Volgorde van de albums

Crew
Avatar woelfie
4113
Wat de volgorde van de albums betreft, is het logischerwijze genummerd 1,2,3..., dan INT1, INT2,... dan A1, A2, A3, enz.
Bij gelijke nummering is het chronologisch volgens jaartal (met vooraan die zonder jaartal ingevuld)
Maar wat is dat ook nog identiek is?

2 voorbeelden:
* Pak je kansen is uitgegeven in alle talen van de Euroepse Unie. Uiteraard staat Nederlands bovenaan, gevolgd door Frans en Engels (de meest gelezen talen in België en Nederland. Maar is er een bepaalde volgorde nadien?
(het is in elk geval niet oplopend "nummer" van de strip)

* De eerst comics van Bone zijn verschillende keren herdrukt, met telkens een andere hoofding. Deel 1 laat ze mooi in de goede volgorde zien, maar bij deel 4 staat alles dooreen. Welke volgorde wordt hier gebruikt?
(ook hier duidelijk niet volgens oplopend nummer van de strip)
Geplaatst op 26/12/2012 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 26/12/2012
Dat is een onderwerp.
Het is inderdaad soms een zooitje.
Ik werk enkel met NL-nummering.
Soms wordt er ook nog eens gewerkt op de franse reeks (4 helden).
De helft niet uitgebracht in het NL en toch volgt men de nummering.
Dan de collectie (vind ik persoonlijk niet meer te volgen).
Dan strips uitgebracht door verschillende uitgeverijen, staat in de stripreeks als nummer 6 en op de cover staat 1.
Dus de nummering op de stripsites zijn een leidraad, maar ik doe mijn nummering per reeks en per uitgeverij.
Zoals bv bones de eerste reeks begin ik 1XX en dan 2XX en zo probeer ik er een overzichtelijke overzicht te bekomen.

vb:
Bone 101
Bone - Silvester 201 Weg uit Boneville
Bone - Silvester 202 De grote koeienrace
Bone - Silvester 203 In het oog van de storm
Bone - Silvester 204 De drakendoder
Bone - Silvester 205 Rock Jaw Heer van de Oostgrens
Bone - Silvester 206 De grot van de oude man
Bone - Silvester 207 Spookkringen
Bone - Silvester 208 Schatzoekers


Wat betreft pak je kansen er is er maar één, daar zie ik het probleem niet.
Is uitgebracht in alle talen (EU) en is voor ieder land nummer 1.
Probeer niet alle landen door elkaar te gooien, want persoonlijk vind ik enkel NL-nummering soms al moeilijk genoeg.


PS:
ik zeg hier niet dat dit de methode is en keur zeker niet het werk van stripinfo of andere stripsites af (laat dat duidelijk zijn), maar dit is mijn manier van werken.
Geplaatst op 26/12/2012 Citeren
Avatar
Aldebaran
Geplaatst op 26/12/2012
Crew
Avatar Surya
13270
Origineel geplaatst door woelfie
* De eerst comics van Bone zijn verschillende keren herdrukt, met telkens een andere hoofding. Deel 1 laat ze mooi in de goede volgorde zien, maar bij deel 4 staat alles dooreen. Welke volgorde wordt hier gebruikt?
(ook hier duidelijk niet volgens oplopend nummer van de strip)

Er wordt gesorteerd op taal, jaar, HC/SC en Luxe. Als die allemaal het zelfde zijn is er eigenlijk geen enkele manier voor de site om te weten welke volgorde aangehouden dient te worden. Dus worden ze getoond in volgorde van uitgave. Misschien moeten we een vakje 'druk' toevoegen zodat we daar kunnen op sorteren?
Geplaatst op 26/12/2012 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 26/12/2012
Crew
Avatar woelfie
4113
Origineel geplaatst door Aldebaran
Soms wordt er ook nog eens gewerkt op de franse reeks (4 helden).
De helft niet uitgebracht in het NL en toch volgt men de nummering.

De 4 helden heeft geen nummering, en lijst op de achterkant wordt dat ik nogal eens dooreen gegooit, albums weggelaten, en nadien weer in de lijst gezet, enz.
Maar nu staat toch de reeks in chronologische volgorde.

Origineel geplaatst door Aldebaran
Dan strips uitgebracht door verschillende uitgeverijen, staat in de stripreeks als nummer 6 en op de cover staat 1.

In principe is het nummer op de cover ook het nummer in de lijst, maar bij alternatieve uitgaven gaan die toch bijeen staan, zelfs al is de nummering anders.

Origineel geplaatst door Aldebaran
Zoals bv bones de eerste reeks begin ik 1XX en dan 2XX en zo probeer ik er een overzichtelijke overzicht te bekomen.

Het voorbeeld dat ik aangaf had betrekking op de losse comics in het Engels. Van verschillende comics bestaan verschillende drukken, en die staan niet chronologisch onder elkaar. Vandaar mijn vraag.
En aangezien ze hetzelfde uitgavejaar hebben (wat denk ik niet helemaal correct is), en allen SC zijn, staan ze een beetje door elkaar (van boven naar onder: 1e druk, 3e druk, 5e druk, 2e druk, 6e druk).

Origineel geplaatst door Aldebaran
Wat betreft pak je kansen er is er maar één, daar zie ik het probleem niet.
Is uitgebracht in alle talen (EU) en is voor ieder land nummer 1.

Het "probleem" doet zich niet voor in mijn collectie, maar op de site: Staat de Griekse uitgave boven of onder de Poolse?
't zijn details, maar een mens wil graag alles weten, hé. :)
Geplaatst op 26/12/2012 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 26/12/2012