Weergeven gemiddelde prijs

Het zou handig zijn indien de gemiddelde prijs van een strip wordt weergegeven.

Die kan berekend worden op basis van de ingegeven prijs door gebruikers, indien beschikbaar. Om een beetje relevant te zijn (en om de privacy te beschermen) kan de prijs pas berekend en weergegeven worden bij een minimum van bijvoorbeeld 10 ingegeven prijzen.

Grootste voordeel zou zijn dat je bij je verlanglijstje dan een prijsindicatie kan krijgen.
Geplaatst op 14/12/2011 Citeren
Avatar
rabarberski
Geplaatst op 14/12/2011
Crew
Avatar Surya
13261
Ik heb daar al over gedacht, maar na verloop van tijd zal dat niet relevant meer zijn. Als het album gedumpt wordt, zal de gemiddelde prijs hoger liggen dan de op dat moment gemiddelde prijs door de oudere prijzen, toen het album aan volle port werd betaald.
Maar ook omgekeerd: als een album zeldzaam wordt, zal de gemiddelde prijs omlaag gehaald worden door de prijzen uit de tijd dat het album wel nog goed te krijgen was.

Of zou je dat niet storen?
Geplaatst op 14/12/2011 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 14/12/2011
Als de prijs omhoog gaat door zeldzaamheid zal het met een gemiddelde steeds lager zijn dan de reële prijs die de laatste persoon ervoor betaald heeft. Wat misschien toch realistischer is dan de prijs die sommigen ervoor vragen.

Wat daardoor dan wel goed is dat de prijs die stripinfo afficheert voor dat album niet onnodig hoog is. En het wordt dan ook niet kunstmatig verhoogd. Je moet al heel wat dummy accounts aanmaken om de prijs evenredig omhoog te duwen.

Misschien kan je een gemiddelde maken op de laatste 10/20 prijzen. Dan kan je effectief markt tendensen veel vlugger zien evolueren.
Geplaatst op 14/12/2011 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 14/12/2011
Crew
Avatar Surya
13261
En waar ergens moet het getoond worden denken jullie? Ik kan niet meteen een goede plek bedenken
Geplaatst op 14/12/2011 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 14/12/2011
Avatar Waldorf
479
Je zou twee velden kunnen aanmaken: een voor de adviesprijs voor een nieuw album (dat varieert dan niet meer) en een tweede veld voor hoeveel je zelf betaald hebt.
Geplaatst op 14/12/2011 Citeren
Avatar
Waldorf
Geplaatst op 14/12/2011
Crew
Avatar Iyo74
6892
Een kadertje tussen de 2 andere kaders (dus tussen "aanbieding" en "aanpassen")?
Geplaatst op 14/12/2011 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 14/12/2011
Origineel geplaatst door Surya
En waar ergens moet het getoond worden denken jullie? Ik kan niet meteen een goede plek bedenken

Toevoegen aan het kadertje waarin momenteel alle collectie-gebaseerde informatie wordt getoond, namelijk:

In bezit: 13
In verlanglijst: 2
Gelezen: 5
Aanbieding: 0
Gemiddelde prijs: 23 EUR

Origineel geplaatst door Waldorf
Je zou twee velden kunnen aanmaken: een voor de adviesprijs voor een nieuw album (dat varieert dan niet meer) en een tweede veld voor hoeveel je zelf betaald hebt.

Van twee veldjes ben ik geen voorstander, wegens op den duur te veel veldjes (wie vult dat nog allemaal in), en ook omdat de adviesprijs in de tijd ook zal stijgen en dus ook moet worden aangepast (en wie gaat dat doen?).


Origineel geplaatst door Royale de luxe
Misschien kan je een gemiddelde maken op de laatste 10/20 prijzen. Dan kan je effectief markt tendensen veel vlugger zien evolueren.

Indien mogelijk, lijkt mij geen slecht idee. Er is tenslotte het veldje 'datum' dat toch een grove indicatie zal geven van de aankoopdatum (ook al wordt het door sommigen gebruikt als leesdatum).


Sowieso is de prijs een gemiddelde van de gebruikers, en ik denkt dat diegenen die er in geinteresseerd zijn, slim genoeg zijn om voor oudere strips (jaartal) te beseffen dat de echte, huidige prijs hoger kan liggen.
Geplaatst op 15/12/2011 Citeren
Avatar
rabarberski
Geplaatst op 15/12/2011
Crew
Avatar Surya
13261
Klinkt vrij goed, ik onthou het!
Geplaatst op 15/12/2011 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 15/12/2011
Origineel geplaatst door rabarberski
Het zou handig zijn indien de gemiddelde prijs van een strip wordt weergegeven.

Die kan berekend worden op basis van de ingegeven prijs door gebruikers, indien beschikbaar. Om een beetje relevant te zijn (en om de privacy te beschermen) kan de prijs pas berekend en weergegeven worden bij een minimum van bijvoorbeeld 10 ingegeven prijzen.

