldenpakjes belachelijk vinden. Presies of je kan geen held zijn als je gewone kleren draagt :)


Ho ho, zo makkelijk laat Watchmen zich niet vangen met standaardkritiek op superheldenstrips. Hier draait het om gewone mensen, die naar aanleiding van comics als Superman besloten hebben zelf 'superheld' te worden, door zich een raar pakje en een gekke naam aan te meten. Nightowl ziet er volgens mij bijvoorbeeld juist met opzet vrij suf uit in zijn uilenpak.

Grappig is ook dat de enige échte superheld in het verhaal géén kostuum draagt. En dat hij uiteindelijk meer een superwapen voor de Amerikanen dan een misdaadbestrijder wordt, waardoor de hele geschiedenis van de tweede helft van de twintigste eeuw overhoop gegooid wordt. Conclusie: gegeven een echte superheld, zou er heel iets anders gebeuren dan in de klassieke superheldenstrips.

Hoe dan ook, Watchmen is zonder meer geweldig, maar over de film heb ik nog zo mijn twijfels. We hebben het hier over een strip over strips, met een strip in een strip - oftewel: één groot meta-gebeuren, dat zijn eigen genre/medium onder een verrassende, cynische loep bekijkt. Kun je zoiets zomaar vertalen naar een ander medium als film zonder dat de essentie voor een belangrijk deel verloren gaat?

Dat gezegd hebbende, de posters en de trailer zien er veelbelovend uit. En Sin City is een paar jaar geleden als film ook heel goed uit de verf gekomen.
Geplaatst op 16/11/2008 Citeren
Avatar
Jean-Paul
Geplaatst op 16/11/2008
Crew
Avatar Surya
13272
Hey, I'll try the movie :) Maar ik blijf die pakjes idioot vinden.
Geplaatst op 16/11/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 16/11/2008
Avatar spock
3030
Zoals je zelf zegt, JP, een film is een ander medium dan een strip.
Mensen vergeten dat steeds weer. Een film moet anders zijn dan de strip, er moet gesnoeid worden (anders krijg je een nog veel langere film), het is een compleet andere beeldtaal.

Waar ik steeds op let als ik een stripverfilming zie, is of de sfeer van het boek ook in de film zit. Bij V for Vendetta bijvoorbeeld, is dat goed gelukt, ook al eindigt de film helemaal anders dan het boek, maar (om bij Moore te blijven) bij From Hell of LoEG hebben ze er maar een potje van gemaakt. From Hell is nog te bekijken, maar LoEG trekt echt wel op niks.

Ik vraag me soms af of wij als striplezers gewoon niet veel te streng zijn, als ze één van 'onze' boeken onder handen nemen om er een film van te maken. Er worden toch ook veel romans verfilmd, zonder dat daar veel kritiek op komt (of ben ik verkeerd... ik let daar zo niet op).

Nee, een film is helemaal iets anders dan de strip (of de roman) die we in ons 'eigen hoofd' helemaal anders hebben beleefd dan de filmmakers het op het doek kunnen toveren, dus er zal volgens ons altijd wel iets aan schelen.
Ik let op de sfeer, en of ik me geamuseerd heb met de film.
Voor de rest ben ik niet te streng meer, een film is nu eenmaal voor een groter publiek (wat niet wil zeggen dat ze constant LoEG misbaksels moeten afleveren ;) ).

