jullie 1ste strip ooit gekocht?

Avatar lagaffe
351
ik ben eens benieuwd wie het nog weet;wat was jullie eerste strip die jullie gekocht/gekregen hebben en waardoor je het stripvirus gekregen hebt?
ik ben(tot die nieuwe tekenaars de reeks om zeep geholpen hebben waardoor de reeks me niet meer intreseerd...)zover ik weet al mn hele leven fan van sus en wis,ik denk zelf dat ik in een strip v hun leren lezen heb lol,maar voor een of andere reden herinner ik me dat mn eerste strip een jommeke was(madam pepermunt)
als klein manneke stond ik ineens voor een rek vol strips en was direct verkocht voor die grote prentjesboeken vol tekst lol(met dank aan grootmoeder die het me niet kon weigeren :D )
Geplaatst op 04/04/2010 Citeren
Avatar
lagaffe
Geplaatst op 04/04/2010
Crew
Avatar Surya
13262
Geen idee, maar ik vermoed dat het iets van XIII, Thorgal of de Technovaders moet geweest zijn.
Geplaatst op 04/04/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 04/04/2010
Langzaam maar zeker groeide mijn strips met Suske en Wiske, Robert en Bertrand, en de Blauwbloezen. Dat waren mijn strips die ik het eerst in mijn bezit had toen ik ongeveer 15 jaar was.
Later toen ik wat ouder was heb ik heel veel strips weg gedaan waarvan ik nu heel veel spijt van heb.
Nu er was een strip bij die ik graag terug zou vinden, al weet ik niet de tittel of van welke reeks die was.
Het enige dat ik nog weet is dat het over een soort volk ging met bokkepoten en ze reden op paarden door de lucht. ze hadden feesttafels met everzwijn. er waren ook veel houten huizen. en op de cover dacht ik stonden een reeks aanstormende paarden die door de lucht naar een dorp toe stormden. kan ook een van de eerste prenten zijn in het boek.
Dat is het enige dat ik nog weet.
Is er iemand die een idee heeft over welke soort strip dit gaat?
Geplaatst op 04/04/2010 Citeren
Avatar
leesbeest
Geplaatst op 04/04/2010
Avatar voske44
364
het is met de suske en wiske begonnenen daarna thorgal en nog later aldebaran en the darkknight return
Geplaatst op 04/04/2010 Citeren
Avatar
voske44
Geplaatst op 04/04/2010
Crew
Avatar $tripofiel
3314
Origineel geplaatst door leesbeest
Langzaam maar zeker groeide mijn strips met Suske en Wiske, Robert en Bertrand, en de Blauwbloezen. Dat waren mijn strips die ik het eerst in mijn bezit had toen ik ongeveer 15 jaar was.
Later toen ik wat ouder was heb ik heel veel strips weg gedaan waarvan ik nu heel veel spijt van heb.
Nu er was een strip bij die ik graag terug zou vinden, al weet ik niet de tittel of van welke reeks die was.
Het enige dat ik nog weet is dat het over een soort volk ging met bokkepoten en ze reden op paarden door de lucht. ze hadden feesttafels met everzwijn. er waren ook veel houten huizen. en op de cover dacht ik stonden een reeks aanstormende paarden die door de lucht naar een dorp toe stormden. kan ook een van de eerste prenten zijn in het boek.
Dat is het enige dat ik nog weet.
Is er iemand die een idee heeft over welke soort strip dit gaat?


