Jaren van uitgifte...

En weer een vraag van mijn kant...
Zoals misschien wel duidelijk is geworden, ben ik mijn verzameling aan het vergelijken met de stripINFO database ;-)

Daar waar mogelijk/van toespasing vul ik ontbrekende gegevens aan.
Ik loop nu bij, vooralsnog voornamelijk wat oudere Dupuis (her)uitgaven, tegen het begrip jaar van uitgifte aan. In een aantal gevallen kan ik het in de database opgegeven jaartal, niet matchen met het jaar van uitgifte van het album in mijn bezit omdat deze gewoon niet aanwezig is.

Voorbeeld:
- Album 4 van Buck Danny. Ik heb de uitvoering die overeenkomt met de heruitgave met jaartal 1979. Maar aangezien op de backcover een barcode staat, betreft het een heruitgave van 1983 of later. De titellijst op de backcover gaat maar tot album 39, in 1979 voor het eerste uitgegeven. Omdat album 40, voor het eerst uitgegeven in 1983, ontbreekt en omdat de gebruikte barcode een generieke is beginnend met 5-410983 (vanaf medie 1985 is Dupuis gaan werken met album speciefieke barcodes voorzover ik nu kan zien) ben ik van mening dat het jaar van uitgave van mijn album 1983 is.

Wat doe ik nu? Laat ik het jaar van uitgifte "blank", vul ik 1983 in of laat ik 1979 staan?
Geplaatst op 01/10/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 01/10/2012
Crew
Avatar Veter
7842
Dat zijn van die reeksen die voortdurend heruitgegeven werden. Maar omdat we vroeger enkel albums plaatsen waar er een andere voorcover was (of een van de andere criteria, maar hier zijn nu vooral die covers belangrijk), zijn de aanwezige covers normaal gezien telkens de 1ste versie van die uitgave. Ik zou hier dus niet die uitgavejaren beginnen wijzigen.
Als je dus zeker bent dat jouw uitgave een andere versie is (zoals je hier in je uitleg mooi geconcludeerd hebt), kan je die beter toevoegen als alternatieve uitgave.
Je voegt de achtercovers toe, dus dat is al een zeer groot pluspunt. En als je dan misschien ook nog kan vermelden wat het laatste album in de titellijst is, dan is het helemaal duidelijk over welke versie van het album het gaat.

Wel oppassen bij het vervangen van covers. Je hebt al een paar maal een cover willen vervangen die anders was dan de aanwezige. Ik heb daarnet een van die Buck Danny's geweigerd omdat bij jou het nummer op de cover rechts stond en bij de aanwezige stond dat links.
Geplaatst op 01/10/2012 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 01/10/2012
Hallo Veter,
Zojuist heb ik de correcties voor album 2 van Buck Danny opnieuw ingevoerd. Wil je even laten weten of dit zo goed is?
Geplaatst op 01/10/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 01/10/2012
Crew
Avatar Veter
7842
Correcties van dat nummer heb ik niet gezien. Maar ik veronderstel dat je het hebt over de andere versie die je hebt toegevoegd, en die is prima hoor. Bedankt!

http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=194813

Ik heb nog wat zitten zoeken naar die versie met het nummer linksboven en dat moet een recentere versie zijn, die heb ik aangepast.
Geplaatst op 01/10/2012 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 01/10/2012
Zojuist de albums 4 tot en met 10 "gedaan"
Bij album 4 had je gelijk, de mijne is een recentere versie.
Toch nog even een opmerking bij album 10, deze heb ik aangepast, of had je hier nu toch liever een alternatieve uitvoering van gezien?
Geplaatst op 01/10/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 01/10/2012
Crew
Avatar Veter
7842
Pfft, dit wordt hier vreselijk ingewikkeld.

Volgens mij hadden de Dupuis albums in 1977 nog geen barcode.
Waarschijnlijk vanaf 1979 tot ongeveer 1985 werden de barcodes gebruikt die gelijk bleven voor alle albums van de reeks, en daarna de barcodes gebaseerd op het ISBN.

Jouw album 10 zou dan van 1979 moeten zijn (de 40 nummers op de achtercover), de aanpassingen bij de versie van 1977 heb ik dus geweigerd.
Geplaatst op 01/10/2012 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 01/10/2012