Nu maar wachten tot in maart...
Geplaatst op 17/11/2008 Citeren
Avatar
spock
Geplaatst op 17/11/2008
Crew
Avatar T.I.A
3656
Tja Spock je mag nog zoveel schrijven om de mensen te overtuigen van hoe goed comics wel zijn en dat ze onderschat worden (mij moet je niet overtuigen :D) mijn hart breekt ook tekens ik lees van "ja die superhelden met die idiote pakjes" neem nu als voorbeeld de superheroes ik weet wel dat er veel comics zijn waar dat niet zo is
Maar ik vindt dat strips ook luchtig mogen zijn en "een fantasie wereld" opzetten dat totaal niets met de echte wereld te maken heeft zodat je kan meedromen...
en dat je niet telkens een zware kost voor de neus hebt. Daarom lees ik ook graag eens een urbanusken, kiekeboe enz
Das eens een moment waar ik mijn "eenvoudige fantasie eens volop mag benutten"

Dat noemen ze vooroordelen en dat is héél moeilijk te veranderen vb:

Vooroordelen:

Italianen zijn goede minnaars
Mooie opgetutte vrouwen zijn pretten
Nederlanders zijn ... Laat ik bewust open :D
Belgen zijn ... Ook bewust open gelaten zodat onze nederlandse vrienden zich niet minder voelen :D


wel tss die vooroordelen is er ook zoiets van "Comics dat is dom met die onnozele pakjes"
Jammer maar dat is wel hoe comics bekeken worden door een leek

Ik betrap mezelf soms nog van vooroordelen die ik vroeger had van bepaalde dingen waar ik dan eens mee geconfronteerd wordt dat ik nu denk van tiens ik had het mis

Langs de andere kant je kan persoonlijk voor jou de balans op maken hoe jij er tegen over staat en idd tot de conclussie komen dat het niets is voor jou, mocht iedereen van hetzelfde even zot zijn zouden vele dingen niet bestaan.

;)
Geplaatst op 17/11/2008 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 17/11/2008
Crew
Avatar Iyo74
6897
Origineel geplaatst door T.I.A
Tja Spock je mag nog zoveel schrijven om de mensen te overtuigen van hoe goed comics wel zijn en dat ze onderschat worden (mij moet je niet overtuigen :D)
;)

Ik denk dat jullie ons al lang overtuigd hebben dat er ook goed materiaal tussen comics zit! Alleen zien velen het volgens mij niet zitten om een reeks van enkele honderden albums (waarvan een heel pak erg moeilijk of niet verkrijgbaar) te starten én bovendien ook nog eens de albums waar ze het eerst hun hart aan hebben verloren te blijven kopen. Strips lezen en kopen is (jammer genoeg) vaak een kwestie van keuzes maken... Enkele kortlopende series daarentegen zou ik nog zien zitten ('k vorig jaar op m'n reis in Amerika trouwens enkele boekjes gekocht en was er heel tevredn over).
Geplaatst op 17/11/2008 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 17/11/2008
Avatar spock
3030
Ik weet wat je wil zeggen (alhoewel ik het in mijn post over strip vs. film had ;) ) : je kan onmogelijk alle spideys of batman comicjes kopen (of vinden :P ).

Maar sedert ik comics (bundels) koop, ben ik daar ook kunnen vanaf stappen, van de drang om reeksen volledig te hebben.

Zoals je zegt, kort lopende reeksen zijn natuulijk beter (hmm, alhoewel...) daardoor ben ik ook zo'n fan van Vertigo bijvoorbeeld.
Maar ik lees al even graag een goeie spidey bundel, dat is puur escapisme voor mij, alhoewel, niet altijd, Kravens Last Hunt bijvoorbeeld is behoorlijk zenuwslopend, soit, ik dwaal af, euh... waar was ik...
Oja, spidey... Maar daar ben ik ook nog maar drie jaar geleden mee herbegonnen, omdat ik dat dus ook niet zag zitten, al die mogelijkheden. Maar ik zag al gauw in dat je ver van alles nodig hebt.
Het enige wat je nodig hebt, is het boek dat je op dat moment aan het lezen bent. 8)

En Spidey is dan nog een jeugdvriend van me. Ik las die al nog voor ik Sus & Wis las, bijv., want die boekjes waren toen overal te krijgen, en vooral op de campingwinkels aan zee... ach waar is de tijd.

ahum... totaal off topic dus.

