Lijmresten van stickers verwijderen

Avatar mi-jah
1739
Wat is de beste methode om de achtergebleven lijmresten van stickers te verwijderen van je strips zonder het album te beschadigen of vlekken achter te laten?
Vooral op oudere albums zijn de resten vaak hardnekkig.

Welke tips hebben jullie? Ik las al over pindakaas, blanke lampolie, wasbenzine, pledge (?) en sinaasappelschil...
Geplaatst op 17/10/2011 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 17/10/2011
Avatar spock
3030
Ik gebruik een soort wasbenzine. Vroeger heette dat Powerwash, maar nu heeft dat een andere naam, en ik vergeet die altijd.
Let op : alleen gebruiken op geplastificeerde (euhm, is dit juist ?) covers, anders komt de inkt van de cover mee.

Let op 2: niet gebruiken op cd doosjes, want zo'n chemische stof reageert met het plastic van het doosje, waardoor je een vlek krijgt. Maar deze wasbenzine reageert niet met de plastic van een stripcover, raar genoeg. Toch niet die die ik gebruik. Ook strips die jaren in tweedehands bakken zaten, kuis ik hiermee af. Je houdt een zwart doekje over, en een glanzende strip.

Let op 3 : vervliegt snel. Altijd de dop erop houden. Niet opsnuiven. ;)

Voor cd doosjes : lijmresten of plakkers inwrijven met machine olie (die voor de naaimachine bijvoorbeeld), laten intrekken en dan plakker verwijderen en olie afwassen. Boter werkt ook. jaha. :)
Geplaatst op 17/10/2011 Citeren
Avatar
spock
Geplaatst op 17/10/2011
Avatar mi-jah
1739
Hmmm... Iets teveel let-op's voor mij... Kan toch nog veel mee mis gaan.

Zelf doe ik het meestal als volgt: Als de sticker er behoorlijk goed af komt, kan je de weinige resten eraf plukken met dezelfde sticker, door met de lijmkant vd sticker snel op de achtergebleven resten te deppen. Dan blijft de lijm liever aan de sticker hangen dan aan het boek.
Maar bij oudere stickers die er moeilijker af gaan, werkt dit minder goed.
Geplaatst op 17/10/2011 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 17/10/2011
Avatar spock
3030
Ja dat doe ik ook, maar dat gaat echt maar alleen voor nieuwe stickers, of prijsstickers.

Hoezo teveel let ops ?
Ik zit in met uw gezondheid ! Ge moogt daar echt niet aan snuiven, hoor. ;)

En tegenwoordig zijn alle covers geplastificeerd. Die die het niet zijn, haal je d'er zo uit.
Geplaatst op 17/10/2011 Citeren
Avatar
spock
Geplaatst op 17/10/2011
Avatar mi-jah
1739
Bij cd-doosjes werkt de voorgenoemde dep-methode doorgaans ook goed, zeker als je de sticker even voorverwarmt.
Dat kan met n föhn, of n aansteker. Maar let op oververhitting! Kans op smelten/vervormen vh doosje!
De aansteker methode vergt wat oefening, doosje altijd vertikaal houden, en vlammetje maar kort ertegen houden en ook bewegen langs de sticker! ;)
Geplaatst op 17/10/2011 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 17/10/2011
Avatar spock
3030
Stickers opwarmen doe je het best met een spot of een gloeilamp.
Ge ziet, ik heb ervaring met stickers verwijderen. ;)
Vroeger kon ik daar NIET tegen, tegen plakkers op vanalles en nog wat.
Nu ben ik daar wat losser in : die op mijn strips gaan er nog altijd af, maar die op cd's en dvd's laat ik hangen. Behalve de prijsstickers natuurlijk.
Geplaatst op 17/10/2011 Citeren
Avatar
spock
Geplaatst op 17/10/2011
Avatar mi-jah
1739
Origineel geplaatst door spock
Hoezo teveel let ops ?

Ik ben gewoon behoorlijk angstig om de covers te beschadigen, dus ben op zoek naar wat minder risicovol / aggressief spul.
Geplaatst op 17/10/2011 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 17/10/2011
Avatar spock
3030
Origineel geplaatst door mi-jah
Origineel geplaatst door spock
Hoezo teveel let ops ?

Ik ben gewoon behoorlijk angstig om de covers te beschadigen, dus ben op zoek naar wat minder risicovol / aggressief spul.


Voor covers is er maar 1 let op : ze moeten geplastificeerd zijn. Maar dat is voor alle producten die je opnoemt zo. Olie of pindakaas (godbetert) zal ook een serieuze plek nalaten op niet geplactificeerde covers.
En zeg nu zelf : welke zijn niet geplastificeerd ? Ouwe Rode Ridders ?
Geplaatst op 17/10/2011 Citeren
Avatar
spock
Geplaatst op 17/10/2011
Avatar mi-jah
1739
Ja, alles op olie-basis (dus ook pindakaas) zal wel vlekken achterlaten op niet-geplastificeerde covers...
Ik koop veel 2e hands strips, dus daar zit nog behoorlijk wat ongeplastificeerd spul tussen, met vaak ook oude stickers. Lastig om daar iets goeds voor te vinden.
Geplaatst op 17/10/2011 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 17/10/2011
Opwarmen met een haardroger.
Geplaatst op 17/10/2011 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 17/10/2011