Foutje gemaakt met invoer...

Hallo, ik kwam net tot de conclusie dat ik een foutje heb gemaakt met de aanvulling/aanpassing/invoer van de albums 6 en 7 van Bollie en Billie!
Ik heb ISBN en backcovers toegevoegd aan de vermelde albums uit respectievelijke 1970 en 1971.
Op de backcovers worden namelijk respectievelijk 13 en 17 titels getoond, het gaat dus om heruitgaves van voor 1983.
Ik moet dus nieuwe uitgaves toevoegen.
Geplaatst op 27/09/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 27/09/2012
Crew
Avatar Veter
7841
Ik ben die aanpassingen gaan zoeken tussen de zeer lange lijst (jij bent een bezige bij zeg :) ), en heb die verwijderd. De nieuw toegevoegde albums moeten nog goedgekeurd worden.
Geplaatst op 27/09/2012 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 27/09/2012
Bedankt!
De nieuwe uitgaves had ik nog niet gedaan, maar ga ik aan beginnen.

Mea culpa, maar volgens mij heb ik nog een foutje gemaakt!
Ik was bezig met Brice Bolt albums 1 en 2 (Collectie Dupuis Avonturen 4 en 5), waarbij in mijn database de ISBN van de albums omgekeerd staan.
Ik heb dus bij het 1e album aangegeven dat dit fout is, ik zie nu echter dat de datums in mijn database respectievelijk 1985 en 1984 zijn, dit staat ook zo op de backcoverscans. Ik moet dit dus eerst nog maar eens nakijken. Graag deze correctie dus verwijderen!
Geplaatst op 27/09/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 27/09/2012
was net bezig met die albums.

De barcode 5410983549000 zou dezelfde zijn als die uit de bloedlotus uit Kogaratsu en Koffiekleurtje! Kan dit?

Heb het isbn van het tweede album aangepast. KAn je eens kijken of die klopt (heb ze van het net gehaald)
Geplaatst op 27/09/2012 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 27/09/2012
Crew
Avatar cuppenh
1519
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
was net bezig met die albums.

De barcode 5410983549000 zou dezelfde zijn als die uit de bloedlotus uit Kogaratsu en Koffiekleurtje! Kan dit?

Heb het isbn van het tweede album aangepast. KAn je eens kijken of die klopt (heb ze van het net gehaald)


Als die albums van dezelfde serie zijn is dat goed mogelijk. Dupuis had bij de start van hun barcodegebruik barcodes die begonnen met 5410983... en die gaven ze per serie één code. Voorbeeld: De Sliert-herdruk uit 1983 met 5410983550006 voor alle zes albums, en Yoko Tsuno nrs 13-14-15 uit 1983-1985 met 5410983548003.

Vanaf 1986 gebruikten ze barcodes beginnend met 9789031...en die waren wel per album verschillend.

:))
Geplaatst op 27/09/2012 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 27/09/2012
En weer een foutje!
Ik was zojuist de albums van Halloween aan het toevoegen, maar bij het uploaden van de covers ging het fout. I.p.v. de bestanden uit de map "Collectie Lava" te hebben gehaald, heb ik bestanden uit de map "Lugubere Verhalen" gepakt! Deze twee entry's kunnen dus verwijderd worden.
Mea Culpa.
Geplaatst op 25/10/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 25/10/2012
Crew
Avatar Iyo74
6896
Sidder en beef! Dood en verderf zullen je deel zijn!
:P

De 4 covers zijn verwijderd. Bedankt voor het vele werk én voor het melden van de foutjes. Ik veronderstel dat de barcodes wel kloppen?
Geplaatst op 25/10/2012 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 25/10/2012
Ja, de barcodes zijn wel goed!
Geplaatst op 25/10/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 25/10/2012
En ja hoor, we (in elk geval ik) hebben weer een foutje.
In mijn database heb ik het album "6 De fantastische samenzwering" van Harry Dickson met een ogenschijlijk Frans ISBN-nummer staan.
Daarom heb ik een nieuwe albumvariant aangemaakt, het aanwezige album op de site was met een NL ISBN aangemaakt is.