Na het lezen van de tekst kwam deze reeks in me op? ?(

http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_18460.jpg
Geplaatst op 04/04/2010 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 04/04/2010
Avatar Deecee1
1350
In den beginne waren er de Jommekes, Nero's ( die kostten 15 frank) en de Suske&Wiske's, allen ongekleurd. We bezaten toen 1 gekleurde Suske&Wiske uit de Blauwe Reeks.
Ook nog wat Bessy's, Biggles en Karl May's.
met de Nieuwjaarscenten durfden we toen wel al eens een 4 kleurenuitgave van Lucky Luke kopen., maar dat was luxe.
Geplaatst op 04/04/2010 Citeren
Avatar
Deecee1
Geplaatst op 04/04/2010
Crew
Avatar cuppenh
1519
Mijn oudste herinneringen gaan terug naar "De zwarte rotsen" en "De lachende wolf", natuurlijk Kuifje en Suske & Wiske; er was bijna niks anders in die tijd. Ietsje later kwam daar dan uit de Dupuis-stal "Vliegende Tijgers tegen piraten" van Buck Danny bij. En tien jaar later begon het stripvirus pas echt te werken...
Geplaatst op 04/04/2010 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 04/04/2010
alvast bedankt voor je reactie, het album dat je hier laat zien van walhalla komt heel dicht in de buurt. ik twijfel of het dit album is. deel 3 hiervan heeft veel van de zelfde tekenstijl weer, vooral die grote man in de donkere kleur op de cover komt overeen met de tekenstijl die ik me herinner.
Alvast bedankt
Geplaatst op 04/04/2010 Citeren
Avatar
leesbeest
Geplaatst op 04/04/2010
Mijn eerste zelf gekochte strip is deze spaanse versie van ouwe dabbert. IK was toen 11 jaar. Ik had voordien al mijn ouders collectie van S&S, jommeke, De Rode ridder, Roel Dijkstra, ea... bijna versleten.

http://www.sombrereroloco.net/wp-content/uploads/2008/08/bermudillogk8.jpg
Geplaatst op 04/04/2010 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 04/04/2010
Crew
Avatar Iyo74
6896
Bij mij begon het thuis met Jommeke, Sus & Wis, Jerommeke... De eerste strips die ik echt zelf verzamelde (zonder dat die tussen de rest belandde) waren de albums van Yoko Tsuno. Ik leerde die reeks kennen bij een nonkel en tante en was er weg van. Hoog tijd trouwens dat ik een aantal van die albums eens herlees. Da's weer een eeuwigheid geleden.
Geplaatst op 04/04/2010 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 04/04/2010
Crew
Avatar $tripofiel
3314
Origineel geplaatst door leesbeest
alvast bedankt voor je reactie, het album dat je hier laat zien van walhalla komt heel dicht in de buurt. ik twijfel of het dit album is. deel 3 hiervan heeft veel van de zelfde tekenstijl weer, vooral die grote man in de donkere kleur op de cover komt overeen met de tekenstijl die ik me herinner.
Alvast bedankt


Ik denk misschien te weten welke maar kom niet op de naam, even zoeken in mijn collectie brengt misschien raad...
Geplaatst op 05/04/2010 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 05/04/2010
Zoals bij zovelen is het ook bij mij begonnen met Sus en Wis, op zevenjarige leeftijd heb ik een heleboel Kuifjes gekregen (ik moest geopereerd worden, lijstje rondgestuurd bij de familie om dubbels te voorkomen), dan wat Piet Pienter en Bert Bibbers en Nero. Daar is het lang bij gebleven, tot ik ongeveer 15 was. Dan ben ik beginnen verzamelen lijk zot.
Geplaatst op 05/04/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 05/04/2010
Crew
Avatar pepzaza
902
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Daar is het lang bij gebleven, tot ik ongeveer 15 was. Dan ben ik beginnen verzamelen lijk zot.


