Recensies: recensenten gezocht!

Crew
Avatar Surya
13271
stripinfo.be blijft zich inzetten om zo veel mogelijk informatie te verzamelen over strips en deze gratis aan het publiek te verstrekken. Eén van deze bronnen van informatie zijn recensies. Momenteel is het aantal actieve recensiten eerder laag, en daar willen wij graag iets aan doen.

Onze medewerkers zijn momenteel in onderhandeling met uitgeverijen om voor gratis recensie exemplaren te zorgen, om mensen te motiveren recensies te schrijven.

Het is uiteraard de bedoeling dat deelnemende mensen snel kunnen handelen, zodat de recensies kort na de publicatie van de strip beschikbaar worden. Bovendien wordt gevraagd een goede recensie te schrijven, namelijk één die niet focust op een samenvatting van het verhaal (dit mag kort aan bod komen uiteraard) maar vooral een goede analyse maakt van zowel het verhaal, de schrijfstijl, de tekeningen, de deoupage...

Voor iemand in aanmerking kan komen, moet hij minstens 1 recensie van een album naar keuze geplaatst hebben, dat voldoet aan de bovengestelde criteria.

Kandidaten worden verzocht zich hier te melden door middel van een reply.
Geplaatst op 28/01/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 28/01/2010
Avatar the pope
1906
reply.

ik kom er niet vaak genoeg toe, maar doe het eigenlijk steeds graag, en een lichte vorm van deadline zou volstaan om er wel werk van te maken.


en ik heb wel de pretentie van mezelf te vinden dat ik niet slecht schrijf
Geplaatst op 28/01/2010 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 28/01/2010
Crew
Avatar pepzaza
902
Lang, lang geleden (ik was 18, nu 43) schreef ik al striprecensies voor het Jong Gemeentekrediet blad (oplage van 100.000). Maar een paar jaar later verschoof mijn interesse naar film en ben ik er mee gestopt.

Sinds een paar jaar is die interesse terug opgeflakkerd (mede door het uitstekende aanbod tegenwoordig) en ben ik terug volop aan het lezen.
Omdat mijn vrienden regelmatig vroegen welke strips ze moeten lezen, heb ik een mailgroepje opgericht, een soort van virtuele leesclub. (http://groups.google.nl/group/stripbib?hl=nl )
Daarin schrijf ik een kort stukje over de strips in de bib van Mol en Balen die ik de moeite waard vind.
Aangezien ik toch bezig ben, kan ik het inderdaad evengoed voor jullie ook doen.
Dus hierbij mijn kandidatuur.

groeties
Pep
Geplaatst op 28/01/2010 Citeren
Avatar
pepzaza
Geplaatst op 28/01/2010
Crew
Avatar pepzaza
902
oh ja, nu we toch bezig zijn over recensies

zou het niet handig zijn als bij de strip zelf er een link zou staan naar de recensie
nu weet je het nooit of er een is of je moet het specifiek gaan opzoeken
Geplaatst op 28/01/2010 Citeren
Avatar
pepzaza
Geplaatst op 28/01/2010
Avatar the pope
1906
is toch al zo?
Geplaatst op 28/01/2010 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 28/01/2010
Crew
Avatar Surya
13271
Origineel geplaatst door pepzaza
zou het niet handig zijn als bij de strip zelf er een link zou staan naar de recensie
nu weet je het nooit of er een is of je moet het specifiek gaan opzoeken

Op de reeks pagina kan je een overzicht zien voor alle strips van die reeks die een recensie hebben http://stripinfo.be/strip.php?recensies=741 maar bij de strip zelf zou inderdaad wel handig zijn. Ik kijk eens hoe ik het visueel kan oplossen zonder teveel clutter te veroorzaken :)

Zou je eens een recensie kunnen plaatsen, in de loop van deze week ofzo, pepzaza?
Geplaatst op 28/01/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 28/01/2010
Avatar the pope
1906
o en als het een soort verborgen test betrof: recensent, niet recensist :D
Geplaatst op 28/01/2010 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 28/01/2010
Crew
Avatar Surya
13271
I know, waar zie jij dat? :P
Geplaatst op 28/01/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 28/01/2010
Avatar the pope
1906
allemaal dezelfden, die klote-admins :P

ik mag dat zeggen, want ik behoorde tot voor zeer kort zelf tot die soort
Geplaatst op 28/01/2010 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 28/01/2010
Avatar Kurt
132
ik heb al enkele recensies geschreven, zoals onlangs "De Nachtuil" en "De Wegen van de Heer", maar ik weet niet of deze aan de vereisten voldoen.