Ik zie toevallig op de scan van de achterzijde het NL ISBN staan. Ervanuit gaande dat het Franse ISBN in de binnenzijde staat, dit nog even gecontroleerd, maar ook dat is niet het geval. Geen idee waar dit nummer in mijn database vandaan komt (lijkt overigens ook niet op de Franse ISBN die bij andere albums uit de reeks voorkomt).

De gegevens van de twee boeken kunnen dus samengevoegd worden.
Ter verduidelijking:
Goede ISBN = 9080356921
Goede UAC = 9789080356924
Geplaatst op 26/10/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 26/10/2012
Crew
Avatar fluiten
7767
Voila, is al opgelost. Met de massa gegevens die jij toevoegt is het toegestaan om zo nu en dan eens een foutje te maken. ;)
Geplaatst op 26/10/2012 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 26/10/2012
Origineel geplaatst door fluiten
Voila, is al opgelost. Met de massa gegevens die jij toevoegt is het toegestaan om zo nu en dan eens een foutje te maken. ;)


yep, een rondje geven op de Gentse Stripbeurs volstaat om de spons over alle zonden te vegen :D
Geplaatst op 26/10/2012 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 26/10/2012
Allemaal puur eigenbelang hè! Nu investeren, voor de toekomst. :D

Ennuh, ik meld niet alle foutjes hier. Zo af en toe maak ik ook nog gebruik van de optie om een berichtje aan administrator te sturen. :]

Ik heb overigens nu zo'n 30% gedaan, dus er gaat nog wat komen.

P.S. zolang ik nog geld tekort kom om hier de regio leeg te kopen, zitten beurzen er voorlopig niet in :baby:
Geplaatst op 26/10/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 26/10/2012
Ik zie net dat jullie een andere album volgorde hanteren voor de reeks Jules & Ollie, dan dat in mijn database doe. Hierdoor zijn mijn aanpassingen van de albums 3 en 4 niet goed! Deze kunnen verwijdert worden.
Geplaatst op 29/10/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 29/10/2012
Crew
Avatar Veter
7841
Ik had dit bericht niet gelezen, maar ik had gelukkig gezien dat het niet klopte. :)

Zou het misschien ook mogelijk zijn wat uit te kijken bij het toevoegen van de achtercovers? Je voegt regelmatig achtercovers toe die niet passen bij het uitgavejaar, en dat wordt niet altijd opgemerkt.
Als je een achtercover toevoegt waar er al 12 verschenen albums in de titellijst staan, terwijl er op dat ogenblik (--> het uitgavejaar) nog maar 9 verschenen zijn, maak je er eigenlijk een foute uitgave van in plaats van een mooie aanvulling toe te voegen.
Vandaag heb ik een aantal achtercovers van de Katamarom moeten verwijderen, en ook bij de Kleine Robbe zat een foute cover, en bij Konvooi zaten er meerdere foute covers.
Dank bij voorbaat en veel dank voor het reeds geleverde werk!
Geplaatst op 30/10/2012 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 30/10/2012
Crew
Avatar Veter
7841
Peeet, nog een tip: als je een andere uitgave van een bestaand album toevoegt, kan je het uitgavejaar wijzigen door in het betreffende vak een ander jaar in te tikken. Je lijkt altijd het uitgavejaar te laten staan, wat voor die heruitgave dan niet meer klopt en je eigenlijk een foute uitgave toevoegt.
Als je het uitgavejaar niet kan opmaken uit de reeds verschenen albums in de titellijst, kan je misschien best een opmerking voor de mods toevoegen dat het uitgavejaar waarschijnlijk niet klopt en dat dit moet nagekeken worden. Op die manier raken die foute uitgavejaren dan niet meer onopgemerkt in de database.
Dank bij voorbaat!
Geplaatst op 31/10/2012 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 31/10/2012
Crew
Avatar Veter
7841
Doordat je foute uitgavejaren gebruikt heb je bij Luc Orient een aantal albums toegevoegd die er al inzaten, en die ik dus niet heb goedgekeurd. Ik heb wel jouw achtercovers gebruikt om onze gegevens aan te vullen.

