Stripscores: Minimum aantal stemmen opgetrokken

Crew
Avatar Surya
13272
Het minimum aantal stemmen dat nodig is om in de lijst van beste strips opgenomen te worden is nu opgetrokken tot 10.
Geplaatst op 15/05/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 15/05/2007
erg leuk voor sommige strips, andere vooral oudere strips maken nu helemaal geen kans meer om op de lijst te komen.

Zou het iets wezen om standaard een waarde (bijvoorbeeld 6 ) in te stellen zodra je een strip in je collectie aanvinkt, als je de strip niet of lang geleden gelezen hebt laat je de 6 staan, zodra je een waardering hebt kun je de strip opzoeken en wijzigen. Het voordeel hiervan is dat er veel meer strips op de lijst komen. Nu zie je toch regelmatig dat meer dan tien mensen een strip hebben en toch is er nog geen waardering.
Wat denken jullie daarvan?
Geplaatst op 16/05/2007 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 16/05/2007
Avatar Herbert
1105
Het lijkt me wel interessant te weten waarom het minimum aantal stemmen werd opgetrokken. Misschien werd de lijst wel te lang (top 500 of zelfs meer ?), maar dat kan je dan opvangen door alleen de top 250 (of zo) te tonen ?

Ik vond vijf stemmen een prima minimum: zo kom je sneller aan een score. Per slot van rekening geeft niet iedereen aan alle strips die hij gelezen heeft een score (ik ook - nog - niet, trouwens).

Dus, tenzij er een echte goede reden is voor minstens tien stemmen, graag terug naar vijf.
Ik vond Franquin op één trouwens echt wel verdiend !!

In elk geval vind ik het een goed idee van jullie dit lijstje te maken: voor mij is het al een handig instrument geweest om kwalitatief hoogstaande nieuwe strips te ontdekken.

Komen er nog meer (andere) lijstjes ?
Misschien is dit wel een leuk thema / onderwerp voor het forum om hierover suggesties te verzamelen :) ?
Geplaatst op 16/05/2007 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 16/05/2007
Avatar clips
126
hoi,
ik ben net gisteren nieuwe strips gaan kopen, aan de hand van mijn verlanglijstje naar stripwinkel geweest. Die verlanglijst dan weer samengesteld door de lijstjes ( maar ook recensies) op deze site.
Zo heb ik De killer en donjon ontdekt... zeer straffe boekjes en ik ben zeer blij met die aankoop maar nu liggen ze al uit de top honderd.
Iedereen heeft een andere smaak uiteraard maar als ik de nieuwe top bekijk zie ik veelal populaire strips. Misschien is dat wel de bedoeling van een top honderd. Maar populair hoeft daarom niet "goed" te zijn.
Moeten we nu zoals bv. film verschillende lijstjes maken zodat bepaalde genres tot hun recht komen?
Maar krijg je dan weer verschillende sripliefhebbers die anderen mijden- nou ja- en andere lijstjes gebruiken en dat groeit dan weer verder naar verschillende sites... ;)
Al deze vragen en meer onzekerheden en onozeligheden flitsen even door mijn hoofd en dat allemaal door de 10 stemmen regel.
- bij de 5 stemmen zaten moebius en bilal ook niet in de top honderd en dat snapte ik ook al niet dus waarschijnlijk zal ik de lijstjes bladzijde toch nog als aankooptippagina beschouwen.
Bon, toch benieuwd naar de stemmenpolemiek die op gang komt.
clips.
Geplaatst op 17/05/2007 Citeren
Avatar
clips
Geplaatst op 17/05/2007
Crew
Avatar Surya
13272
Iets om over na te denken blijkbaar :)

Ik heb het gedaan omdat ik werkte dat er inmiddels wel al een hoop strips genoeg stemmen hadden. Dat op zich is natuurlijk geen goede reden. Neen, de belangrijkste reden is dat de scores pas representatief worden vanaf een hoger aantal stemmen (ideaal zou zijn minstens 30!). Nu kan een strip zeer hoog komen te staan als 5 'fanboys' de strip een zeer hoge score geven, terwijl de gemiddelde stripliefhebber hem eigenlijk maar niets vindt. Als die gemiddelde stripliefhebber de strip nooit leest, zal hij hem ook nooit een score geven, en zal de strip dus die hoge score houden.
Ik zach de verhoging van het minimum dus vooral als een manier om enkel strips met een meer representatieve score te tonen, als ook een manier om de mensen te motiveren meer strips een score te geven. Als in "maar deze is echt goed en hij staat er nog niet in, ik zal hem dus zijn verdiende score geven"...

