Graag uw hulp, vrienden!

Beste mensen, geachte medestripliefhebbers,

Ik ben nieuw op dit forum, dus het kan wel zijn dat ik dit in het verkeerde forum post. Hiervoor mijn excuses.

Laat ik beginnen door te stellen dat ik in luxe ben opgegroeid wat strips betreft; de plaatselijke bibliotheek had een goedgevulde afdeling met stripcollecties en graphic novels, en ook thuis hadden we de luxe van een wekelijkse leesmap die voorzien was van nederlandstalige (dan wel nederlands-vertaalde) stripboeken. Als kind heb ik genoten van deze stripboeken.

Als volwassene ben ik deze strips uit het oog verloren, hetgeen me aardig spijt. Totnutoe heb ik nooit een serieuze poging gedaan om dit verlies te herstellen, bij deze wil ik dit graag rechtzetten.

Hierbij heb ik uw hulp nodig - er staan me namelijk een aantal series vaag voor de geest die ik graag weer zou willen herlezen, maar waarvan ik me de titel dan wel de schrijver/tekenaar niet meer kan herinneren.

Één van de stripboeken die ik verlang op te zoeken gaat over een jongentje die in een streek van tropische eilanden woont; dit jongentje kon door het gebruik (?) van een magische parel onderwater ademen.

Een andere, volgens mij langlopende serie ging over een klein Aziatisch meisje in een bijzonder sfeervol feudaal Japan. In deze serie kwamen veel ideaalbeelden van Aziatische cultuur voorbij, van tovenarij tot draken tot samurai.

Een derde serie - volgens mij een kortlopende serie van vier of vijf boeken - ging over een Westerse jongen wiens vader een belangrijke rol bekleedde in het Azie van rond de 19e of 20e eeuw. Deze jongen wordt verliefd op de dochter van een belangrijk persoon, en raakt verstrikt in mystieke en politieke (?) intriges; al snel blijkt dat veel van de personages bestuurd worden door sadistische demonen.

Een vierde stripboek dat me zeer vaag voor de geest staat (het is reeds lang geleden), is een verhaal waarin mensen bezeten raakten door demonen, hetgeen besmettelijk was - deze mensen veranderden in grote gedrochten die bestuurd werden door kleine vrouwen op hun hoofd. De "oplossing" voor dit probleem, of misschien de catalyst, was een magische zwart-witte parel.

Wie kan mij helpen? Wie kan namen, titels plaatsen bij bovenstaande beschrijvingen? Om hetgeen in een context te plaatsen, deze verhalen heb ik gelezen zo'n 20 jaar geleden gelezen, dus mogelijkerwijs hebben de series gelopen rond 1980-1990.

Ik dank u allen zeer voor het lezen en voor de eventuele hulp!
Geplaatst op 25/06/2013 Citeren
Avatar
MagnaCrux
Geplaatst op 25/06/2013
Crew
Avatar Project_Z
1156
Welkom Magna Crux

Origineel geplaatst door MagnaCrux
Een derde serie - volgens mij een kortlopende serie van vier of vijf boeken - ging over een Westerse jongen wiens vader een belangrijke rol bekleedde in het Azie van rond de 19e of 20e eeuw. Deze jongen wordt verliefd op de dochter van een belangrijk persoon, en raakt verstrikt in mystieke en politieke (?) intriges; al snel blijkt dat veel van de personages bestuurd worden door sadistische demonen.

Deze zou wel eens Chinees Rood kunnen zijn... Het is al wel jaren geleden dat ik deze gelezen heb, dus echt zeker ben ik niet...
Geplaatst op 25/06/2013 Citeren
Avatar
Project_Z
Geplaatst op 25/06/2013
Crew
Avatar sennim
409
Inderdaad, wees welkom!

De tweede serie, die van het Japans meiske zou wel eens Nahomi kunnen zijn.
Geplaatst op 25/06/2013 Citeren
Avatar
sennim
Geplaatst op 25/06/2013
de eerste reeks is Finkel denk ik

de vierde reeks in de cyclus van de twee horizonten

de derde reeks is inderdaad Chinees Rood en de tweede lijkt me ook correct.
Geplaatst op 25/06/2013 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 25/06/2013
Dames en heren, u bent geweldig - u heeft de laatste drie voor mij kunnen vinden. De eerste klopt echter niet, het gaat niet om de strip "Finkel" - de strip die ik bedoel is wat lichtgeestiger dan de beschrijving die ik hier lees.

Er staat me nog iets van bij dat het jongentje in kwestie lang haar had, en bevriend was met een dolfijn. Helpt dat wellicht iets?

Nogmaals dank voor het achterhalen van de overige titels!
Geplaatst op 25/06/2013 Citeren
Avatar
MagnaCrux
Geplaatst op 25/06/2013
Origineel geplaatst door MagnaCrux
Dames en heren, u bent geweldig - u heeft de laatste drie voor mij kunnen vinden. De eerste klopt echter niet, het gaat niet om de strip "Finkel" - de strip die ik bedoel is wat lichtgeestiger dan de beschrijving die ik hier lees.

Er staat me nog iets van bij dat het jongentje in kwestie lang haar had, en bevriend was met een dolfijn. Helpt dat wellicht iets?

Nogmaals dank voor het achterhalen van de overige titels!


nen dolfijn..

Flipper?

Nee, het zegt me niks, sorry.
Geplaatst op 25/06/2013 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 25/06/2013
De vriendschap met de dolfijn stond niet centraal, misschien was het ook gewoon een vriendschap met onderwaterwezens in het algemeen. Volgens mij - en ik kan dit mishebben - waren er ook anderen die de kunst van het water-ademen probeerden te bemachtigen.

Het blijft me plagen, ook nu nog!
Geplaatst op 25/06/2013 Citeren
Avatar
MagnaCrux
Geplaatst op 25/06/2013
Crew
Avatar woelfie
4127
Ik dacht in de eerste plaats aan Donito?
't is wel geen dolfijn maar een walrus. Het lang haar en het lichtvoetige klopt wel.
Geplaatst op 25/06/2013 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 25/06/2013
Ik had inderdaad het verkeerde dier in gedachten, maar dat is `m zeker - dus dat is de laatste! Veel dank, allen! Wat heerlijk om dit weer te weten!
Geplaatst op 26/06/2013 Citeren
Avatar
MagnaCrux
Geplaatst op 26/06/2013
Crew
Avatar Iyo74
6897
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
de eerste reeks is Finkel denk ik

de vierde reeks in de cyclus van de twee horizonten

de derde reeks is inderdaad Chinees Rood en de tweede lijkt me ook correct.

Hmmm... hoog tijd dat ik deze reeksen eens herlees, want ik ging die nooit aan de bovenstaande beschrijvingen gekoppeld hebben.
Geplaatst op 26/06/2013 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 26/06/2013