ahum, lees mijn vorige post, ivm strip vs. film, om weer on topic te raken. ;) :P 8)
Geplaatst op 17/11/2008 Citeren
Avatar
spock
Geplaatst op 17/11/2008
Crew
Avatar T.I.A
3656
Origineel geplaatst door Iyo74
Origineel geplaatst door T.I.A
Tja Spock je mag nog zoveel schrijven om de mensen te overtuigen van hoe goed comics wel zijn en dat ze onderschat worden (mij moet je niet overtuigen :D)
;)

Ik denk dat jullie ons al lang overtuigd hebben dat er ook goed materiaal tussen comics zit! Alleen zien velen het volgens mij niet zitten om een reeks van enkele honderden albums (waarvan een heel pak erg moeilijk of niet verkrijgbaar) te starten én bovendien ook nog eens de albums waar ze het eerst hun hart aan hebben verloren te blijven kopen. Strips lezen en kopen is (jammer genoeg) vaak een kwestie van keuzes maken... Enkele kortlopende series daarentegen zou ik nog zien zitten ('k vorig jaar op m'n reis in Amerika trouwens enkele boekjes gekocht en was er heel tevredn over).


Die drang heb ik bij de AM Comics ook niet meer, gaat niet ook gelijk je zegt keuzes maken maar ik koop dan eens een HC in de plaats zie laatste aankopen

http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_65165.jpg
Valt mee een net opgestarte reeks met de bundel van de eerste zes en ze zitten maar aan zeven nu...

en de tweede:

http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_67905.jpghttp://www.stripinfo.be/images/strip/strip_67906.jpg

Ook heropgestart weliswaar een afspinsel van incredible hulk waarvan ze de nummering overgenomen hebben en de reeks begint met 113 ze zitten ook nog maar aan 122 waarvan in die twee bundelingen tot 120 zitten en een One-Shot dus tegen ze weer een HC kunnen vullen zitten we toch al dik twee maanden ver...

Deze reeks is toch al minder boem patat en een Must have voor elke Marvel Comic fan

;)
Geplaatst op 17/11/2008 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 17/11/2008
Crew
Avatar Surya
13272
Origineel geplaatst door T.I.A
wel tss die vooroordelen is er ook zoiets van "Comics dat is dom met die onnozele pakjes"
Jammer maar dat is wel hoe comics bekeken worden door een leek

Dat is niet wat ik zei. Er zijn best goede strips/comics, maar die pakjes op zich vind ik idioot. Dat is geen vooroordeel, dat is smaak :P
Geplaatst op 17/11/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 17/11/2008
Avatar Jean-Paul
384
Origineel geplaatst door Iyo74
Origineel geplaatst door T.I.A
Tja Spock je mag nog zoveel schrijven om de mensen te overtuigen van hoe goed comics wel zijn en dat ze onderschat worden (mij moet je niet overtuigen :D)
;)

Ik denk dat jullie ons al lang overtuigd hebben dat er ook goed materiaal tussen comics zit! Alleen zien velen het volgens mij niet zitten om een reeks van enkele honderden albums (waarvan een heel pak erg moeilijk of niet verkrijgbaar) te starten én bovendien ook nog eens de albums waar ze het eerst hun hart aan hebben verloren te blijven kopen. Strips lezen en kopen is (jammer genoeg) vaak een kwestie van keuzes maken... Enkele kortlopende series daarentegen zou ik nog zien zitten ('k vorig jaar op m'n reis in Amerika trouwens enkele boekjes gekocht en was er heel tevredn over).


Dát herken ik. Als De Weyer in zijn nieuwe boek Superman of Spider-Man opvoert als één van de '100 stripklassiekers die niet in je boekenkast mogen ontbreken', denk ik gelijk: ja maar, kun je niet even een paar trade paperbacks noemen die ik dan kan/moet kopen? Want je bedoelt vast niet dat ik als echte stripliefhebber álles van deze twee gasten in de kast hoor hebben te staan. (Dan maar geen echte stripliefhebber; er zit een bodem in mijn portemonnee en een grens aan de hoeveelheid moeite en tijd die ik in een reeks wil steken.)