Geel is hier vlakbij, Chris. Ik kom je dan wel bezoeken. :P
Geplaatst op 11/04/2010 Citeren
Avatar
pepzaza
Geplaatst op 11/04/2010
Crew
Avatar pepzaza
902
Wij hadden zo goed als geen strips thuis. Ik verslond wel alles van de bib, maar daar waren strips nog verboden toen. Gelukkig hadden een bevriende familie zo goed als alles van Studio Vandersteen (Sus&Wis, Robert&Bertrand, Safari,...) en daar verslond ik alles. Dankuwel familie Gils omdat ik altijd welkom was om een stripje te lezen.
De paar strips die we hadden, heb ik helemaal (letterlijk) kapot gelezen. Ze zitten dan ook in mijn geheugen gegrift en als ik ze ergens zie, overvalt me steeds een gevoel van nostalgie.
http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_12475.jpg http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_15395.jpg http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_8641.jpg http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_5710.jpg http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_5729.jpg http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_8663.jpg http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_69833.jpg

ik herinner me ook dat ik een drietal Eppo's had. Daar stond een plaat in van Trigië met een reuzegroot standbeeld dat over een haven stond en waaronder een vliegtuig vloog. Is me ook altijd bijgebleven. Wilde natuurlijk wel die strip lezen, maar die waren nergens te bekennen.

Ik ging in de tijd ook altijd nog in de GB strips lezen als mijn mama aan het winkelen was. De goeie, oude tijd. :))
Geplaatst op 11/04/2010 Citeren
Avatar
pepzaza
Geplaatst op 11/04/2010
Avatar lagaffe
351
als mijn ouders mij vroeger kwijt geraakten in de winkel moesten ze eigenlijk gewoon maar naar de afdeling gaan waar de strips stonden,daar was ik altijd te vinden :P (alhoewel niet veel veranderd mn ex deed zelf de moeite niet meer om mij te laten omroepen,gewoon naar de striprekken gaan voor mij te vinden :D )
het is raar hoe die nostalgie blijft hangen,de reuk van oude strips brengt me telkens terug naar die goeie ouwe tijd van het begin van mn stripverhalenverslaving
Geplaatst op 19/04/2010 Citeren
Avatar
lagaffe
Geplaatst op 19/04/2010
Saaie keuze, maar mijn eerste, tweede, derde, ... waren Suske en Wiske albums.
Geplaatst op 20/04/2010 Citeren
Avatar
Centauri167
Geplaatst op 20/04/2010
Zo ver reikt mijn geheugen niet maar ik weet nog wel welke strip het begin was van het aanleggen van een verzameling, nl Guust Flater 6, gekocht op 1 maart 1987 in de GB. Helaas ben 'k die ondertussen kwijtgespeeld.
Geplaatst op 20/04/2010 Citeren
Avatar
kristiaan
Geplaatst op 20/04/2010
Avatar ignoramus
602
geen idee wat de eerste was, maar wat nog steeds in mlijn geheugen gegrift staat zijn de robbedoes verzamelalbums, die ik kreeg als ik ziek was en niet naar school mocht. god, wat was ik graag ziek in die tijd ...
Geplaatst op 20/04/2010 Citeren
Avatar
ignoramus
Geplaatst op 20/04/2010
Crew
Avatar fluiten
7767
zelf gekocht, daar ben ik niet zeker van. Dat zal wel een Sukse en Wiske of zo zijn. Maar de eerste gekregen strip zal ik nooit vergeten. "De Gravin van Onderland" van Jommeke. Een echt 'kinderboek'. :P

En het eerste gestolen album (en tevens het laatste) was een Lucky Luke.
Geplaatst op 21/04/2010 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 21/04/2010
Avatar spock
3030
Ik weet het niet meer.
Maar het zal wel een Spinneman, Superman of Batman geweest zijn, want die stonden toen ik klein was nog massaal aan de kassa's van de nopri, sarma of GB. En ik liet moeder niet gerust tot ik er één meehad.
De eerste uit de bibliotheek, dat was De Bronzen Sleutel van Suske en Wiske.
Geplaatst op 21/04/2010 Citeren
Avatar
spock
Geplaatst op 21/04/2010
Avatar Rutger
763
Oeh... lastig en moet aardig graven maar wat in mij opkomt zijn toch wel de fantastische vroegere albums van Roodbaard, de Blauwbloezen en Trigie...
Geplaatst op 21/04/2010 Citeren
Avatar
Rutger
Geplaatst op 21/04/2010
Crew
Avatar pepzaza
902
Origineel geplaatst door Rutger
Oeh... lastig en moet aardig graven maar wat in mij opkomt zijn toch wel de fantastische vroegere albums van Roodbaard, de Blauwbloezen en Trigie...