Grootste voordeel zou zijn dat je bij je verlanglijstje dan een prijsindicatie kan krijgen.


Voor mij lijkt dit ook een supergoed idee, want momenteel heb ik de indruk dat we weggeconcurreerd worden door CW omdat zij om te beginnen al richtprijzen op de website zetten.
Geplaatst op 15/12/2011 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 15/12/2011
Origineel geplaatst door Royale de luxe
Als de prijs omhoog gaat door zeldzaamheid zal het met een gemiddelde steeds lager zijn dan de reële prijs die de laatste persoon ervoor betaald heeft. Wat misschien toch realistischer is dan de prijs die sommigen ervoor vragen.

Wat daardoor dan wel goed is dat de prijs die stripinfo afficheert voor dat album niet onnodig hoog is. En het wordt dan ook niet kunstmatig verhoogd. Je moet al heel wat dummy accounts aanmaken om de prijs evenredig omhoog te duwen.

Misschien kan je een gemiddelde maken op de laatste 10/20 prijzen. Dan kan je effectief markt tendensen veel vlugger zien evolueren.


Niets aan toe te voegen, dit zou ideaal zijn.
Geplaatst op 15/12/2011 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 15/12/2011
Origineel geplaatst door belgianbingo
Voor mij lijkt dit ook een supergoed idee, want momenteel heb ik de indruk dat we weggeconcurreerd worden door CW omdat zij om te beginnen al richtprijzen op de website zetten.


Wie/wat is CW ?
Geplaatst op 15/12/2011 Citeren
Avatar
rabarberski
Geplaatst op 15/12/2011
Crew
Avatar Iyo74
6892
Origineel geplaatst door rabarberski
Wie/wat is CW ?

Het Comité voor Wijsneuzen!

:D :P




(En als je 't echt wil weten: CataWiki. Een verzamelaarssite.)
Geplaatst op 15/12/2011 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 15/12/2011
Origineel geplaatst door belgianbingo
Origineel geplaatst door rabarberski
Het zou handig zijn indien de gemiddelde prijs van een strip wordt weergegeven.

Die kan berekend worden op basis van de ingegeven prijs door gebruikers, indien beschikbaar. Om een beetje relevant te zijn (en om de privacy te beschermen) kan de prijs pas berekend en weergegeven worden bij een minimum van bijvoorbeeld 10 ingegeven prijzen.

Grootste voordeel zou zijn dat je bij je verlanglijstje dan een prijsindicatie kan krijgen.


Voor mij lijkt dit ook een supergoed idee, want momenteel heb ik de indruk dat we weggeconcurreerd worden door CW omdat zij om te beginnen al richtprijzen op de website zetten.


Ze doen dat al vrij lang. Maar het rare aan hun systeem is dat je prijzen kan voorstellen. Een verkoper heeft er dus alle belang bij om de prijs zo hoog mogelijk te houden. Voor vele professionelen is Catawiki dé site om hun waar aan de man/vrouw te brengen. En net dat verklaart hun succes denk ik.
Sinds kort zijn ze ook met veilingen begonnen, en die worden blijkbaar goed gevolgd.
Geplaatst op 15/12/2011 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 15/12/2011
tuurlijk, hun systeem is opgezet voor handelaars... niet voor de koper.

Daarom dat het goed is dat er tegenwind komt van een neutralere site's.

CW is gewoon uitgedraaid op een site om geld te verdienen met hun platform. En gaat totaal voorbij het idee van wat een *wiki zou moeten zijn.
Geplaatst op 15/12/2011 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 15/12/2011
Crew
Avatar Surya
13261
Niet dat ik de concurentie wil afraken, gewoon omdat het concurentie is, maar als gewoon naslagwerk, vindt ik Catawiki niet handig. Het lijkt er helemaal op gericht om te kopen en te verkopen, de informatie is niet netjes gestructureerd.
Geplaatst op 16/12/2011 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 16/12/2011
Origineel geplaatst door Royale de luxe
Daarom dat het goed is dat er tegenwind komt van een neutralere site's.


Inderdaad, en een gemiddelde aankoopprijs (eventueel rekening houdend met trends) op deze site zou een mooi tegengewicht kunnen bieden.
Geplaatst op 16/12/2011 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 16/12/2011
Blijkbaar is dit ondertussen geïmplementeerd.
Kan je toelichten welk algoritme je nu gebruikt voor de prijsbepaling?Bijvoorbeeld gemiddelde van de 10 recentste entries, of van alle entries, of ...
Geplaatst op 02/02/2012 Citeren
Avatar
rabarberski
Geplaatst op 02/02/2012
Crew
Avatar Surya
13261
Nope, voorlopig is het gewoon het gemiddelde van alle prijzen. Ik weet nog niet of en hoe ik het ga aanpassen
Geplaatst op 02/02/2012 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 02/02/2012