? website in Duitsland ?

Kent iemand een Duitse website enigzins vergelijkbaar met stripINFO?
Geplaatst op 28/01/2009 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 28/01/2009
Crew
Avatar Veter
7844
Bedoel je een Duitse databank Hans?

http://www.comicguide.de/php/main.php

In onze linkspagina staan onder de categorie Databanken nog een aantal andere talen.
Geplaatst op 28/01/2009 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 28/01/2009
Bedankt voor je hulp, maar die website had ik al gevonden. Ik wil eigenlijk graag meer weten over oorspronkelijke Duitse stripauteurs, maar dat is moeilijk uit zo'n databank te peuren. Misschien bestaat er in het Duits een goed boek over hun stripgeschiedenis; liefst een beetje bij de tijd.
Ik zoek wel verder.
Geplaatst op 30/01/2009 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 30/01/2009
Laat je iets weten als je wat gevonden hebt? Een tijd terug heb ik ook eens gezocht naar Duitse stripauteurs, om de databank ook wat Europeser aan te vullen, maar buiten een begin op Wikipedia bitter weinig gevonden... Omdat het een protestants land is misschien?
Geplaatst op 30/01/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 30/01/2009
Als ik iets van belang vindt, zal ik het zeker laten weten.

Toevallig is het boek 'Strips, anatomie van een massamedium' uit 1971 geschreven door twee Duitsers, te weten Wolfgang J. Fuchs en Reinhold C. Reitberger. Het is, tot nu toe, het enige boek dat ik ben tegengekomen, waarin iets over Duitse strips te lezen is, maar daarin wordt de periode vóór WOII niet behandeld en uiteraard nà 1970 ook niet.
De Nazi's hadden weinig op met strips, behalve voor propagandadoeleinden; hun bewind was toch al niet cultuurbevorderend, al vonden ze zelf van wel. Na de oorlog duurde het erg lang voor er iets eigens van de grond kon komen (ze hadden wel wat anders aan hun hoofd) en in Oost-Duitsland werden strips gezien als een uiting van het verachte Amerikaanse kapitalisme. De hoogstens 3 pagina's tekst leveren onvoldoende informatie en ik lees erg weinig over oorspronkelijke Duitse stripartiesten.

Daar laat ik het voorlopig bij.
Geplaatst op 30/01/2009 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 30/01/2009