Gelukkig zijn er ook comics (zoals Watchmen) waarvan van tevoren goed te overzien is hoeveel delen ervan zijn, met kop en staart, in plaats van een eeuwige reeks waar op zijn minst tientallen schrijvers, tekenaars, inkters en wat niet al in de loop van de decennia hun steentje aan bijgedragen hebben, met ongetwijfeld wisselend succes. Voorlopig houd ik het dan maar daarbij, tenzij er zo'n boek is als The Dark Knight Returns, waarvan de kwaliteit en invloed algemeen bekend is.
Geplaatst op 18/11/2008 Citeren
Avatar
Jean-Paul
Geplaatst op 18/11/2008
Avatar spock
3030
nog ff off topic :

Batman begin je best met
- Year One (Frank Miller-David Mazzucchelli) en daarop volgen
- The Long Halloween, en
- Dark Victory, beide door Loeb en Sale, en ook al bijna klassiekers.

Daarnaast heb je nog klassiekers als The Killing Joke (Alan Moore), Arkham Asylum (Grant Morrison), Dark Knight Returns (en eventueel zijn vervolg, al kan je dat nog moeilijk een Batman strip noemen). Met die zes strips kom je al een heel eind.
Daarna kies je maar op zicht. :D

Van Superman koop je missch best, om te beginnen :
- Birthright (Marc Waid - Leinil Francis Yu), en
- For All Seasons (Loeb - Sale),
twee moderne boeken, uit de beginperiode van Supes.
Birthright is helemaal een modern boek, FAS is een (ahum) modern boek met een retro feel.
Daarnaast kan je nog de All Star Superman bundels kopen (er komen er twee) van Grant Morrison.
Met die vier strips kom je al een heel eind.
Daarna kies je maar op zicht. :D

Spidey is een heel ander geval. Ik zou niet direct kunnen zeggen welke je daar zomaar van kan/moet kopen (ook al omdat Marvel zijn bundels niet lang in druk houdt, of later omnibussen drukt, enz...). Ik zou zeggen : met de run van J. Michael Straczynski kom je al een heel eind.
Maar Spidey, dat is eerder jeugdsentiment. ;)

Voor kortere reeksen, zie de Vertigo thread. hint hint. 8) ;)

ahum, end off topic.
Geplaatst op 18/11/2008 Citeren
Avatar
spock
Geplaatst op 18/11/2008
Crew
Avatar T.I.A
3656
Origineel geplaatst door Surya
Origineel geplaatst door T.I.A
wel tss die vooroordelen is er ook zoiets van "Comics dat is dom met die onnozele pakjes"
Jammer maar dat is wel hoe comics bekeken worden door een leek

Dat is niet wat ik zei. Er zijn best goede strips/comics, maar die pakjes op zich vind ik idioot. Dat is geen vooroordeel, dat is smaak :P



Juist heb ik hier ook aangehaald

Langs de andere kant je kan persoonlijk voor jou de balans op maken hoe jij er tegen over staat en idd tot de conclussie komen dat het niets is voor jou, mocht iedereen van hetzelfde even zot zijn zouden vele dingen niet bestaan.


;)
Geplaatst op 18/11/2008 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 18/11/2008
Avatar Jean-Paul
384
Bedankt voor de tips, Spock! Heb Year One, The Killing Joke en Birthright alvast aan mijn verlanglijst toegevoegd. (Of ik er binnen afzienbare tijd toe kom ze daadwerkelijk te kopen, is helaas een ander verhaal...)
Geplaatst op 19/11/2008 Citeren
Avatar
Jean-Paul
Geplaatst op 19/11/2008
Avatar spock
3030
Origineel geplaatst door Jean-Paul
Bedankt voor de tips, Spock! Heb Year One, The Killing Joke en Birthright alvast aan mijn verlanglijst toegevoegd. (Of ik er binnen afzienbare tijd toe kom ze daadwerkelijk te kopen, is helaas een ander verhaal...)