Jouw versie van 'Het dal van de 3 zonnen' bv. heeft als laatst titel 'De planeet der razernij'. Dat is een album uit 1981, jouw versie kan dus niet uit 1978 zijn zoals je die toevoegde. En het uitgeverslogo op dat album is de versie die begin jaren 80 in gebruik is genomen, dat klopt dus ook met uitgavejaar 1981. En de versie uit 1981 zat al in de database...

http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=23615
Geplaatst op 31/10/2012 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 31/10/2012
Hallo Veter,

Bedankt voor je commentaar!

Origineel geplaatst door Veter
Zou het misschien ook mogelijk zijn wat uit te kijken bij het toevoegen van de achtercovers? Je voegt regelmatig achtercovers toe die niet passen bij het uitgavejaar, en dat wordt niet altijd opgemerkt.
Als je een achtercover toevoegt waar er al 12 verschenen albums in de titellijst staan, terwijl er op dat ogenblik (--> het uitgavejaar) nog maar 9 verschenen zijn, maak je er eigenlijk een foute uitgave van in plaats van een mooie aanvulling toe te voegen...




Origineel geplaatst door Veter
Peeet, nog een tip: als je een andere uitgave van een bestaand album toevoegt, kan je het uitgavejaar wijzigen door in het betreffende vak een ander jaar in te tikken. Je lijkt altijd het uitgavejaar te laten staan, wat voor die heruitgave dan niet meer klopt en je eigenlijk een foute uitgave toevoegt.
Als je het uitgavejaar niet kan opmaken uit de reeds verschenen albums in de titellijst, kan je misschien best een opmerking voor de mods toevoegen dat het uitgavejaar waarschijnlijk niet klopt en dat dit moet nagekeken worden...




M.b.t. bovenstaande nog even het volgende (zijn we bijna weer terug bij de openingspost! ;)

Bij deze dan toch maar even een "verweer" mijnerzijds (het doel is uiteraard het verkrijgen van een zo compleet mogelijke database).
Ik meen mij een eerdere "discussie" rond het punt van data uitgiften te herinneren, ik kan alleen het topic/de post(s) niet meer terugvinden.
Als ik het mij goed herinner/bergrepen heb, was daar het uitgangspunt dat bij onduidelijkheid het initiële jaar bleef staan bij een heruitgave waar de datum niet eenduidig vermeld staat (dit is althans mijn uitgangspunt geweest de afgelopen periode).

Voor het bepalen van het datum/jaar uitgifte, gebruik ik in de basis zowel de datum copyright (Nederlandstalige uitgave), als de datum in het D-nummer.
Een datum bepalen op basis van het aantal titels zal in een groot aantal gevallen een goede indicatie geven, maar gaat m.i. fout op het moment dat:
- er meerdere jaren tussen het uitgeven van albums zit. Een herdruk kan dan namelijk in de gehele tussenliggende periode uitgegeven zijn.
- er heruitgaven van heruitgaven zijn (Kuifje bijv.). Alle titels staan al op de achterzijde, het verschil is dan bijvoorbeeld alleen een toegevoegde barcode.
- de informatie niet klopt. Als je het album 2 van Bollie en Billie bekijkt, dan is er een heruitgave uit 1984, met maar 5 titels op de achterzijde terwijl er in 1984 al 20 albums uitgegeven waren.
- er op de achterzijde al kennis wordt gegeven van de titel van het volgende album (in een cyclus bijv.). Zie album 5 van de reeks Luka.

Vandaag zag ik overigens bij de reeks Luc Oriënt dat er bij een aantal albums jaartallen bij uitgaven stonden die 1 jaar afweken van mijn albums, ik weet niet waar deze vandaan komen, dus ik kan niet uitsluiten dat er in de voorgaande jaren eerdere uitgaves zijn geweest.
Het aanpassen van de datum zou dan kunnen betekenen dat er uitgaven verdwijnen!?

