Stichter Lambiek stripwinkel en website overleden

Gisteren overleed Kees Kousemaker. Hij begon 42 jaar geleden stripwinkel Lambiek in Amsterdam en bracht de betere underground comic uit de Verenigde Staten naar het Oude Continent. Naast flink wat naslagwerken over Nederlandstalige striptekenaars kennen wij internetgebruikers hem vooral als de drijvende kracht achter Lambiek.net, zo goed als de eerste online stripencyclopedie van de Lage Landen.

Bron: http://www.stripturnhout.be/
Geplaatst op 28/04/2010 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 28/04/2010
Crew
Avatar Surya
13273
Uitstekende website, ik hoop dat ie in de lucht blijft en up to date wordt gehouden!
Geplaatst op 28/04/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 28/04/2010
Avatar the pope
1906
Een belangrijk verlies voor de nederlandstalige stripwereld.. RIP.

het is geen al te propere opmerking om nu te maken, maar miss is het geen slecht plan om heel die website even lokaal op te slagen...
Geplaatst op 28/04/2010 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 28/04/2010
Crew
Avatar Surya
13273
't Amusement ermee :D Ik denk wel dat daar tooltjes voor bestaan, maar toch :)
Geplaatst op 28/04/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 28/04/2010
Avatar the pope
1906
daar zal idd wel materiaal voor bestaan, onlangs heeft men met een vrij klein team geocities volledig gedownloaded (omdat yahoo de service stopzette) :D
Geplaatst op 28/04/2010 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 28/04/2010
Avatar mi-jah
1739
Een verlies voor de stripwereld.
Lang geleden dat ik nog eens bij Lambiek ben binnen gelopen, maar ik heb daar toch een paar mooie uurtjes doorgebracht...
Geplaatst op 29/04/2010 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 29/04/2010
Crew
Avatar Iyo74
6898
Origineel geplaatst door the pope
het is geen al te propere opmerking om nu te maken, maar miss is het geen slecht plan om heel die website even lokaal op te slagen...

1) De site is aan 't binnenlopen (benieuwd hoe lang dat gaat duren en over hoeveel gegevens het gaat).
2) Ik vind het wel een propere opmerking, omdat die man volgens mij toch alleen maar kan gehoopt hebben dat zijn werk verder blijft bestaan? Stel je voor dat dat zomaar van de ene dag op de andere verdwijnt...
Geplaatst op 29/04/2010 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 29/04/2010
Beste stripliefhebbers,
Bedankt voor jullie reacties. Het overlijden van Kees is een groot gemis. Door zijn coördiatie en initiatief is de Comiclopedia, alsmede de Nederlandse Stripgeschiedenis, geworden tot wat het nu is. Bijna tien jaar lang heb ik met hem mogen samenwerken aan dit prachtige project. En vooral in de afgelopen jaren, nadat hij zich uit de winkel had teruggetrokken, heeft Kees zich inhoudelijk intensief met de site beziggehouden. Hij had zich op zijn "oude dag" ontpopt tot een heuse Photoshop-wizard. De meeste plaatjes die de afgelopen jaren tijd toegevoegd zijn door hem bewerkt en ook in de NL Stripgeschiedenis hebben we samen veel pagina's en info toegevoegd.

Er is absoluut geen sprake van dat de Lambiek-website van het wereldwijde web zal verdwijnen. De winkel wordt al enige jaren voortgezet door Kees' zoon Boris en persoonlijk ben ik niet van plan te stoppen met de Comiclopedia. Het is dus niet nodig de volledige site nu in aller ijl te gaan downloaden. Kees' nalatenschap zal voor iedereen beschikbaar blijven!

Met vriendelijke groet,

Bas Schuddeboom
Redacteur lambiek.net
Geplaatst op 30/04/2010 Citeren
Avatar
basboompje
Geplaatst op 30/04/2010
Crew
Avatar pepzaza
902
Toen ik rond mijn 17-18 jaar terug interesse begon te krijgen voor strips, vond ik een boek van Kees en Evelien Kousemaker: 'Wordt Vervolgd'. Het was een stripencyclopedie en in de jaren voor internet was het voor mij van onschatbare waarde. Het leerde me strips kennen waar ik nog nooit van gehoord had (Crazy Kat, Llittle Nemo, ...) of gaf mij uitleg over auteurs die ik bewonderde.
Kees, bedankt om mij te helpen deze fantastische wereld te ontsluieren!

http://www.imprimatur.nl/images/kousemaker.jpg
Geplaatst op 30/04/2010 Citeren
Avatar
pepzaza
Geplaatst op 30/04/2010
Ik ben ooit eens een keertje binnengelopen in de winkel tijdens een schoolreis naar Amsterdam. Spijtig genoeg kon ik maar een half uur blijven. Maar wat een enorm aanbod aan small press van over de hele wereld! En bovendien een heel innemend man achter de kassa, het bleek Kees zelf. Ik was toen 21 en had nog nooit van hem gehoord, maar je kon zien dat het heilige stripvuur in hem brandde. Mochten alle ssz (en eigenaars) maar zo zijn...
Geplaatst op 30/04/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 30/04/2010