Crowdfunding projecten

Avatar MartinMnd
686
Dit topic is gemaakt om crowdfuning projecten onder de aandacht te brengen.

Waarom crowdfunding?
Steeds meer striptekenaars kiezen ervoor om naast de gebruikelijke paden ook strips zelfstandig uit te geven voor liefhebbers die graag hun project willen steunen. Dit betekent meer contact tussen de tekenaars en de stripliefhebbers en kan ervoor zorgen dat mooie strips tot stand komen die de traditionele uitgevers misschien niet aandurven. Daarnaast wordt je erg betrokken bij de totstandkoming van de strip en krijg je vaak leuke extra's. Het gaat vaak om redelijk kleine projecten, dus je hebt de kans in het bezit te komen van een uniek boek.

Hoe werkt het?
Via websites als kickstarter, indiegogo, verkami etc. zetten tekenaars en schrijvers een project op. Hierin geven ze aan wat hun idee is en hoeveel geld ze nodig hebben om de strip te maken. Om het project extra interessant te maken is het vaak ook mogelijk om te kiezen uit verschillende versies van een boek en om originele tekeningen te kopen. Alles met als doel om het boek werkelijkheid te laten worden.

Via de crowdfunding website geef je aan dat je het project wilt steunen en geef je je betaalgegevens op. Alleen als het doel wordt gehaald wordt je creditcard belast en kan de tekenaar aan de slag gaan om het project tot een succes te maken.

Wie doet dat nou?
Er zijn vele succesvolle projecten geweest. Kijk maar eens op een van de genoemde websites. Denk maar eens aan een engelse vertaling van Het Scheve Kind die werd gesteund door Schuiten en Peeters, een vervolg op Starstruck door Elaine Lee en Michael Kaluta, Brigada van Enrique Fernandez en Lady Sabre, een project van Greg Rucka!

Dus...
Zie je ergens een mooi project of heb je een boek ontvangen vanuit een kickstarter... plaats die dan in dit topic!!

www.kickstarter.com | www.indiegogo.com | www.verkami.com
Geplaatst op 04/10/2013 Citeren
Avatar
MartinMnd
Geplaatst op 04/10/2013
Avatar MartinMnd
686
Even een voorbeeld: Het eerste boek dat ik heb ontvangen is een prachtige strip van Enrique Fernandez in het engels die Brigada heet. Voor in het boek staat een prachtige gepersonaliseerde tekening. Extra nog een "making of" boekje, een mooie kaart en nog een bedankje. Ik ben benieuwd naar het tweede deel. Totale kosten waren voor dit project €37 inclusief verzending.

http://i1158.photobucket.com/albums/p614/MartinNL1/Comics/photo-3_zpsc5521369.jpg

http://i1158.photobucket.com/albums/p614/MartinNL1/Comics/image_zps329950bc.jpeg

http://www.verkami.com/projects/2598-brigada-comic
Geplaatst op 04/10/2013 Citeren
Avatar
MartinMnd
Geplaatst op 04/10/2013
Avatar MartinMnd
686
Deze kickstarter had ik al in het comics & graphic novel draadje gezet, maar hier graag nog een keer.

Het project is inmiddels in 3 dagen al voor 70% toegezegd. Als a.s. zondag het doel is bereikt van $25000 krijgt iedereen een gratis print naar keuzen van een van de artiesten die speciaal tekeningen van Nelvana maken. Bijvoorbeeld dus van Jeff Lemire, zie de tekening helemaal onderaan. Te gek dus al zeg ik het zelf. Wie weet wat er verder nog aan extra's bijkomen? Boekenleggers? Stofomslag? Het zou allemaal kunnen...

Het is een mooie kickstarter voor de liefhebbers die van Golden Age werk houden. En dan niet Amerikaans, maar Canadees! Ja, dat bestaat! Voor CAD 30,- kun je zo'n 300 pagina's van Nelvana of the Northern Lights bemachtigen (inclusief verzending). Wat dit project uniek maakt is dat van de 31 comics die tussen 1941 en 1946 zijn verschenen er van iedere uitgave nog maximaal 10 exemplaren bestaan. Van sommigen zijn er zelfs nog maar 3 bekend.