Resumé:
Aangezien ik me niet voor kan stellen dat ik de enige ben die met dit "probleem" te maken heb; is het mogelijk dat je in het topic met daarin de uitleg over hoe albums toe te voegen, een uitleg opneemt over hoe een datum bepaalt moet/kan worden en welke communicatie er moet volgen als dit niet toegepast kan worden.
Lijkt mij voor zowel de "uploaders" als de moderators makkelijker werken.
Aangezien het probleem zich toch enigszins beperkt tot de vroege delen van de populaire reeksen (met een enkele uitzondering) zal ik deze t.z.t. nog eens controleren.

Dan nog even een tweetal andere punten, waar ik persoonlijk mee zit (en mogelijk ook anderen):
- als ik een nieuw album of uitvoering toevoeg, kan ik dit album pas toevoegen aan mijn collectie, na goedkeuring. Dat betekend dat ik bij moet houden welke albums ik heb toegevoegd, deze weer moet "opzoeken", en toevoegen aan mijn collectie. IS het misschien een optie om al bij het toevoegen van het album al aan te kunnen geven dat je het in je collectie hebt?
Het gaat mij overigens niet zo zeer om het "omslachtige" toevoegen, maar meer om het risico dat ik een albums vergeet toe te voegen waardoor mijn collectie niet meer compleet is.

- is het misschien een optie/mogelijkheid dat ook het ontbreken van covers in een hogere resolutie, aangemerkt wordt als ontbrekende informatie? Ik bergrijp dat er nog wel eens wat afgekeurd wordt, danwel dat ik zelf vergeet deze toe te voegen. Normaliter als ik een reeks "afgehandeld" heb kom ik er niet meer op terug. De informatie is dan niet zo compleet, als deze zou kunnen zijn. Terugkoppeling als iets afgekeurd wordt is natuurlijk ook een optie!

Goed, ik wacht nog maar even met het controleren van Lucky Luke...!

Op naar een heeeele uitgebreide complete database... :))
Geplaatst op 31/10/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 31/10/2012
Crew
Avatar cuppenh
1519
Origineel geplaatst door peeeet_nl

Voor het bepalen van het datum/jaar uitgifte, gebruik ik in de basis zowel de datum copyright (Nederlandstalige uitgave), als de datum in het D-nummer.

Vandaag zag ik overigens bij de reeks Luc Oriënt dat er bij een aantal albums jaartallen bij uitgaven stonden die 1 jaar afweken van mijn albums, ik weet niet waar deze vandaan komen, dus ik kan niet uitsluiten dat er in de voorgaande jaren eerdere uitgaves zijn geweest.

Op naar een heeeele uitgebreide complete database... :))


Peeeet, even als tussendoortje in je "dialoog"met Veter:
Zelfs copyright- en D-datum geven niet exact het verschijningsjaar aan. Deze worden altijd eerder gegeven dan het album gedrukt wordt. Berucht is de Kuifje-reeks waarin datum copyright over vele herdrukken heen gelijk bleef.
Het blijft dus altijd slechts, gelijk de achtertitels, een indicatie wat het jaar zou kunnen zijn. Tenzij je natuurlijk hebt genoteerd wanneer je die uitgave gekocht hebt.
Hetgeen ons brengt naar het tweede onderwerp: Luc Orient.
Van de meeste albums heb ik het publicatiejaar genoteerd.
Voor een aantal uitgaven van Uitgeverij Helmond (zoals Orient, Rik Ringers) in de beginjaren '70 is het jaar van uitgifte niet gelijk aan de datum die in het album staat. Meestal één (extreem zelfs twee of meer) jaar later op de markt gekomen geeft dat inderdaad een grote verwarring. (Enkele jaren geleden met Veter nog over gecorrespondeerd)
Er zijn databases die dit weten ( :D) en er zijn er die dit niet schijnen te weten...