Anyway, er zijn toch enkele ferme kleppers op de site die al veel goede recensies schreven. Zij genieten de voorkeur, vind ik, al is het maar voor de diensten die ze ons reeds bewezen hebben.
Geplaatst op 28/01/2010 Citeren
Avatar
Kurt
Geplaatst op 28/01/2010
bij deze wens ik mezelf ook aan te bieden uiteraard. :D
Geplaatst op 28/01/2010 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 28/01/2010
Mogen het ook anderstalige reeksen zijn of alleen Nederlandstalige of in het Nederlands vertaalde strips?
Geplaatst op 28/01/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 28/01/2010
Crew
Avatar Surya
13271
Dat mogen ook anderstalige albums zijn hoor, geen probleem.
Geplaatst op 28/01/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 28/01/2010
Crew
Avatar fluiten
7764
Ik hou het liever bij een spontane opwelling tot schrijven. Deadlines heb ik in het leven al genoeg. Een gratis strip zal me hier van gedachten niet doen veranderen. :D
Geplaatst op 29/01/2010 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 29/01/2010
Origineel geplaatst door fluiten
Ik hou het liever bij een spontane opwelling tot schrijven. Deadlines heb ik in het leven al genoeg. Een gratis strip zal me hier van gedachten niet doen veranderen. :D


Hier sluit ik me bij aan. Ik heb al eens eerder gratis strips gehad, maar voelde me dan niet vrij om te zeggen wat ik wou.
Geplaatst op 29/01/2010 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 29/01/2010
Origineel geplaatst door Hans Bekker
Origineel geplaatst door fluiten
Ik hou het liever bij een spontane opwelling tot schrijven. Deadlines heb ik in het leven al genoeg. Een gratis strip zal me hier van gedachten niet doen veranderen. :D


Hier sluit ik me bij aan. Ik heb al eens eerder gratis strips gehad, maar voelde me dan niet vrij om te zeggen wat ik wou.


Waarom zou je je niet vrij voelen om te mogen zeggen wat je wilt als recensent??

En je kan toch ook sporadisch hier aan mee werken?
Geplaatst op 29/01/2010 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 29/01/2010
Crew
Avatar T.I.A
3656
En je kan toch ook sporadisch hier aan mee werken?


Hans doet dit toch ook?
Geplaatst op 29/01/2010 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 29/01/2010
Crew
Avatar fluiten
7764
Origineel geplaatst door fluiten
Een gratis strip zal me hier van gedachten niet doen veranderen. :D


Het valt me nu pas op wat een slechte zinstructuur ik daar heb, zeg. Dat moet dus duidelijk "een gratis strip zal me hier niet van gedachten doen veranderen", hé. Bij deze vervalt dus ook mijn kandidatuur als recensent. Zulks een lamentabele schrijfwijze.... :D
Geplaatst op 29/01/2010 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 29/01/2010
Crew
Avatar Surya
13271
Lol, maar je hebt het zelf opgemerkt, en zou je recensie dus al lang aangepast hebben. Bovendien zal je een recensie wel herlezen, en dat berichtje niet he :)
Geplaatst op 29/01/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 29/01/2010
Als ik van een uitgever een strip gratis ter beoordeling krijg, blijf ik natuurlijk vrij om te zeggen wat ik wil. Desondanks voel ik me in zo'n geval gewoon wat geremd. Als ik zelf het album heb aangeschaft en ik vind het rotzooi, voel ik geen enkele aarzeling.
Geplaatst op 29/01/2010 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 29/01/2010
Avatar ignoramus
602
Origineel geplaatst door fluiten
Origineel geplaatst door fluiten
Een gratis strip zal me hier van gedachten niet doen veranderen. :D