De twee dames die de kickstarter organiseren hebben afspraken gemaakt met het Canada Archive en diverse verzamelaars, om zo alle 31 comics in te kunnen scannen. Tevens hebben ze een hele rij aan comics tekenaars bereid gevonden om aan het project mee te werken, denk bijv. aan Jeff Lemire (Sweet Tooth, Essex County), Francis Manapul (The Flash), Ramon Perez (Tale of Sand) en nog vele anderen. Zij zullen tekeningen maken van Nelvana die - als ik het goed heb - in het boek als extra opgenomen gaan worden.

Lees hier verder: http://www.kickstarter.com/projects/hopelnicholson/nelvana-of-the-northern-lights-canadas-first-super

https://s3.amazonaws.com/ksr/assets/000/969/798/20863182c9b3444b3a9639699168d76a_large.jpg

Jeff Lemire tekening van Nelvana
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1260885_729922283691186_1462310427_n.jpg
Geplaatst op 04/10/2013 Citeren
Avatar
MartinMnd
Geplaatst op 04/10/2013
Avatar Rutger
763
Hopelijk het begin van een mooie thread Martin...
Geplaatst op 07/10/2013 Citeren
Avatar
Rutger
Geplaatst op 07/10/2013
MartinMnd,

goed initiatief... inderdaad zonde om goed werk verloren te laten gaan owv gebrek aan centen. Hoe meer ruchtbaarheid aan dit soort initiatieven wordt gegeven hoe levensvatbaarder de projecten worden.

Ik herinner mij in 2011 een initiatief rond de reeks Witte Termiet (Evangelisti, Bianchi en Santucci), om album 4 in eigen beheer uit te geven na onenigheid met hun uitgever of zo. Toen werd een poging gedaan om dit via crowdfunding te realiseren. Dit is echter gestrand... Waarom?
Volgens mij was hun plan van aanpak niet doeltreffend genoeg. Werd enkel in het Itailiaans gecommuniceerd... iets universeler kan nooit kwaad.

Nochtans zaten er leuke opties tussen om sponsors aan te trekken, waaronder de kans om te figureren in album 4. Een actiescene met Bianca? Hmmm, moeten ze mij geen 2 keer vragen ;)

Helaas... hoofdstuk afgesloten.

Wat er met het geld van de donoren gebeurd is... Return to sender?
Geplaatst op 29/10/2013 Citeren
Avatar
JoeSaccoche
Geplaatst op 29/10/2013
Avatar MartinMnd
686
Ik ken dat project niet, maar met kickstarter blijft er natuurlijk ook een risico dat het boek uiteindelijk niet gerealiseerd wordt. Hier zijn ook voorbeelden van slecht zakelijk instinct. Een strip maken is toch wat anders dan het uitgeven en alle organisatorische rompslomp eromheen.

Voorbeeld bijv. Sullivan's Sluggers. Sommigen hebben het boek ontvangen, is zelfs nu te koop op amazon, maar heel veel mensen zitten nog steeds te wachten, omdat de verzendkosten niet goed waren ingeschat. De stripmaker kan dit niet uit eigen middelen betalen en moet nu dus voldoende boeken via Diamond en amazon verkopen om die verzendkosten alsnog te kunnen betalen...

Kortom gezond verstand gebruiken bij het supporten van een kickstarter blijft belangrijk. Het del van Nelvana is dubbel en dwars bereikt inmiddels. De dames lijken een goed zakelijk instinct te hebben, geven updates over voortgang en laten zien wat de kosten zijn. Ik kan niet wachten.
Geplaatst op 29/10/2013 Citeren
Avatar
MartinMnd
Geplaatst op 29/10/2013
Avatar MartinMnd
686
Fantagraphics heeft cash nodig door het overlijden van Kim Thompson en het daardoor uitvallen van een groot deel van de line-up voor het voorjaar van 2014.