Met één druk is het makkelijk, maar bij véél herdrukken van een album wordt het goed uitpluizen wanneer die druk op de markt kwam. Daar hebben wij het allemaal moeilijk mee.
Geplaatst op 31/10/2012 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 31/10/2012
Crew
Avatar Surya
13264
Talent is ook zo'n uitgever waar het jaar in het album niet noodzakelijk het verschijningsjaar is. Vaak verschenen de albums pas maanden na datum, dus als daar een 1 januari tussen zat, kan je niet op dat jaar af gaan.
Geplaatst op 31/10/2012 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 31/10/2012
Hallo cuppenh, Surya, Veter en andere mod's,
Qua data uitgifte, ben ik het spoor nu dus helemaal bijster! ;)
Afgaand op jullie reacties bespeur ik dat data uitgifte niet hard zijn, maar meer een indicatie geven over de uitvoering van het album en de periode waarin het album verschenen is.

Helaas heb ik in de beginfase nooit geregistreerd wanneer ik een nieuw verschenen album gekocht heb. Dit zou overigens maar een zeer beperkt gedeelte van mijn collectie beslaan, omdat ik veelal in eerst instantie 2e hands en opruimingsboeken koop.
Om een lang verhaal niet al te lang te maken, ik ga dadelijk de reeks MacCoy aanvullen. Hierbij zal ik de data van uitgifte dus mede gaan beoordelen op eerder vermelde criteria. Graag een extra controle en eventueel feedback als ik in jullie ogen iets structureels fout doe.

Misschien is het zinvol om toch ergens een topic op te nemen met de bekende wetmatigheden die bekend zijn voor het indiceren van een datum uitgifte, bijvoorbeeld (correct me if I'm wrong);

- vanaf 1983 wordt de barcode op stripalbums geïntroduceerd?
- t/m 1985/1986 gerbruikt Dupuis uniforme barcodes voor reeksen vanaf 1986 krijgt elk album een unieke barcode,
- ...

@ cuppenh: ik met mijn databaseesje wist het in elk geval (nog) niet! ;)
Geplaatst op 01/11/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 01/11/2012
Zojuist geconstateerd dat ik bij het toevoegen van scans in reeks "De partners" de map van "De partizanen" had geslecteerd. Omdat ik niet aan een stuk door heb verwerkt weet ik niet bij welke albums ik verkeerde scans heb toegevoegd. Graag bij de albums 1 t/m 7 aandacht hiervoor.
Geplaatst op 06/11/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 06/11/2012
Crew
Avatar Veter
7841
Bedankt voor het melden.
Er zaten inderdaad een aantal foute tussen.
Geplaatst op 06/11/2012 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 06/11/2012
Crew
Avatar Veter
7841
Je had bij 'De partners' ook nog 2 heruitgaven toegevoegd, maar met covers van 'De partizanen'. Omdat ik niet zeker wist of de rest van de gegevens dan ook van 'de partizanen' was of toch van 'De partners', heb ik die nieuwe toevoegingen geweigerd en verwijderd.
Die kan je best nog eens opnieuw ingeven.
Geplaatst op 07/11/2012 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 07/11/2012
Ik had gisteren even "mijn dag" niet. Ook nog een foutjes bij de reeks De Phaeton en Polstar gemaakt, deze vandaag gecorrigeerd!
Geplaatst op 07/11/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 07/11/2012
Crew
Avatar Veter
7841
Ok, bedankt!
Geplaatst op 07/11/2012 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 07/11/2012
Cover De huurling: De krachtmeting:
Zijn de covers op de site correct?

Bij ons: cover van 1e druk (uit 1986): blauw arborislogo
2e druk (uitgavejaar 1988 ) : wit arborislogo

Bij de Zilveren Dolfijn:
1e druk: geen cover
2e druk: blauw logo

op deze site heeft de eerste druk een blauw logo, alsook op deze.

Mijn eigen exemplaar is van 1994, met een wit logo...