Graag gedaan. Ik was net wat afbeeldingen aan het zoeken van Year One, om hier te plaatsen. :]
En dat op een thread van Watchmen. :))
En er zit nog een recensie van Ronin aan te komen ook, een vaak vergeten klassieker van Frank Miller.

Year One, blz. 4, 5 en 6 :

http://www.adherents.com/lit/comics/image/BatmanYearOne_04.jpg

http://www.adherents.com/lit/comics/image/BatmanYearOne_05.jpg

http://www.adherents.com/lit/comics/image/BatmanYearOne_06.jpg
Geplaatst op 19/11/2008 Citeren
Avatar
spock
Geplaatst op 19/11/2008
Avatar spock
3030
ICV2 :


http://www.icv2.com/images/14402watchmen-final-imax-lg.jpg

The first batch of reviews from the London opening of Watchmen are in and the results are mixed with a major divide between critics who loved the film and those who hated it. The majority of early reviews appear to be positive (it currently has an 86% positive rating on Rotten Tomatoes, though it is very early with just 7 reviews counted), but even some of those who liked the film such as Ian Nathan of Empire Magazine, who called it a “smart, stylish adaptation,” also commented that it was “low on accessibility for the non-convert.” But Steve Anglesey of the Mirror countered that exact point by remarking that the film “looks amazing… Snyder pulls it off with an aplomb far beyond that suggested by his previous comic book adaptation, of Frank Miller’s 300, which should make Watchmen gratifyingly accessible to those who haven’t read the book.”

One thing that these early reviews make clear is that Watchmen's appeal to comic book fans does not appear to be in question. But the jury is still out on whether the admittedly dark and violent film will be able to capture the zeitgeist of these turbulent times in which audiences are responding to the "feel good aura" of films like Slumdog Millionaire.

It certainly does appear that Snyder’s Watchmen has more than earned its “R” rating. Kevin Maher in the Times of London noted, “The film that has emerged, however, is a mesmerising and brutalising experience… Along the way, limbs are broken, bones are smashed and skulls split as the film earns its unprecedented 18 certificate (the supposedly ultra-violent Dark Knight was a 12A).” Or as the liberal/left Guardian newspaper put it, “This is an [R-rated] superhero movie which makes last year's famously brooding Batman sequel The Dark Knight look like Alvin and the Chipmunks.”

Writing in Total Film Jonathan Crocker enthused: “That’s one reason Watchmen is so impressive - you can feel the level of love and the lack of compromise. Alan Moore’s graphic novel ripped up the rule-book for superheroes: sex, murder, no happy endings. Snyder’s Watchmen almost does the same for superhero movies. The director follows Alan Moore’s novel at a safe distance, matching the original framings and shots while animating them with cinematic verve…” before delivering his verdict, “Not just another superhero movie. Gripping onto sex, violence and angst, it’s hard to imagine anyone watching the Watchmen as faithfully as Zack Snyder’s heartfelt, stylised adap. Uncompromising, uncommercial and unique.”

On the CHUB Website Devin Faraci was even more positive, “A huge budgeted superhero movie that delivers intellectually? That takes serious, ballsy chances with the form? Why, that sounds like a piece of art. A glorious, epic, exciting, mind-blowing piece of art.”

Those who disliked the film were just as adamant. Robbie Collins of the Murdoch-owned U.K. tabloid News of the World website concluded, "This two-and-a-half-hour wannabe pop culture epic isn't the worst superhero movie ever made, mind. But it IS one of the most spirit-crushingly disappointing. Because this time round, it was supposed to be all so different. We were promised darkness. We were promised maturity. But what we've got, is 163 minutes of tin-ear dialogue and absurd violence."