hmm, Roodbaard, Trigië, dat moet een van onze Hollandse vrienden zijn. :]
Geplaatst op 21/04/2010 Citeren
Avatar
pepzaza
Geplaatst op 21/04/2010
Crew
Avatar pepzaza
902
Origineel geplaatst door fluiten


En het eerste gestolen album (en tevens het laatste) was een Lucky Luke.


Waarschijnlijk uit schrik voor Lucky Luke er mee gestopt. :P
Geplaatst op 21/04/2010 Citeren
Avatar
pepzaza
Geplaatst op 21/04/2010
Avatar Deecee1
1350
Origineel geplaatst door fluiten
zelf gekocht, daar ben ik niet zeker van. Dat zal wel een Sukse en Wiske of zo zijn. Maar de eerste gekregen strip zal ik nooit vergeten. "De Gravin van Onderland" van Jommeke. Een echt 'kinderboek'. :P

En het eerste gestolen album (en tevens het laatste) was een Lucky Luke.

Shame on you ...

http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_16922.jpg
Geplaatst op 21/04/2010 Citeren
Avatar
Deecee1
Geplaatst op 21/04/2010
Avatar spock
3030
Geplaatst op 22/04/2010 Citeren
Avatar
spock
Geplaatst op 22/04/2010
Origineel geplaatst door fluiten

En het eerste gestolen album (en tevens het laatste) was een Lucky Luke.


Zo zo dat was jij... ik denk dat je me nog wel dat geld verschuldigd bent :P :D
Geplaatst op 22/04/2010 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 22/04/2010
Avatar Waldorf
479
Voor ik kon lezen zat ik bij mijn grootmoeder al te neuzen in de Suske&Wiskes van mijn nonkel. Maar de waanzin heeft echt toegeslagen in het eerste studiejaar. Met kerst kocht ieder kind een cadeautje, en die werden dan herverdeeld. Ik kreeg Jeromba de Griek. Sindsdien heb ik bij elk Sintbezoek, elke Kerst of verjaardag wel een strip gekregen.
Geplaatst op 22/04/2010 Citeren
Avatar
Waldorf
Geplaatst op 22/04/2010
Avatar Rutger
763
Origineel geplaatst door pepzaza
Origineel geplaatst door Rutger
Oeh... lastig en moet aardig graven maar wat in mij opkomt zijn toch wel de fantastische vroegere albums van Roodbaard, de Blauwbloezen en Trigie...


hmm, Roodbaard, Trigië, dat moet een van onze Hollandse vrienden zijn. :]


Haha.... klopt.

Dat je dat zo oppikt (als je niet is opgevallen dat er gewoon naast staat dat ik uit Den Haag kom), geeft wel aan dat er toch best wel een aantal smaakverschillen zijn tussen de Vlaamse en Nederlandse stripliefhebber. Tuurlijk... er zullen veel meer overeenkomsten zijn maar desalniettemin zijn de verschillen er wel.

Zonder hopelijk op iemand zijn tenen te stappen kan ik toch wel zeggen dat de echte Vlaamse series mij bijzonder weinig doen. Een Nero, Kiekeboe of een Urbanus. Nee... niet voor mij en ik denk vele Nederlanders met mij.

Er zullen altijd uitzonderingen zijn natuurlijk. Nederlanders die weglopen met deze strips en Vlamingen die er de lol niet van in kunnen zien. Ik denk echt dat hier toch de culturele nuanceverschillen meespelen die deze strips in Vlaanderen zo groot maken terwijl ze in Nederland veel minder succesvol zijn. T'is maar net waar je mee grootgebracht wordt denk ik dus maar.