Kan iemand uitsluitsel geven?
Geplaatst op 11/11/2012 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 11/11/2012
Crew
Avatar sennim
409
Mijn HC exemplaar van 1986 heeft het blauwe logo...
Geplaatst op 13/11/2012 Citeren
Avatar
sennim
Geplaatst op 13/11/2012
Ik heb mijn exemplaar, SC 2e druk september 1988, nagekeken en die heeft een blauw logo! Zoals het nu dus in de database staat, staan de afbeeldingen van de frontcovers verwisseld.


Een ander puntje: Ik heb zojuist nieuwe uitgaves van de albums 1 - De verloren raket en 2 - Eerherstel voor een lafaard in de reeks Tangy en Laverdure aangemaakt. Bij beide albums had ik een jaartal van 1983 ingegeven, gebaseerd op de barcode. Even vergeten dat Dargaud vaak met Romeinse cijfers werkt voor de uitgaven. Voor deze twee albums moet het juiste jaar 1984 zijn.

Voor het album 3 - gevaar in de lucht, heb ik gegevens gewijzigd/toegevoegd bij de 1979 uitgave. Deze mogen jullie negeren, het betreft een uitgave uit 1981. Ik zal hievoor een nieuwe uitgave aanmaken.

De aanvullingen op album 4 - Spionnen en sabotage, hebben wel betrekking op de juiste uitvoering.

En ik zie net dat ik bij de nieuw toegevoegde versie van album 5 Dargaud Oberon als uitgever heb geselecteerd, dit moet Dargaud Lombard zijn
Geplaatst op 19/11/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 19/11/2012
Crew
Avatar Veter
7841
Bedankt voor het melden.
Hopelijk raak ik er wijs uit... :)
Geplaatst op 19/11/2012 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 19/11/2012
Euh.. De eerste opmerking had uiteraard betrekking op de vraag van Chris over het tweede album van de reeks "De huurling"! ;)
Geplaatst op 19/11/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 19/11/2012
Crew
Avatar witam
5316
Ik heb sean philips ingevoerd als auteur omdat hij niet kwam toen ik zocht op philips. Maar achteraf toen ik sean gebruikte zag ik er twee staan. Kan dus mijn laatste aanvulling terug weg aub?
Geplaatst op 13/12/2012 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 13/12/2012
Origineel geplaatst door witam
Ik heb sean philips ingevoerd als auteur omdat hij niet kwam toen ik zocht op philips. Maar achteraf toen ik sean gebruikte zag ik er twee staan. Kan dus mijn laatste aanvulling terug weg aub?


is weg...
Geplaatst op 13/12/2012 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 13/12/2012
Crew
Avatar witam
5316
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Origineel geplaatst door witam
Ik heb sean philips ingevoerd als auteur omdat hij niet kwam toen ik zocht op philips. Maar achteraf toen ik sean gebruikte zag ik er twee staan. Kan dus mijn laatste aanvulling terug weg aub?


is weg...


bedankt
Geplaatst op 13/12/2012 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 13/12/2012
Crew
Avatar witam
5316
Flesh: ik had eerst flesh willen ingeven als deze maar op 2000 ad staat alleen deze, die ik dan weer niet terugvind bij comicbookdb.

Ik heb voorlopig alleen die van 2000ad ingegeven. Alhoewel ik toch vermoed dat ze dezelfde zijn. Het is te zeggen, andere uitgaven van hetzelfde verhaal. Maar ik ben dus niet zeker.
Geplaatst op 13/12/2012 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 13/12/2012
Volgens mij ben ik zojuist in de mist gegaan met de barcodes van de 16 Donald Ducks uit 2005 die ik ingevuld heb! Kunnen jullie deze correctie verwijderen/niet doorvoeren? Ik pas ze dan later weer aan.
Geplaatst op 14/12/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 14/12/2012
Crew
Avatar Veter
7841
Ik denk dat je ze dan best allemaal nog eens nakijkt. Ik had er waarschijnlijk al een aantal goedgekeurd voor ik dit gelezen had. Dit soort barcodes zijn moeilijk echt te controleren, en moeten we de toevoegingen dan toch wat vertrouwen.
Geplaatst op 15/12/2012 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 15/12/2012
De barcodes zijn aangepast (waren inderdaad fout 2-ledig).
Op zich zijn de barcodes wel te controleren.