Ik ga het nog niet zomaar terugzetten, ik wil eerst nog meer reacties ;)
Geplaatst op 17/05/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 17/05/2007
Crew
Avatar fluiten
7764
Ik verkies ook meer stemmen. Hoe meer mensen er voor een strip stemmen, hoe objectiever dit is.
Geplaatst op 17/05/2007 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 17/05/2007
Avatar Herbert
1105
Op de detailpagina, bij de statistieken van elk album toon je altijd de gemiddelde score van de stemmen die het al behaald heeft (ja, zelfs als er nog maar één stem is) .

Maar pas zodra er tien (of meer ...) stemmen zijn uitgebracht, komt het album ook in de globale overzichtslijst.

Zo wordt de "Top Duizend" toch vrij objectief opgebouwd, maar krijg je tegelijk per album toch al een indicatie van de populariteit / kwaliteit ...

Resultaat: iedereen tevreden :)
Geplaatst op 17/05/2007 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 17/05/2007
Crew
Avatar Surya
13272
Daar had ik inderdaad ook al aan zitten denken. Bedankt voor de input. Uiteraard zijn meer meningen steeds welkom!
Geplaatst op 17/05/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 17/05/2007
Crew
Avatar Veter
7844
Origineel geplaatst door Herbert
Op de detailpagina, bij de statistieken van elk album toon je altijd de gemiddelde score van de stemmen die het al behaald heeft (ja, zelfs als er nog maar één stem is) .

Maar pas zodra er tien (of meer ...) stemmen zijn uitgebracht, komt het album ook in de globale overzichtslijst.

Zo wordt de "Top Duizend" toch vrij objectief opgebouwd, maar krijg je tegelijk per album toch al een indicatie van de populariteit / kwaliteit ...

Resultaat: iedereen tevreden :)

Als dat een haalbare kaart is lijkt me dat toch een interessant idee.
Ik vind ook dat voor een 'Top X' wat meer stemmen nodig zijn, maar vond het wel leuk al te kunnen zien hoe andere mensen een individueel album quoteren.
Geplaatst op 17/05/2007 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 17/05/2007
Nu ben ik natuurlijk weer een leek die achterloopt, maar hoe kom ik bij die detailpagina per strip, ik kan hem niet vinden. Wie wijst mij de weg in deze materie.
Geplaatst op 18/05/2007 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 18/05/2007
Crew
Avatar Veter
7844
Misschien wat verwarring over woordkeuzes.
Als je om het even welke strip aanklikt, zie je in de linkerkolom een vakje "Statistieken". Als er voldoende stemmen zijn, staat daar ook de score. :)

bv: http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=378
Geplaatst op 18/05/2007 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 18/05/2007
een goed voorbeeld, kun je zien hoe weinig mensen er werkelijk stemmen.
ik dacht dat er een vakje was zodat je per album iets kon zien, niet dat algemene vakje dat links onder staat met het aantal mensen dat een album heeft en daarna de conclusie dat 90% geen zin heeft om te stemmen.
Geplaatst op 18/05/2007 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 18/05/2007
Avatar Herbert
1105
Enerzijds willen we allemaal graag zien hoe "populair" of hoe "goed" een strip is (als lees- en/of kooptip of als bevestiging van onze eigen smaak :) ), anderzijds stellen we vast dat heel wat leden wel aangeven een album te bezitten, maar geven ze het (nog) geen score, zodat er te weinig "kritische massa" onstaat om een objectieve ranglijst op te stellen.

Om dit op te vangen, zou je - naast de bestaande "Top X" met de hoogst scorende strips - dan een tweede lijst kunnen maken die louter weergeeft welke strips meest voorkomen in de collecties van de leden.

