Small press expo

Crew
Avatar woelfie
4108
Ik heb hier een paar nummer liggen van "Small Press Expo" (kortweg SPX).
Ik wil deze wel invoeren maar zie toch een praktisch probleem.
Bij bijvoorbeeld Expo 2001 gaat het over een 60-tal kortverhalen.
Als je dan rekent dat het hier vooral gaat over onafhankelijke auteurs, die tegelijk scenarist, tekenaar (penciller én inker), en letterer zijn, kom je op deze site al gauw aan meer dan 200 'auteurs'. Als de hele reeks (SPX '97 tot 2005) erop staat, zal dat een stuk over de 1000 auteurs opleveren.

Kan dat ? Of kan ik beter alles samenvatten door 'de auteur' te vermelden bij 'Opmerking inhoud' ?
Geplaatst op 24/02/2009 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 24/02/2009
Crew
Avatar T.I.A
3656
Origineel geplaatst door woelfie
Ik heb hier een paar nummer liggen van "Small Press Expo" (kortweg SPX).
Ik wil deze wel invoeren maar zie toch een praktisch probleem.
Bij bijvoorbeeld Expo 2001 gaat het over een 60-tal kortverhalen.
Als je dan rekent dat het hier vooral gaat over onafhankelijke auteurs, die tegelijk scenarist, tekenaar (penciller én inker), en letterer zijn, kom je op deze site al gauw aan meer dan 200 'auteurs'. Als de hele reeks (SPX '97 tot 2005) erop staat, zal dat een stuk over de 1000 auteurs opleveren.

Kan dat ? Of kan ik beter alles samenvatten door 'de auteur' te vermelden bij 'Opmerking inhoud' ?


Bij Comics zetten we ook alle auteurs die we vinden op de site...
Ik weet dat het in begin veel werk is maar na een paar ingaven kan je ze gewoon aanklikken, kijk maar eens naar de reeksen Uncanny x-men en de hulk... de lijst auteurs zijn gigantisch...
De hoofdauteurs vermelden gelijk normaal en de opsomming van de andere auteurs mss bij opmerkingen ?

:)
Geplaatst op 24/02/2009 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 24/02/2009
Crew
Avatar Veter
7841
8o

Tja...
Als ze hun eigen inkting en lettering doen, zou ik ze in elk geval al enkel vermelden als scenarist-tekenaar.
Maar als je per nummer een 60-tal kortverhalen hebt met telkens verschillende auteurs zal dat toch nog een onoverzichtelijke soep worden in het creditslijstje.
Misschien inderdaad beter gewoon vermelden bij de opmerkingen?
Of denken andere mensen daar anders over?
Geplaatst op 24/02/2009 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 24/02/2009
Crew
Avatar Veter
7841
Ah TIA had er intussen al een ander idee over.
Maar in de andere comics heb je per nummer maar enkele auteurs, hier ga je per nummer al een enorme massa auteurs hebben...
En eindigen met een totale lijst van vele honderden auteurs? 8o
Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik twijfel...
Geplaatst op 24/02/2009 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 24/02/2009
Crew
Avatar cuppenh
1519
Tja, om nu de auteurs-gegevens in de rubriek opmerkingen te zetten gaat mij wel erg tegen de borst. Daarentegen, als je alle functies wilt ingeven krijg je ook een mammoetlijst.

In het algemeen poog ik voor dergelijke dingen dan een gulden middenweg te vinden.
Als de auteur per verhaal één persoon is die alle dingen doet, kan men het misschien oplossen door deze te kenmerken met de functie "verhaal"? Dan heeft men maar een data entry per verhaal, daartegenover staat wel dat de auteurs ook in de auteurslijst opgenomen moeten worden...

Ik twijfel ook nog....
Geplaatst op 24/02/2009 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 24/02/2009
Crew
Avatar woelfie
4108
Ik was op zoek naar een reeks met veel auteurs, maar dat er bij Uncanny X-men zo veel waren, wist ik ook niet.8o

En het is niet echt om het werk te doen (aanklikken is trouwens geen optie omdat de meeste auteurs maar één maal voorkomen), maar omdat het zo'n lange lijst wordt.

Het probleem stelt zich echter niet zozeer bij de lijsts van auteurs in het vak "Reeks data" (links), maar bij de info per album (de grijze vakjes rechts van de covertekening). Als je daar elke auteur vermeldt bij scenario, tekeningen, inkting en lettering, wordt het m.i. niet echt overzichtelijk (gelukkig bestaan er niet meerdere uitgaven van één album).

Ik heb ook even gekeken in de lijst van functies (op het tweede scherm bij het invoeren van een nieuwe strip), en eventueel kan je nog 'geinkte tekeningen' gebruiken als overkoepelend voor 'tekeningen' en 'inkten' (hij splitst dit niet automatisch zoals met 'scenario en tekeningen'), maar er is geen functie voor een persoon die de hele strip zelf heeft gemaakt. Dat zou de oplossing zijn voor het hele probleem.
(terloops, naar mijn bescheiden mening mag de functielijst ook eens wat opgekuist worden)

Indien niet mogelijk lijkt het me best om de auteurs leeg te laten en dan als 'opmerking inhoud' deze te vermelden bij de titel van het verhaal.
Bijvoorbeeld:
SPX 2001
Bevat volgende verhalen:
"Song of the Stick" (James Kochalka)
"Zurick Robot" (Martin Cendreda)
"Hypertruck has seen the Future of Music" (Jef Czekaj)
"Lonely Robot Duckling" (Sam Henderson)
...

Wat je dan trouwens ook hebt is dat een aparte letteraar of inkleurder helemaal niet vermeld zal worden.
Geplaatst op 24/02/2009 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 24/02/2009
Crew
Avatar T.I.A
3656
Wat ik meestal doe:
Sommige comics bestaan uit meerdere verhalen met uiteraard andere auteurs...
Ik som de gedetailleerde lijst auteurs op van het eerste (hoofdverhaal) Tekeningen,cover,inkleuring,editor,lettering enz

En ik zet bij opmerkingen gewoon de titels van de aanwezige verhalen...
Waarom ? omdat bij de vertaalde nederlandse comics dat bijna bij elke issue het geval zou zijn, doordat ze veel bundelen over verschillende reeksen heen...

Dus eigenlijk som ik gewoon de auteurs op van het hoofdverhaal en vermeld ik de verschillende verhalen bij opmerkingen.

Bij TPB´s is het trouwens ook zo... daar maak ik (als ik alle auteurs vindt) een uitzondering en noem ik zoveel mogelijk de auteurs op maar er ontbreken er soms nog hoor.
Geplaatst op 24/02/2009 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 24/02/2009