Vanaf 1983 (start gebruik barcode) tot en met 1995 wordt er een generiek (jaar)code, gebruikt die voor alle uitgaven in een periode gelijk zijn. Helaas loopt de verandering van de code niet altijd helemaal gelijk met een jaar:
1983 - 8-710722-052011-00
1984 - 8-710722-052011-00
1985 - 8-710722-052011-00
1986 - 8-710722-052011-00
1987 begint met 8-710722-052011-00 en met uitgave 49/50 wordt het 8-710722-053018-00 (48 is nog de oude code, 49 heb ik nog niet)
1988 - 8-710722-053018-00
1989 - heb ik (nog) geen uitgaven van
1990 - heb ik (nog) geen uitgaven van
1991 - 8-710722-053025-00 (door het gat in mijn collectie weet ik niet wanneer hiermee een aanvang is gemaakt en wanneer deze eindigd)
1992 - 8-710722-677016-00
1993 - 8-710722-677016-00
1994 - 8-710722-677016-00 (t/m 52)
1995 - 8-710722-677023-00 vanaf 1, ergens tussen 25 en 34 wordt het 8-710722-677023-00 t/m 52
Vanaf 1996 t/m 2002 wordt de postitie/reservering van de volgenummers ook daadwerkelijk gebruikt en is de rest van de code per jaar generiek:
1996 - 8-710722-677153-xx
1997 - 8-710722-675401-xx
1998 - 8-710722-675616-xx
1999 - 8-710722-676095-xx
2000 - 8-710841-540000-xx
2001 - 8-710841-540024-xx
2002 - 8-710841-540048-xx
Met ingang van 2003 wijzigd de samenstelling van de barode weer. De eerste 13 cijfers zijn per jaar generiek, dan volgt er een nul, gevolgd door het volgnummer en als laatste het 2-delig jaarcijfer:
2003 - 8-710841-540079-0xx03
2004 - 8-710841-540086-0xx04
2005 - 8-710841-540093-0xx05 t/m 13 vanaf 14 8-710841-540109-0xx05
2006 - 8-710841-540116-0xx06
2007 - 8-710841-540147-0xx07
2008 - 8-710841-540161-0xx08
2009 - 8-710841-540222-0xx09
2010 - 8-710841-540291-0xx10
2011 - 8-710841-540383-0xx11
2012 - 8-710841-540550-0xx12
Geplaatst op 15/12/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 15/12/2012
Crew
Avatar Veter
7841
Ok, bedankt voor de uitleg.
Geplaatst op 15/12/2012 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 15/12/2012
Crew
Avatar witam
5316
Ik heb zojuist Red seas ingegeven. Gecheckt op comicbook db en daar staat "Format: Color; Trade Paperback; 176 pages".. dus kleur. Nadat ik naar het volgende scherm ga, zie ik bij de namen voor inkleuring staan dat het verhaal monochromatic is (Story is monochromatic).. te laat dus. Kan Red seas aangepast worden naar noch z/w, noch kleur aub?
Geplaatst op 17/12/2012 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 17/12/2012
Crew
Avatar Veter
7841
Kleuraanpassingen kan je zelf via het aanpassingsscherm.
Maar monochromatic is zonder kleur, dus zwart/wit, waarom wil je alle kleuraanduiding verwijderen?
Geplaatst op 17/12/2012 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 17/12/2012
Crew
Avatar witam
5316
Origineel geplaatst door Veter
Kleuraanpassingen kan je zelf via het aanpassingsscherm.
Maar monochromatic is zonder kleur, dus zwart/wit, waarom wil je alle kleuraanduiding verwijderen?


Omdat er een beetje verder staat format: color.