Dat moet 't wel zijn denk ik want andere Belgische parels als Thorgal, XIII, Kuifje etc etc (ja ik ben toch best jaloers op jullie striphistorie), vliegen hier net zo hard over de toonbank.

Uiteindelijk hebben jullie het in Vlaanderen toch echt wel beter voor elkaar hoor wat strips betreft. Een veel gezonder stripklimaat. Om eerlijk te zijn zou ik graag zien dat strips net zo serieus in Nederland genomen zouden worden als in Belgie. Het blijft hier toch altijd wel een marge verschijnsel. Een liefhebberij voor weinigen.
Geplaatst op 22/04/2010 Citeren
Avatar
Rutger
Geplaatst op 22/04/2010
Feit is wel dat de pure Vlaamse strips, zoals Urbanus, Nero, Bakelandt, ... alleen succes hebben in Vlaanderen, ook niet in Wallonië hoor.
Een Nero bijvoorbeeld was te zeer op de Belgische actualiteit gericht (knipoogjes hier en daar) om succes te kennen in Nederland, en was te Vlaams voor Wallonië.
Urbanus is doorspekt met Vlaams, zodat een Nederlander er maar een deel van snapt. Veel van de humor gaat dan ook verloren. (Bovendien is die humor ondertussen wel gedateerd, voor mij dan toch).
Een Vandersteen heeft niet voor niets Suske en Wiske aangepast aan de Nederlandse smaak, anders had hij er waarschijnlijk ook veel minder albums verkocht.

De succesreeksen die je daar opsomt, Thorgal, XIII, Kuifje, ... zijn allemaal reeksen van Franstalige auteurs. Het is toch wel een eigenaardig maar frappant fenomeen dat die reeksen wél een succes zijn buiten de landsgrenzen.
Geplaatst op 22/04/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 22/04/2010
Avatar rubgun1
34
Mijn eerste stripverhalen moeten van "Jommeke" geweest zijn. Alhoewel ik snel "Piet Pienter en Bert Bibber" begon te lezen. Ik vermoed dat ik elk verhaal zeker een dozijn keren of meer moet gelezen hebben in die tijd (weeral zo'n 25 à 30 jaar geleden).

RubGun1
Geplaatst op 22/04/2010 Citeren
Avatar
rubgun1
Geplaatst op 22/04/2010
Crew
Avatar sennim
409
Wel, voor mijn 12e kreeg ik wel eens strips zoals Donald Duck, Asterix, Lucky Luck, Suske en Wiske en het Amerikaanse spul alsmede de pulp strips zoals Tex Willer en het spul van De Vrijbuiter...Maar de eerste strip die ik als het begin van mijn collectie beschouw, m.a.w. toen ik echt gegrepen werd door het virus was: Roodbaard, De Afrekening... Deze heb ik nog steeds in tegenstelling tot al het voornoemde (wat ik achteraf toch een beetje betreur).
Geplaatst op 23/04/2010 Citeren
Avatar
sennim
Geplaatst op 23/04/2010
Crew
Avatar pepzaza
902
hmm, volgens mij heeft het allemaal veel te maken met voorpublicaties

roodbaard en trigië stonden in Eppo
Tom Poes en Heer Bommel in Nederlandse dagbladen
Donald Duck in Donald Duck veronderstel ik

Nero, Piet Pienter en Bert Bibber, Thomas Pips, Kari Lente, De Kapoentjes, Bakelandt, Kiekeboe stonden allemaal in Vlaamse kranten.

Maar het valt me wel op dat vooral de Vlaamse voorpublicaties ook echt Vlaams zijn.
Geplaatst op 23/04/2010 Citeren
Avatar
pepzaza
Geplaatst op 23/04/2010