Volgens de homepage van vandaag "bezitten 303 gebruikers 119 471 strips". Dat is voldoende "kritische massa" zou ik denken om 'ns na te gaan welke strips voorkomen in (bijna) elke collectie van de gebruikers ...

Bezit van een strip in combinatie met vermelding ervan in een collectie, geeft toch ook een zekere mate van de populariteit en/of de kwaliteit ervan aan ?

En ik heb een voorgevoel dat in zo'n lijstje de "klassiekers" wél sterk vertegenwoordigd zullen zijn ...
Geplaatst op 19/05/2007 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 19/05/2007
ja, hier ben ik direkt voor om een lijst in te kunnen zien van albums die in veel verzamelingen aanwezig zijn. Ik ben het met herbert eens dat veel verzamelaars boekjes in hun verzamelingen hebben die ze waarschijnlijk al vele jaren niet meer gelezen hebben.
Geplaatst op 19/05/2007 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 19/05/2007
Avatar clips
126
ideeen met kritische massa in hebben bij mij altijd een streepje voor, maar bij de detailpagina per strip kan ik al zien hoeveel leden hem -de strip-bezitten en heb dan al een goed idee van zijn populariteit.
ook is de "stemmenregel 5/10/x" van eerste lijst nog niet opgelost.

ik snap de redenering wel , des te meer stemmen hoe objectiever en als je nog niet gestemd hebt moet je maar stemmen....
en ik moet nog veel scores invullen maar dan moet ik nog veel herlezen...
maar als ik op de detailpagina zie dat maar 3 of 4-soms minder mensen ,een "bangelijke" ;( strip hebben dan weet ik dat ze nooit in de top x komen. onbekend is uiteraard onbemind. zij zullen nooit genoeg gewicht hebben om de kritische drempel te halen. laat staan massa's.

kan niet ieder lid een persoonlijke top 10/20 samenstellen en dan van deze lijst een gemiddelde brouwen? als die lijsten ieder nog afzonderlijk te bekijken zijn, dan kan je daar ook gelijkgestemde zielen vinden en zo je aankoopkeuze bepalen, discusies of tips geven, vragen....
uiteraard zal er wel weer iemand niet gestemd geraken maar die kan dan dirigeren. :))hmm,
genoeg gedenktankt voor vandaag
clips
Geplaatst op 19/05/2007 Citeren
Avatar
clips
Geplaatst op 19/05/2007
Crew
Avatar Surya
13272
De lijst per bezit komt er aan hoor, geen nood. Juist een kwestie van een beetje tijd vinden.
Geplaatst op 20/05/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 20/05/2007
Is dit iets voor jouw vakantie of kijk je in die periode niet meer naar de computer?
Geplaatst op 20/05/2007 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 20/05/2007
Crew
Avatar Surya
13272
't Probleem is dat ik nog vele andere activiteiten heb, maar ik doe mijn best :)
Geplaatst op 20/05/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 20/05/2007
Crew
Avatar Iyo74
6897
Tja, mijn vrees is toch ook dat een (heel) aantal van de betere strips er langer gaan over doen om in de top-100 te geraken. Ik denk bijvoorbeeld aan Magasin Général: hoeveel mensen hebben die gekocht omdat die ergens bovenaan de lijst stond? Ik alvast wel, en aan het forum-item 'laatst gekocht' te zien zullen er zo nog wel zijn, waardoor dit schitterend album toch z'n plaatsje bovenaan kon behouden. Ik vrees dat veel andere albums het zo goed niet meer zal vergaan.
De optie om bij een individueel album de score te tonen, ongeacht het aantal stemmers, vind ik alvast een goed idee.
Geplaatst op 20/05/2007 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 20/05/2007
Avatar Herbert
1105
De laatste tijd zit er blijkbaar wat "beweging" in dit lijstje ?
Dan weer volstaan vijf stemmen om erin opgenomen te worden, nu zijn het er opnieuw tien ?

Zat de "verhuis" hier voor iets tussen ?
Geplaatst op 25/07/2007 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 25/07/2007
Crew
Avatar Surya
13272
De verhuis zou niet mogen uitmaken bij mijn weten, het minimum is nog steeds 10
Geplaatst op 25/07/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 25/07/2007