Het valt me nu pas op wat een slechte zinstructuur ik daar heb, zeg. Dat moet dus duidelijk "een gratis strip zal me hier niet van gedachten doen veranderen", hé. Bij deze vervalt dus ook mijn kandidatuur als recensent. Zulks een lamentabele schrijfwijze.... :D


Ik vind dus ook wel dat het taalgebruik een van de criteria zou mogen zijn. De meeste recente recencies hier zijn in een schabouwelijk nederlands geschreven, wat me hoegenaamd niet stoort op het forum, maar me wel ergert als ik het als "recencie" lees...
Geplaatst op 30/01/2010 Citeren
Avatar
ignoramus
Geplaatst op 30/01/2010
Origineel geplaatst door ignoramus
Origineel geplaatst door fluiten
Origineel geplaatst door fluiten
Een gratis strip zal me hier van gedachten niet doen veranderen. :D


Het valt me nu pas op wat een slechte zinstructuur ik daar heb, zeg. Dat moet dus duidelijk "een gratis strip zal me hier niet van gedachten doen veranderen", hé. Bij deze vervalt dus ook mijn kandidatuur als recensent. Zulks een lamentabele schrijfwijze.... :D


Ik vind dus ook wel dat het taalgebruik een van de criteria zou mogen zijn. De meeste recente recencies hier zijn in een schabouwelijk nederlands geschreven, wat me hoegenaamd niet stoort op het forum, maar me wel ergert als ik het als "recencie" lees...


Wat me wel opvalt is dat er veel mensen struikelen over een fout of andere grammaticale kemels, maar daarvan niemand een voorstel maakt om enkele minuten van zijn tijd vrij te maken om de teksten te lezen en eventueel te verbeteren.

Zelf ben ik geen NL wonder, heb dan ook mijn jeugd in het buitenland door gemaakt, wat maakt dat ik misschien geen krak ben in het deftig neerpennen van teksten. Maar als je bereid bent om commentaar te geven maak dan die tijd vrij om de recensies te lezen en te verbeteren.
Ik ben altijd bereid om bij te leren. 8)
Geplaatst op 30/01/2010 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 30/01/2010
Avatar the pope
1906
ik wil gerust wijzen op spelling en stillistische dan wel grammaticale fouten, maar ik vrees dan al snel nog veel zeurderiger over te komen dan ik nu al doe.
Geplaatst op 30/01/2010 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 30/01/2010
Crew
Avatar Surya
13271
Origineel geplaatst door the pope
ik wil gerust wijzen op spelling en stillistische grammaticale fouten, maar ik vrees dan al snel nog veel zeurderiger over te komen dan ik nu al doe.

Ik zou je ook moderator kunnen maken zodat je de teksten gewoon zelf kan verbeteren ;)
Geplaatst op 30/01/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 30/01/2010
Avatar the pope
1906
Origineel geplaatst door Surya
Origineel geplaatst door the pope
ik wil gerust wijzen op spelling en stillistische grammaticale fouten, maar ik vrees dan al snel nog veel zeurderiger over te komen dan ik nu al doe.

Ik zou je ook moderator kunnen maken zodat je de teksten gewoon zelf kan verbeteren ;)


ik zou dat met plezier doen
Geplaatst op 30/01/2010 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 30/01/2010
Origineel geplaatst door the pope
ik wil gerust wijzen op spelling en stillistische dan wel grammaticale fouten, maar ik vrees dan al snel nog veel zeurderiger over te komen dan ik nu al doe.


mmmmm... gelukkig ken je jezelf. :D

Maar alle gekheid op een stokje. Ik denk dat als we samenwerken, zoals Hans al voorstelde, we veel beter kunnen.

