les cuisiniers dangereux

Crew
Avatar fluiten
7767
Bij deze strip heb ik een vraag.

Volgens mij is er een groot verschil tussen de bundeling van de vijf strips of een verzamelbox:
- Een bundeling is volgens mij één boekje waar de vijf anderen in opgenomen zijn. Dit kan dus idd. aanzien worden als een integrale.
- Een verzamelbox is dan weer een box waar je de vijf deeltjes die gratis bij de Knack zaten kan in bewaren en bijgevolg op zich geen integrale.

Moeten deze dan niet uit elkaar getrokken worden en elke appart vermeld in de hoofdrubriek (zoals ik ze ook had ingegeven)?
Geplaatst op 14/03/2011 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 14/03/2011
Crew
Avatar Veter
7842
Tja, als je het puur als lege doos bekijkt, vind ik het geen strip en hoort dat hier eigenlijk niet thuis. Bekijk je het als de doos waar de losse exemplaren bij elkaar geplaatst worden, dan past het wel, maar dan is het in wezen hetzelfde als de gebundelde versie en kunnen ze gekoppeld worden. :)
Geplaatst op 14/03/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 14/03/2011
Crew
Avatar woelfie
4110
Er staan zo nog voorbeelden op de site, bijvoorbeeld Kuifje de juwelen van Bianca Castafiore bundeltje van 5 deeltjes die samen het album vormen. De 5 deeltjes staan apart ook nog eens op de site.
Het verschil is mss dat het hier niet de "box" zelf betreft, maar de box inclusief de 5 deeltjes

En over boxen gesproken, de volgende voorbeelden zijn echte hardboard kartonnen dozen om een aantal delen in te steken:
* Kuifje verzamelbox met daarin 8 delen die, jawel, ook nog eens allemaal apart vermeld zijn.
* Kuifje Lecturama collectie van 8 mini-boekjes die ook hier elk apart op de site staan.
* The unknown. De box met daarin de 2 verzamelbanden.

Ik vraag me af of er zo voor elke reeks met een box een aparte entry zal gecreëerd worden voor die box die enkele delen verzamelt.
Ik heb zelf nog zo'n paar exemplaren liggen (bv. SOS geluk of de Guust Lecturama box) die nog niet op de site staan, maar waarvan ik het nut niet echt van in zie.
Geplaatst op 16/03/2011 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 16/03/2011
Ik vraag het mij soms ook af. Sommige reeksen tegenwoordig kan je in een verzamelbox kopen, maar het zijn op zich wel dezelfde strips.

Een aantal suggesties of bedenkingen:
- in sommige boxen zit een extra album, zoals bij de luxe-versie van Alim de Leerlooier. Stel dat iemand dat boek alleen verkoopt, hoe kan de koper dan dit ene exemplaar aanduiden in zijn collectie? Oplossing: de albums in een box ook apart ingeven, als ze nog niet in de databank steken? En zeker wanneer de alums verschillen van de afzonderlijke versies, bv door een andere rugtekening? (Zoals nu al voor een stuk het geval is bij Kobijn)
- Gevolg en kern van het probleem: wat zouden we dan doen met de boxen, de dozen of de kaften zelf? Als ik me niet vergis, hebben we de policy om ons te beperken tot strips, met als enige uitzondering boeken over strips, met een zéér duidelijk verband (zoals eerder vandaag ergens uitgelegd) Wat zouden de voor- en nadelen zijn als we een tweede uitzondering toelaten, namelijk die bewuste boxen?

Persoonlijk, en nu spreek ik voor mezelf, zou ik het niet erg vinden om boxen ook afzonderlijk op te nemen in de reeks, met het zeer duidelijk BOX als voorvoegsel, en zonder dat de score meetelt voor het geheel van de reeks (of helemaal de mogelijkheid uitschakelen om een score te geven voor een BOX). Maar dat is dan weer heel wat programmeerwerk. Maar het alternatief is dan zoals het nu is, hier een box opgenomen, ergens anders weer niet...
Geplaatst op 16/03/2011 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 16/03/2011
Crew
Avatar woelfie
4110
Ik begrijp wel het nut van het invoeren van een aparte box met daarin de gebundelde exemplaren. Van The unknown kon je de delen apart kopen, dan duidt je dus de aparte delen aan op deze site, of de verzamelbox, en dan duidt je de box aan MAAR NIET de aparte delen. De box op zich is immers geen strip, maar is enkel een strip als de losse delen er in zitten.
Ook bijvoorbeeld voor Kobijn hoort de box bij de uitgave met de speciale rugtekening. De losse delen moet je dan niet opnieuw aanduiden.

Anders is het met de juwelen van Bianca Castafiore waar de "box" (eigenlijk meer een verzamelmapje) bij het eerste deel zat. De box is dus niet apart te verkrijgen (waar wel eigenlijk? Als ik het goed begrepen had is de box bij De Nachtuil ook apart te koop?), en deel 1 was dus niet te verkrijgen zonder de omslag. In dit geval maakt "de box" integraal deel uit van deel 1, en vindt ik het volledig overbodig om zowel het losse deel 1 als de verzamelband apart op de site te zetten.

Ook bij de eerder vermelde Lecturama mini-boekjes vraag ik me af of je die boekjes wel apart kon krijgen, of enkel in deze box. In het vermoedelijke tweede geval is het eigenlijk onzinnig om de aparte albums nog eens op te nemen op de site.

Maar hoe ver moet je daarin gaan ? Carole dot com was ook enkel te verkrijgen als bijlage bij Luka 5, en deze uitgave van Jeremiah kreeg je in principe enkel bij aankoop van deel 18 (of van een vriend die het goed met je voor heeft).
En wat doe je dan met de Robbedoes microverhalen die integraal deel uitmaakten van het weekblad? Kan ik die ook apart invoeren op deze site?

Veel lastige vragen...:(
Een topic voor het mod-forum zou ik zeggen.
Geplaatst op 17/03/2011 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 17/03/2011
Avatar Rutger
763
Origineel geplaatst door belgianbingo
Persoonlijk, en nu spreek ik voor mezelf, zou ik het niet erg vinden om boxen ook afzonderlijk op te nemen in de reeks, met het zeer duidelijk BOX als voorvoegsel, en zonder dat de score meetelt voor het geheel van de reeks (of helemaal de mogelijkheid uitschakelen om een score te geven voor een BOX). Maar dat is dan weer heel wat programmeerwerk.


Mee eens... zou het een goede toevoeging vinden aan deze database. Geeft nu inderdaad een vertekend beeld...
Geplaatst op 18/03/2011 Citeren
Avatar
Rutger
Geplaatst op 18/03/2011