Alle boeken die volgend jaar uitkomen kun je nu alvast kopen, velen met handtekeningen van bijv. Jaime Hernandez, Gilbert Hernandez, Olivier Schrauwen, Dan Clowes, Joe Sacco, etc etc etc.

Help dus mee aan deze kickstarter. Fantagraphics wil $150.000 ophalen met dit project. Koop je dus regelmatig een boek van hen, doe dan mee zodat ze hun vaak unieke boeken uit kunnen blijven geven.

Het gaat een succes worden aangezien al ruim een kwart van het bedrag toegezegd is binnen 5 uur tijd. Check het hier: http://www.kickstarter.com/projects/fantagraphicsbooks/fantagraphics-2014-spring-season-39-graphic-novels?ref=live
Geplaatst op 05/11/2013 Citeren
Avatar
MartinMnd
Geplaatst op 05/11/2013
Crew
Avatar witam
5316
Origineel geplaatst door MartinMnd
Fantagraphics heeft cash nodig door het overlijden van Kim Thompson en het daardoor uitvallen van een groot deel van de line-up voor het voorjaar van 2014.

Alle boeken die volgend jaar uitkomen kun je nu alvast kopen, velen met handtekeningen van bijv. Jaime Hernandez, Gilbert Hernandez, Olivier Schrauwen, Dan Clowes, Joe Sacco, etc etc etc.

Help dus mee aan deze kickstarter. Fantagraphics wil $150.000 ophalen met dit project. Koop je dus regelmatig een boek van hen, doe dan mee zodat ze hun vaak unieke boeken uit kunnen blijven geven.

Het gaat een succes worden aangezien al ruim een kwart van het bedrag toegezegd is binnen 5 uur tijd. Check het hier: http://www.kickstarter.com/projects/fantagraphicsbooks/fantagraphics-2014-spring-season-39-graphic-novels?ref=live


Wooh.. dat zou echt jammer zijn als die stoppen. Bedankt voor de mededeling!
Geplaatst op 06/11/2013 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 06/11/2013
Avatar Rutger
763
Origineel geplaatst door witam
Origineel geplaatst door MartinMnd
Fantagraphics heeft cash nodig door het overlijden van Kim Thompson en het daardoor uitvallen van een groot deel van de line-up voor het voorjaar van 2014.

Alle boeken die volgend jaar uitkomen kun je nu alvast kopen, velen met handtekeningen van bijv. Jaime Hernandez, Gilbert Hernandez, Olivier Schrauwen, Dan Clowes, Joe Sacco, etc etc etc.

Help dus mee aan deze kickstarter. Fantagraphics wil $150.000 ophalen met dit project. Koop je dus regelmatig een boek van hen, doe dan mee zodat ze hun vaak unieke boeken uit kunnen blijven geven.

Het gaat een succes worden aangezien al ruim een kwart van het bedrag toegezegd is binnen 5 uur tijd. Check het hier: http://www.kickstarter.com/projects/fantagraphicsbooks/fantagraphics-2014-spring-season-39-graphic-novels?ref=live


Wooh.. dat zou echt jammer zijn als die stoppen. Bedankt voor de mededeling!


Inderdaad... zou heel jammer zijn. Mooi bedrijf dat altijd voorloper is geweest waar het gaat om het uitbrengen van Europese strips op de Amerikaanse markt. Heb net een bescheiden bijdrage geleverd door 'Bumf signed by Joe Sacco' te bestellen. De optie van een versie met schets was helaas al niet meer een optie.
Geplaatst op 06/11/2013 Citeren
Avatar
Rutger
Geplaatst op 06/11/2013
je moet, inderdaad, voor de leuke dingen snel zijn.

Maar bon er zit wel mooi materiaal tussen.
Geplaatst op 06/11/2013 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 06/11/2013
Avatar Rutger
763
Origineel geplaatst door Royale de luxe
je moet, inderdaad, voor de leuke dingen snel zijn.

