De Balling

Rembrandt meets Rosinski

Op 7 april verschijnt De last van onze overwinningen, het eerste deel van ‘De Balling’. Medieval fantasy: zo kun je deze gloednieuwe reeks van uitgeverij Le Lombard het beste bestempelen. De jonge Brusselaar Tarumbana tekent op scenario van Henscher voor een kletterend eerste wapenfeit.

Er zijn koningen en zij die koningen maken. Toch is het op het einde van de rit altijd beter om op de troon te zitten dan om in de schaduw ervan te staan. Hektor – De Muur – Wiestal kan erover meepraten... Lang geleden vocht hij heldhaftige veldslagen uit en hielp hij zijn vriend en wapenbroeder Alester De Dappere op de troon. Het leverde hem de status van levende legende op. Maar een schone zaaide tweedracht tussen de boezemvrienden en Hektor werd verminkt en... verbannen.
Twintig jaar later is ‘De Balling’ een oude grijze man, nog slechts een schaduw van zichzelf. In een uithoek van het koninkrijk verzwelgt hij zijn smart en ongeluk in de drank. Tot zijn verleden weer opduikt en zijn oude vriend Alester zijn hulp vraagt... De man aan wie hij zijn glorie én ondergang te danken heeft. Neemt hij de handschoen op?

Tijd eist zijn tol
Een uitgebluste held die weer onder de wapens wordt geroepen? Het doet denken aan de film Unforgiven van en met Clint Eastwood. “Unforgiven was inderdaad één van mijn belangrijkste invloeden”, zegt scenarist Henscher. “Ik zag de film niet meer terug sinds hij in de bioscoop liep, maar de scene waarin het personage van Clint Eastwood, ooit de beste schutter van het Wilde Westen, er niet meer in slaagt om zijn doel te raken, is blijven hangen. Die scene mist alle panache en branie. Blijft over: het beeld van de tijd die zijn tol eist. Van iedereen, ook van de held.” Medieval fantasy is geen eeuwige puber Henscher was jarenlang actief in de wereld van de videogames. Zijn stripdebuut kwam er in 2008 met ‘De Heer van de Messen’ (Casterman). In ‘De Balling’ koos hij resoluut voor het genre van medieval fantasy. “Een literair genre op zich, net zoals de polar. En een genre dat toelaat om ernstigere onderwerpen aan te snijden, tot politiek en metafysica toe! Ook al bestaan er bepaalde archetypes, medieval fantasy is niet de eeuwige puber van de familie Literatuur. Ik zie het veel meer als de erfgenaam van het epos of het heldendicht dan als ‘opgewarmde’ Dungeons and Dragons. Toen ik de relatie tussen Hektor en Alester uitschreef, hield ik
bijvoorbeeld Karel de Grote en de mythische ridder Roelant voor ogen.”

Tarumbana tekent boeiende tronie
In zijn zoektocht naar een tekenaar voor ‘De Balling’ postte Henscher de pitch van het verhaal en een korte beschrijving van de personages op Café Salé, een internetforum voor grafici. De jonge Brusselaar Tarumbana hapte toe. “Toen ik de woorden van Henscher las, zag ik het verhaal meteen in beelden. Het was niet meer dan een eerste aanvoelen, maar ik zag het hele verhaal zich meteen voor mijn ogen afspelen. Het hoofdpersonage trok me onmiddellijk over de streep. De onbehouwen houding van de uitgebluste held verleidde me op slag. Ik wist prompt dat ik hem een boeiende tronie kon aanmeten.”

Digitaal penseel
Met ‘De Balling’ maakt de 34-jarige autodidact zijn stripdebuut. Zijn schilderachtige stijl houdt het midden tussen klassieke meesters als Rembrandt en stripmakers zoals ‘Thorgal’-tekenaar Rosinski. Ondanks die erg picturale techniek boeten de tekeningen niet in aan dynamiek. “Radicale keuzes, strakke contrasten en scherp afgelijnde kleurwaarden zorgen ook voor dynamiek”, zegt Tarumbana die volledig digitaal werkt. “Het schilderen belet me niet om de invalshoeken te variëren of te spelen met de horizonlijnen. Ook door de houdingen wat te overdrijven, breng je op een geloofwaardige manier dynamiek.”



http://zb5joa.bay.livefilestore.com/y1pX4V-Bx3euJ_K1zoxWbFrFIz5hv8DKrY995rZAAarug2ZOTXdAkmMNsWq-b6E6zX43pJYAhWRuJMyB1sSvC-oaCAmEDicEFbM/last.JPG
Geplaatst op 08/04/2010 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 08/04/2010
Crew
Avatar Surya
13271
Zeer knappe tekeningen, maar ik vind ze niet echt mooi. Niet mijn stijl, I guess
Geplaatst op 08/04/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 08/04/2010
Avatar spock
3030
Ik vind ze zelfs niet knap. Maar dat zal wel weer aan mij liggen :rolleyes: :
het zijn schilderijen (en niet eens zo'n goeie) en dat vind ik sowieso meestal geen goeie striptekeningen,
en er is veel te veel overacting, overdrijven brengt echt geen geloofwaardige dynamiek.

En hetgeen ik lees van de tekst... Nu ja, ofwel is het slecht vertaald, ofwel kan de man echt geen vloeiende dialogen schrijven. Veel strips hebben daar last van.

Ja, ik ben een kankeraar. :D
Geplaatst op 09/04/2010 Citeren
Avatar
spock
Geplaatst op 09/04/2010