Dus het is voor mij niet duidelijk welke van de twee het nu is: z/w of kleur. Of geven we aan één van de twee voorrang?
Geplaatst op 17/12/2012 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 17/12/2012
Crew
Avatar Veter
7841
Nee, je hebt gelijk, bij twijfel kan je het beter openlaten.
Maar ik had het vermoeden dat de aanduiding bij het algemeen gedeelte fout was.
Ik heb intussen de 2000 AD magazines waar die stukjes 'Red Sea' staan nagekeken, en er staat daar overal dat die ongekleurd zijn. Ik denk dus dat het album ook wel degelijk ongekleurd is.
Geplaatst op 17/12/2012 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 17/12/2012
Crew
Avatar witam
5316
Ok, dan pas ik het even aan. Bedankt!

Edit: was al gebeurd dus.. mercikes.
Geplaatst op 17/12/2012 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 17/12/2012
Crew
Avatar Surya
13264
Monochromatic kan ook betekenen dat ze een steunkleur gebruiken.
Geplaatst op 17/12/2012 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 17/12/2012
Crew
Avatar Veter
7841
Ik ben eens gaan zoeken in mijn digitaal archief.
Geen kleur, geen steunkleur, enkel zwart/wit. :)

http://img854.imageshack.us/img854/6307/2000adredseaspagina.jpg
Geplaatst op 17/12/2012 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 17/12/2012
Crew
Avatar witam
5316
Ik heb bij judge dredd consequent dat ook ingeven als personage. Nu merkte ik dat er eigenlijk 2 judge dredd zijn bij de personages. Moet ik ze dan beiden ingeven of is er eigenlijk 1 te veel?

judge dredd 1

judge dredd 2

(ik heb voorlopig altijd de tweede gebruikt)
Geplaatst op 23/12/2012 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 23/12/2012
Crew
Avatar Veter
7841
Euh, neen, er staan geen 2 Judge Dredd's, er staan 2 verschillende personages.
De ene is de enige echte Judge Dredd, de andere is Galina, een personage zonder achternaam uit de Judge Dredd verhalen.
Als we enkel een voornaam hebben, gebeurt het wel meer dat we een verduidelijking toevoegen, om eventuele verwarring te vermijden met mogelijke gelijknamige personages uit andere reeksen die niets met elkaar te maken hebben.
Er is bijvoorbeeld ook al een Galina Stenkov, maar dat is dus niet de Galina uit Judge Dredd.
Geplaatst op 23/12/2012 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 23/12/2012
Crew
Avatar witam
5316
Origineel geplaatst door Veter
Euh, neen, er staan geen 2 Judge Dredd's, er staan 2 verschillende personages.
De ene is de enige echte Judge Dredd, de andere is Galina, een personage zonder achternaam uit de Judge Dredd verhalen.
Als we enkel een voornaam hebben, gebeurt het wel meer dat we een verduidelijking toevoegen, om eventuele verwarring te vermijden met mogelijke gelijknamige personages uit andere reeksen die niets met elkaar te maken hebben.
Er is bijvoorbeeld ook al een Galina Stenkov, maar dat is dus niet de Galina uit Judge Dredd.



ahhh.. nu snap ik hem. Bedankt voor de uitleg. Dan heb ik juist ingegeven.. oef :)
Geplaatst op 23/12/2012 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 23/12/2012
Crew
Avatar Surya
13264
Anders had die wel Galina / Judge Dredd geheten, als hij een Judge Dredd was, net zoals er meerdere Robins zijn:

Robin/Damian Wayne
Robin/Dick Grayson
Robin/Jason Todd
Robin/Tim Drake
Geplaatst op 23/12/2012 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 23/12/2012
Crew
Avatar witam
5316
Origineel geplaatst door Surya
Anders had die wel Galina / Judge Dredd geheten, als hij een Judge Dredd was, net zoals er meerdere Robins zijn:

Robin/Damian Wayne
Robin/Dick Grayson
Robin/Jason Todd
Robin/Tim Drake


Ja dat was inderdaad wat me nog niet helemaal duidelijk was, het verschil tss / en ( ) .. maar nu dus wel. :))
Geplaatst op 23/12/2012 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 23/12/2012