Maar bon er zit wel mooi materiaal tussen.


Dat schetsboek van Joe Sacco lijkt me ook heel tof. Maar oei.... dat bedrag. En ik vind het ook moeilijk me er iets bij voor te stellen.
Geplaatst op 06/11/2013 Citeren
Avatar
Rutger
Geplaatst op 06/11/2013
Avatar MartinMnd
686
Origineel geplaatst door Royale de luxe
je moet, inderdaad, voor de leuke dingen snel zijn.

Maar bon er zit wel mooi materiaal tussen.


Had Jaime Hernandez' nieuwe boek wel met sketch willen hebben, maar was al te laat. Gelukkig nog wel een gesigneerde kunnen kopen. Ook Arsene Schrauwen gekocht. Kijk nu al uit naar beide boeken.
Geplaatst op 06/11/2013 Citeren
Avatar
MartinMnd
Geplaatst op 06/11/2013
Avatar MartinMnd
686
Bij de Fantagraphics kickstarter gaat het goed. Inmiddels al $105k toegezegd!!

Deze gaat minder goed, maar is m.i. toch een prachtige graphic novel in waterverf over de slavernij in Amerika.

The Life of Frederick Douglas

"With each passing year, Frederick Douglass slowly fades from our collective memory. If his testimony disappears, a powerful witness to American slavery will be lost to the past. We need to keep his voice alive as a reminder of our past and a guide for the future. We must promote his testimony in a way that is relevant to our times and that is not constrained to history books and dusty archive rooms.

His story teaches us to recognize evil in our own time. One aspect of his life that is shocking today is how slavery was a matter of debate in pre-Civil War America. We tend to think that any decent person at the time could recognize the evils of slavery, but it was just not true. Reading about this period can help us identify the injustices in our own time.

He is an incredibly positive role model. His quest to overcome his painful beginnings and become a free man is powerful and inspiring. An unquenchable thirst for knowledge, dedication, hard work, and belief in himself are the virtues that set him free."

http://www.kickstarter.com/projects/1612991413/the-life-of-frederick-douglass-a-graphic-novel?ref=category

https://s3.amazonaws.com/ksr/assets/001/209/021/c1b6de4ac603622e34a767cb9dd7f5d9_large.jpg

https://s3.amazonaws.com/ksr/assets/001/233/109/a6c0e7beb7d565e45ce405bdc46dd235_large.jpg
Geplaatst op 07/11/2013 Citeren
Avatar
MartinMnd
Geplaatst op 07/11/2013
Ik heb helemaal niks met crowdfunding en kickstarter en zo. Ik ben groot afnemer van allerlei media, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dit soort dingen te ondersteunen. En ik wil eigenlijk niet dat ik of andere 'fans' inspraak hebben, ik wil gewoon verrast worden door een eindproduct en bepaal op basis daarvan of ik het (verder) koop of niet.
Geplaatst op 10/11/2013 Citeren
Avatar
Bakema NL
Geplaatst op 10/11/2013
Avatar Rutger
763
Origineel geplaatst door Bakema NL
Ik heb helemaal niks met crowdfunding en kickstarter en zo. Ik ben groot afnemer van allerlei media, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dit soort dingen te ondersteunen. En ik wil eigenlijk niet dat ik of andere 'fans' inspraak hebben, ik wil gewoon verrast worden door een eindproduct en bepaal op basis daarvan of ik het (verder) koop of niet.


Tja...ieder zijn voorkeur maar de bovenstaande kickstarter van Fantagraphics heeft eigenlijk niets te maken met invloed hebben op het eindproduct.

Ik ben blij een uitgever te kunnen ondersteunen welke het tijdelijk even moeilijk heeft door het wegvallen van een cruciaal iemand binnen die club. En daar krijg je ook nog iets bijzonders voor terug. Win-Win situatie wat mij betreft.
Geplaatst op 11/11/2013 Citeren
Avatar
Rutger
Geplaatst op 11/11/2013