Kunnen we recensies niet eerst op de recensenten afdeling planten? Daar kunnen we het toch onderling verbeteren?
Geplaatst op 30/01/2010 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 30/01/2010
Crew
Avatar Surya
13271
Dat kan
Geplaatst op 30/01/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 30/01/2010
Avatar kaaike
33
Tijd is voor mij (soms) een probleem. Een gezondheid die me af en toe verhindert ook maar iets te doen is mijn andere probleem. Neemt niet weg dat ik het wel wil proberen. Met een journalistieke achtergrond zou ik toch een aardig eind moeten komen, niet?
Zijn er criteria? Richtlijnen?

Kaaike
Geplaatst op 19/02/2010 Citeren
Avatar
kaaike
Geplaatst op 19/02/2010
Avatar kaaike
33
Origineel geplaatst door the pope
ik wil gerust wijzen op spelling en stillistische dan wel grammaticale fouten, maar ik vrees dan al snel nog veel zeurderiger over te komen dan ik nu al doe.


Eventueel wil ik wel eindredactie doen. Voorwaarde is wel dat het werk (voor mij) te overzien moet zijn.

Kaaike
Geplaatst op 19/02/2010 Citeren
Avatar
kaaike
Geplaatst op 19/02/2010
Same here, ik wil wel graag bijdragen, maar momenteel ben ik mijn collectie aan het invoeren en dat neemt wel veel tijd in beslag.

Mijn vrouw spreekt nu al van zware verwaarlozing...
Geplaatst op 19/02/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 19/02/2010
Crew
Avatar Surya
13271
Origineel geplaatst door kaaike
Zijn er criteria? Richtlijnen?

Inderdaad, zoals aangegeven in het eerste bericht :)

"Het is uiteraard de bedoeling dat deelnemende mensen snel kunnen handelen, zodat de recensies kort na de publicatie van de strip beschikbaar worden. Bovendien wordt gevraagd een goede recensie te schrijven, namelijk één die niet focust op een samenvatting van het verhaal (dit mag kort aan bod komen uiteraard) maar vooral een goede analyse maakt van zowel het verhaal, de schrijfstijl, de tekeningen, de deoupage...

Voor iemand in aanmerking kan komen, moet hij minstens 1 recensie van een album naar keuze geplaatst hebben, dat voldoet aan de bovengestelde criteria."

Plaats dus eens een recensie waarvan je vindt dat ze aan de gevraagde eisen voldoet, en als wij het daar mee eens zijn, voeg ik je toe aan de lijst!
Geplaatst op 19/02/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 19/02/2010
Crew
Avatar Surya
13271
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Mijn vrouw spreekt nu al van zware verwaarlozing...

Ik krijg ook soms onder mijn voegen hoor, als ik te vaak te lang programmeer aan de site. En dan gebeurt er even wat minder :D
Geplaatst op 19/02/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 19/02/2010
Overal het zelfde die vrouwen.... verwaarloosd HA die is goed....

Stel u voor dat ik al mijn tijd die ik spendeer aan Strips en andere hobby's op cafe doorbracht... of nog erger.

:D :P
Geplaatst op 19/02/2010 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 19/02/2010
Avatar kaaike
33
Mijn vrouw zeurde ook steeds om aandacht, tot ik een foto van haar naast mijn pc had gezet. Helpt echt....:)
Geplaatst op 19/02/2010 Citeren
Avatar
kaaike
Geplaatst op 19/02/2010
Origineel geplaatst door Royale de luxe

Stel u voor dat ik al mijn tijd die ik spendeer aan Strips en andere hobby's op cafe doorbracht... of nog erger.

:D :P


Tja, ik volg ook 2 dagen per week muziekschool, en die eindigen meestal op café...

En af en toe sla ik eens een pluimpje (badminton), en dan eindigt dat ook meestal op café... :D

Dus ergens begrijp ik haar wel :O
Geplaatst op 19/02/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 19/02/2010
Crew
Avatar fluiten
7764
Na een x-aantal jaren getrouwd verdwijnen die problemen als sneeuw voor de zon. :D
Geplaatst op 19/02/2010 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 19/02/2010
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Origineel geplaatst door Royale de luxe

Stel u voor dat ik al mijn tijd die ik spendeer aan Strips en andere hobby's op cafe doorbracht... of nog erger.