Writing on his Hollywood Elsewhere site Jeffery Wells was even more down on the film, “Speaking as a huge admirer and devotee of the graphic novel, the film is a staggering failure. On the plus side, you've got a pretty literal adaptation of the source material. It is at times a meticulous and gorgeous recreation of Alan Moore's original work. Unfortunately it's an empty, inert, meandering and, yes, boring 2 hours and 45 minutes.” (It should be noted that Wells’ critique is weakened by his suggestion that Paul Greengrass, king of the nausea-inducing hand-held camera work, the ultimate example of 21st Century phony realism as any look at actual contemporary steadicam news photography will attest, should have directed Watchmen instead of Zack Snyder).

http://www.icv2.com/articles/news/14402.html
Geplaatst op 25/02/2009 Citeren
Avatar
spock
Geplaatst op 25/02/2009
Avatar Jean-Paul
384
Net een blik op de eerste IMDb-recensie geworpen, met de briljante zin: "if you've read the Graphic Novel I can assure you you will possibly enjoy this." Oftewel: ik kan je ervan verzekeren dat je hem mogelijk leuk gaat vinden. Uhuh.

Voor de rest een heel lange en degelijk ogende review die ik nog even niet ga lezen (bang dat hij mijn kijk op zaken te zeer zal beïnvloeden voor ik de film zelf heb kunnen bekijken), iemand die teleurgesteld is dat de film niet shot voor shot de comic nadoet (zucht), en iemand die hem 'te lang en te traag' vond.

Nu ja, al met al ben ik toch voorzichtig een beetje enthousiast nu. Afwachten maar tot ergens begin maart...
Geplaatst op 25/02/2009 Citeren
Avatar
Jean-Paul
Geplaatst op 25/02/2009
Afwachten tot maart. Watchmen verfilmen lijkt me niet evident. De krantenknipsels, de autobiografische verhalen, de interviews, ... tussen de hoofdstukken maken immers deel uit van het hele verhaal.

Dat ze een director's cut voorzien is allesinds veelbelovend.
Geplaatst op 25/02/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 25/02/2009
Crew
Avatar Surya
13272
Ik heb geen voorkennis, het zal me allemaal benieuwe, als ik 'm zie :)

Gisteren trouwens "The Incredible Hulk" gezien. Toch maar middelmatig op zowat alle vlakken hoor.
Geplaatst op 25/02/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 25/02/2009
Diene met Eric Bana of met Edward Norton?
Geplaatst op 25/02/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 25/02/2009
Crew
Avatar Surya
13272
Norton. De andere noemt "The Hulk"
Geplaatst op 26/02/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 26/02/2009
Avatar Waldorf
479
Origineel geplaatst door Surya
Ik heb geen voorkennis, het zal me allemaal benieuwe, als ik 'm zie :)



Ik zou eerst de comic lezen. Echt wel.
Geplaatst op 26/02/2009 Citeren
Avatar
Waldorf
Geplaatst op 26/02/2009
Crew
Avatar Surya
13272
How about film zien en op zich beoordelen, dan comic lezen en dan film nog eens zien om als adaptie te beoordelen :D
Geplaatst op 26/02/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 26/02/2009
Crew
Avatar Iyo74
6897
Origineel geplaatst door Surya
How about film zien en op zich beoordelen, dan comic lezen en dan film nog eens zien om als adaptie te beoordelen :D

:rolleyes: Er zijn toch echt mensen met teveel tijd... :P
Geplaatst op 26/02/2009 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 26/02/2009
Crew
Avatar Surya
13272
Ik heb niet gezegd hoe veel jaar het zal duren voor dat plan uitgewerkt is :D
Geplaatst op 27/02/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 27/02/2009
Avatar spock
3030
Geplaatst op 27/02/2009 Citeren
Avatar
spock
Geplaatst op 27/02/2009
deze middag gaan kijken, en het was dik in orde
Geplaatst op 04/03/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 04/03/2009