:D :P


Tja, ik volg ook 2 dagen per week muziekschool, en die eindigen meestal op café...

En af en toe sla ik eens een pluimpje (badminton), en dan eindigt dat ook meestal op café... :D

Dus ergens begrijp ik haar wel :O


En waar sla je die pluimpjes dan? In moorsel?
Geplaatst op 19/02/2010 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 19/02/2010
nee, De schreef, als er plaats is. Ik speel niet bij een club.

Soms met het werk, we hebben een abonnement bij een sportclub.
Geplaatst op 19/02/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 19/02/2010
Crew
Avatar T.I.A
3656
Deze week nog ambras gehad over deze kwestie... :D
Geplaatst op 19/02/2010 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 19/02/2010
Straks is het hier niet alleen een stripforum, maar ook een vrijgezellenforum :D
Geplaatst op 19/02/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 19/02/2010
Avatar kaaike
33
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Straks is het hier niet alleen een stripforum, maar ook een vrijgezellenforum :D


In ieder geval een "vrij gezellig forum". Waarbij "vrij" een dubbele betekenis heeft. :P
Geplaatst op 19/02/2010 Citeren
Avatar
kaaike
Geplaatst op 19/02/2010
Crew
Avatar pepzaza
902
Origineel geplaatst door fluiten
Na een x-aantal jaren getrouwd verdwijnen die problemen als sneeuw voor de zon. :D


net als de vrouw dan?
Geplaatst op 20/02/2010 Citeren
Avatar
pepzaza
Geplaatst op 20/02/2010
Surya voldoet deze?

Chris heb je er zin in om dit wat meer te doen als 'huis recensent'?
Geplaatst op 06/03/2010 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 06/03/2010
Crew
Avatar fluiten
7764
Origineel geplaatst door pepzaza
Origineel geplaatst door fluiten
Na een x-aantal jaren getrouwd verdwijnen die problemen als sneeuw voor de zon. :D


net als de vrouw dan?


Die blijft, jammer genoeg. Maar we leven op hoop... :P
Geplaatst op 06/03/2010 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 06/03/2010
Crew
Avatar Surya
13271
Origineel geplaatst door Royale de luxe
Surya voldoet deze?

Chris heb je er zin in om dit wat meer te doen als 'huis recensent'?

Voor mij is't goed, als Chris er zin in heeft (hey, you can get free strippekes!)
Geplaatst op 07/03/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 07/03/2010
OK voor mij, maar ik heb wel praktische vragen: is het de bedoeling strips te recenseren die je toegestuurd krijgt of mag je zelf kiezen uit een aantal aangeboden strips?
En wat als je een deel van een reeks toegestuurd krijgt, maar je hebt de rest niet? Als het aparte verhalen betreft, vormt dat geen probleem, maar als je middenin een 'cyclus' terechtkomt, is het niet evident om daar een recensie over te schrijven hé.
Geplaatst op 07/03/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 07/03/2010
Crew
Avatar Surya
13271
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
OK voor mij, maar ik heb wel praktische vragen: is het de bedoeling strips te recenseren die je toegestuurd krijgt of mag je zelf kiezen uit een aantal aangeboden strips?

Je mag dus zelf kiezen. Ik heb je medewerker gemaakt, nu zal je meer teweten komen :) Welcome to the club
Geplaatst op 07/03/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 07/03/2010
Cool! Aan mij de gratis genummerde en gesigneerde luxe hardcovers met aparte zeefdruk en originele tekening!
Maar 't zal zo'n vaart wel niet lopen zeker...
Geplaatst op 07/03/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 07/03/2010
Avatar mi-jah
1739
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Cool! Aan mij de gratis genummerde en gesigneerde luxe hardcovers met aparte zeefdruk en originele tekening!
Maar 't zal zo'n vaart wel niet lopen zeker...

LOL! :D :D :D
Geplaatst op 07/03/2010 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 07/03/2010